کد خبر: 31222 A

معماری تا 10 سال آینده کاملا تغییر می‌کند

معماری تا 10 سال آینده کاملا تغییر می‌کند

معمار مشهور اهل اسپانیا معتقد است معماری در 10 سال آینده به طور کامل تغییر پیدا خواهد کرد.

ایران آرت: فران سیلوستره، معمار اسپانیایی با نمونه کارهای منحصربه‌فرد، تمیز و قطعاً مدرن شناخته شده است. او شغل معماری را به صورت جدی در دفتر آلوارو سیزا شروع کرد، تجربه‌ای که وی آن را به عنوان اساس کار خود برمی‌شمارد. سیلوستره توضیح می‌دهد که: "این مدت زمان باورنکردنی بود، من همه چیز را درباره معماری در آنجا یاد گرفتم. من تحت تأثیر سبک کاری او قرار گرفتم، ... برای من او یک نابغه است." به گزارش آرل، سیلوستره دفتر کار Siza را در اوایل دهه 2000 ترک کرد تا کار خود را به صورت مستقل شروع کند که در سال 2005 موفق به تاسیس دفتر خود شد. از آن زمان به بعد، به کار کردن ادامه داد اما در زمینه تدریس نیز کارهایی انجام داد که این کار را برای خود نیز نوعی آموزش تلقی می‌کرد. سیلوستره اخیراً با معمار و محققی به نام کان زیال ملاقاتی داشت تا در مورد موضوعاتی همچون کارهای خود، نگرانی‌ها در ارتباط با آموزش معماری معاصر و امید به آینده‌ با وی صحبت کند. گفت‌وگوی آن‌ها در اینجا ارائه شده است:

ممکن است خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید؟

ما یک شرکت معماری بزرگ نیستیم. ما می‌خواهیم زیبایی را با کار خود جامه عمل بپوشانیم. می‌خواهیم تا مالک پروژه و هر کسی را که در این روند مشارکت دارد – شامل همکاران خود را راضی کنیم. در حال حاضر، 27 نفر در دفتر ما مشغول به کار هستند.

چه چیزی باعث شد تا شما معمار شوید؟

خانواده ما دارای سنت بزرگی از مهندسان است که بیش از پنج نسل را شامل می‌شود. جد بزرگ من، اولین خودرو را در جهان طراحی کرد. او مخترعی بود که هرگز به دانشگاه نرفت و خودرویی را طراحی کرد که بدون ریل با بخار حرکت می‌کرد. پس از وی، تمامی نسل‌های بعدی، مهندس شدند. من در کنار کتابخانه‌ای بزرگ شدم که دارای کتاب‌های مهندسی زیادی بود. من متوجه شدم که جنبه هنری طراحی را دوست دارم و تصمیم گرفتم تا معمار شوم.

البته، مدیترانه نیز تأثیر زیادی بر من گذاشت. زمانی که چندین سال در خارج از اینجا زندگی کردم، متوجه شدم که چقدر دلم برای آسمان آبی و نور خاص اسپانیا تنگ شده است.

معماری برای شما به چه مفهوم است؟

معماری چیزی بیش از ساختمان است. ما برای مردمی که در طرح‌های ما زندگی و کار می‌کنند، هویت می‌سازیم که آرزوی افراد در این مکان‌ها به واقعیت تبدیل می‌شود. گاهی اوقات می‌توانید تنها با یک طراحی، زندگی یک شخص را تغییر دهید.

Architecturein10years(12)

زمانی که درباره کلمه معماری فکر می‌کنید، آیا یک ساختمان یا طرحی وجود دارد که بلافاصله به ذهن شما خطور کند؟

نمی‌دانم چرا، اما این کلمه من را به یاد معماری بسیار قدیمی همچون باروک (Baroque)، برومینی (Borromini) و الحمرا (Alhambra) می‌اندازد. الحمرا برای من یکی از زیباترین ساختمان‌ها در جهان است. این ساختمان همچنین من را به یاد کلیسای رومی در شمال اسپانیا، Santa Maria del Naranco، می‌اندازد. کلیسایی که کوچک، خارق‌العاده و زیباست.

کدام یک از پروژه‌های شما بیشتر از همه به شغلتان شکل داده است؟

فکر می‌کنم تمامی پروژه‌ها در آغاز، شغل من را شکل دادند اما خانه‌ی صخره‌ای (Casa Acantilada)، بیشترین تأثیر را داشت. من در رسانه‌ها بسیار معروف بودم و توجهات را به سمت خود جلب کردم. مردم فکر کردند که اگر می‌توانند این کار را با یک بودجه اندک انجام دهند، می‌توانند به راحتی سایر پروژه‌ها را نیز انجام دهند.

از آنجایی که شما به طور هم‌زمان هم استاد هستید و هم معمار، تفاوت مابین دانشجویان معماری در زمان شما و اکنون در چیست؟

در حقیقت، دانشجویان زمان حال دارای اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به دانشجویان گذشته هستند. اما این امر در تمامی موارد خوب نیست. اطلاعات در گذشته کم بود اما کیفیت بالا بود. اکنون شما اطلاعات بسیاری دارید و نمی‌دانید که خوب است یا بد. آنچه که اتفاق می‌افتد این است که در مقایسه با گذشته، دانشجویان خوب، دانشجویان بهتری هستند، اما دانشجویان متوسط بدتر هستند.

درباره آینده معماری چه فکر می‌کنید؟

در این زمینه خوش‌بین هستم. معماری به طور کامل در 10 الی 20 سال آینده، تغییر خواهد کرد. درک اینکه معماری چیست، به طور کامل تغییر خواهد کرد. آنچه که ما اکنون انجام می‌دهیم، در آینده قدیمی خواهد شد. رابطه مابین چشم‌انداز، محیط‌زیست و فناوری، دیدگاه ما را عوض خواهد کرد که ما شهروند نیستیم و آرگونات  هستیم و باید جایی را که در آن هستیم، بهبود دهیم.

Architecturein10years(2)

معماری معمار طراحی معماری مدرن فران سیلوستره معمار اسپانیایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین