کد خبر: 31319 A

ببینید: معماری خاص علیه سانسور کتاب

ببینید: معماری خاص علیه سانسور کتاب

هنرمند آرژانتینی بنایی را با استفاده از نسخ اهدایی کتاب در اعتراض به سانسور کتاب ساخته است.

ایران آرت: معماری خاص علیه سانسور، بنایی ساخته شده از صد هزار کتاب است. این بنای دیدنی توسط مارتا مینوخین در شهر کسل آلمان اجرا شد.

پارتنون کتابی این نمایشگاه ۷۰ متر طول، ۳۰ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع دارد و از آن جهت معماری خاص دارد که مینوخین معبد پانتئون یونان را در ابعاد واقعی و  با صدهزار کتاب سانسور شده و ممنوعه بازسازی کرد. این سازه دیدنی به مدت 100 روز در نمایشگاه هنر مدرن داکیومنتا که یک رویداد فرهنگی پنج‌سالانه است، برگزار شد.

به گزارش مجله دلتا، خانم مینوخین به کمک دانشجویان دانشگاه کسل صدوهفتاد عنوان کتاب را که ممنوع بوده و در برخی از کشورها هنوز ممنوع است شناسایی کرده و با استفاده از نسخ اهدایی این بنا را برپا کرد.

کتاب‌های به نمایش درآمده آثاری هستند که در زمان آلمان نازی ممنوع بودند، زیرا بیش از حد انتقادی، کاپیتالیستی و… بودند. آثاری از بالزاک، برشت، فروید و کتاب‎هایی مانند: "میکی ماوس"، "ناطور دشت" از جروم دیوید سالینجر، "گرگ و میش" و "شازده کوچولو". معماری خاص علیه سانسور در محلی که نازی‎ها در سال 1933 ، اقدام به کتاب‎سوزی کرده بودند، برگزار شد. در پایان 100 روز به بازدیدکنندگان اجازه دادند اولین حلقه کتاب‌های ممنوعه را جدا کنند و با خود ببرند.

خانم مارتا مینوخین هنرمند هفتاد و چهارساله آرژانتینی است و با این بنا یکی از بهترین آثار هنرهای تجسمی سال های اخیر را به نمایش گذاشت.

معماری خاص ساخته شده از کتاب، در واقع اعتراضی به تمام اشکال سانسور بود.
 

کتاب معماری سانسور طراحی سانسور کتاب اثر هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین