کد خبر: 29450 A

موزه باشکوه آلوارو سیزا ده ساله شد / عکس‌ها

موزه باشکوه آلوارو سیزا ده ساله شد / عکس‌ها

موزه باشکوه ایبره کامارگو اثر آلوارو سیزا در برزیل ده ساله شد.

ایران آرت: آلوارو سیزا با تجربه‌ای سی ساله در معماری در سال ۲۰۰۵ ساخت پروژه‌ی موزه ایبره کامارگو را آغاز کرد. تقریبا هیچ معماری تجربه‌ی بازدید از فضا را بهتر از او نمی‌تواند سازماندهی کند. بزرگترین چالش آرشیتکت سیزا در طراحی موزه‌ی ایبره کامارگو باریک بودن و ابعاد محدود سایت این پروژه بود که در حاشیه‌ی خیابان و با منظری زیبا به رودخانه‌ی مجاور در شهر پورتو آلگری برزیل قرار داشت.

آلوارو سیزا این چنین می‌نویسد: "به دلیل شیب تند زمین، ایبره کامارگو به صورت عمودی طراحی شده است." بنابراین فضاهای نمایشگاهی را در سه طبقه و پیرامون یک آتریوم مرکزی بلند سازماندهی کرد. او از طبقات زیرین برای پشتیبانی عرصه های سالن نمایش و کتابخانه استفاده کرد و طبقات همکف و اول تا سوم ساختمان را به فضای نمایش آثار موزه اختصاص داد. ایده‌ی ایجاد مسیر از طریق یک رمپ صاف و مستمر در فضای نمایشگاهی، بخشی از نمای ساختمان را تشکیل داده است که از حجم اصلی ساختمان جدا شده و قسمتی از کابلد ییرونی موزه را تشکیل داده است.

Alvaro-siza-2-768x467

به گزارش سایت آبگینه، به دلیل فضای محدود سایت، محیط کافی برای دور زدن فضاهای خالی و غلبه بر ارتقاع نسبت به شیب وجود نداشت؛ بنابراین سیزا به گونه‌ای یک رمپ سازگار با مجموعه با طراحی هوشمندانه و منحصر به فرد ارائه کرد که یکی از آن ها خارج از ساختمان و دیگری داخل ساختمان قرار دارد.

Alvaro-siza-3-768x353

ترکیب فضا های پر و خالی در موزه ایبره کامارگو، نشان دهنده‌ی نبوغ معمار است. برش های دقیق و تقسیمات فضایی، چشم انداز بی نظیری را به ساختمان موزه ارائه کرده است؛ به این صورت که بازدید کننده از هر زاویه‌ای به موزه نگاه کند، انگار با مکانی جدید و کشف نشده رو به رو است. این موزه در همان نگاه اول بیننده را به خود جذب می‌کند و حتی در گامی فرا تر، تبدیل به ساختاری شده است که موفق شده است محیط اطراف خود را احیا کند. آلوارو سیزا با طراحی موزه ایبره کامارگو به همه نشان داد که داشتن پیچیدگی و سادگی در کنار یکدیگر و ایجاد تعامل میان آن ها از سخت ترین چالش های طراحی است؛ که البته او می‌تواند به خوبی آن را انجام دهد.

Alvaro-siza-4-600x400

معماری موزه معمار آلوارو سیزا موزه ایبره کامارگو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین