کد خبر: 29101 A

خانه‌های زیرزمینی برای فرار از گرما / عکس

خانه‌های زیرزمینی برای فرار از گرما / عکس

خانه‎های زیرزمینی از معماری‎های جالب و جذاب هستند که در برخی از مناطق گرمسیر جهان وجود دارند.

ایران آرت: خصوصیت اصلی ماتماتا، وجود خانه‎های زیرزمینی آن است. در واقع، مردم این روستا با کندن گودال‎های بسیار عمیق و بزرگ در زمین، توانسته‎اند از گرمای طاقت فرسای آن منطقه در امان بمانند.

به گزارش مجله دلتا، خانه‎های زیرزمینی از معماری‎های جالب و جذاب هستند که در برخی از مناطق گرمسیر جهان  وجود دارند. یکی از دیدنی‎ترین این مکان‎ها "باتماتا" است. باتماتا، یک روستای کوچک و خارق‎العاده  و مشهور در جنوب کشور تونس  است که به "بربرهای ماتماتا" (The Berbers of Matmata)  تعلق دارد.  بخش‎هایی از فیلم معروف "جنگ ستارگان" در باتماتا فیلم‎برداری شده است. در این فیلم، خانه‎ لوک اسکای واکر (Luke Skywalker) در یک هتل زیرزمینی، به نام "سیدی دریس" (Sidi Driss) قرار داشت.

2

خصوصیت اصلی روستای ماتماتا، وجود خانه‎های زیرزمینی آن است. در واقع، مردم این روستا با کندن گودال‎های بسیار عمیق  و بزرگ در زمین، توانسته‎اند از گرمای طاقت فرسای آن منطقه در امان بمانند.

این گودال‎های روباز، کار حیاط را انجام می‎دهند. سپس در دیواره‎های گودال، غارهایی ایجاد می‎کنند که  این غارها به عنوان اتاق استفاده می‎شوند و معماری سنتی و بسیار جالب و چشم‎نواز را نشان می‎دهند. خانه‎های زیرزمینی از طریق راه‎هایی شبیه کانال؛ به گودال‎های دیگر که خانه‎های همسایگان است،  وصل می‎شوند و هزارتوی زیرزمینی بزرگی را نشان می‎دهند.

3

این خانه‎های بسیار محکم و مقاوم، که به خانه‎های غارنشینان نیز معروف است، برخلاف بسیاری از خانه‎های زیرزمینی، در کوه ساخته نشده‎اند؛ بلکه روی شن نرم قرار دارند که عملیات گودبرداری را آسان کرده است. بربرها  بیش از ۱۰۰۰ سال به همین شکل خانه‎های خود را  در زمین حفر می‎کرده‎اند.

ماتماتا،  در مرز بین لیبی و تونس قرار دارد که تنها راه  بین مرز این دو کشور است.

خانه معماری خانه قدیمی خانه زیرزمینی بنای قدیمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین