کد خبر: 27341 A

بازطراحی یک تفرجگاه در مرکز شهر / عکس‌ها

بازطراحی یک تفرجگاه در مرکز شهر / عکس‌ها

بازطراحی تفرجگاه Velenje اولین قدم برای احیای تدریجی مرکز این شهر است.

ایران آرت: Velenje یک شهر جوان در کشور اسلوونی است که در سال ۱۹۵۰ بر اساس ایده‌ی مدرنیستی باغ شهر طراحی شد. تفرجگاه Velenje که فضایی منحصر به فرد در الوونی است، در یکی از محورهای اصلی این شهر قرار دارد و فضایی مهم و شاهراهی حیاتی برای شهر محسوب می‌شود. زنده ساختن دوباره‌ی این تفرجگاه، اولین قدم برای احیای تدریجی مرکز شهر است که باعث تحقق ایده‌ی باغ شهر خواهد شد.

تفرجگاه Velenje حدود ۳۰ سال پیش در ابتدا با بستن بخشی از خیابان طراحی شد. با این که کف آن دوباره سنگفرش شد، عملکرد اصلی آن هیچ گاه به وقوع نپیوست و همچنان به صورت خیابان باقی ماند و به دلیل فقدان محتوا به فضایی بلاتکلیف بین خیابان و پیاده رو تبدیل شد. در واقع این مسیر تنها راه مستقیمی بود که پیاده ها را از مدرسه ی راهنمایی و مرکز سلامت بدون ایجاد هیچ گونه حس سرزندگی به مرکز شهر می‌رساند.

6-2

 

1-3

به گزارش سایت آبگینه، در طرح جدید تفرجگاه Velenje مسیرهای باریک مخصوص پیاده توسط صفحه هایی عریض به یکدیگر متصل شده‌اند که این مسیرها در ادامه به سکوهای بتنی جذابی می‌رسند. این اتفاق باعث مکث پیاده ها می‌شود و با ایجاد تمرکز فضای شهری را قاب می کند. مسیر طراحی شده‌ی جدید با پیچیدن دور ساختمان های مجاور امکان ایجاد فضای باز بزرگتر و طرح های توسعه‌ی آینده را فراهم می‌کند. استفاده از سطوح شنی در میان پیاده رو یک راهکار کاربردی و کم هزینه است و به همین علت فضاهای تازه طراحی شده‌ی تفرجگاه Velenje به شیوه‌ای مقرون به صرفه و در نهایت سادگی با شن و چمن ترکیب می‌شوند.

enota_promenada_12_river_amphitheatre_detail-682x1024

طرح جدید تفرجگاه Velenje به فضایی مهم در محور اصلی شهر تبدیل شده است. رودخانه‌ی Paka یک رودخانه‌ی سیلابی است که بستری عمیق دارد، اما اکثر اوقات کم عمق است؛ البته چند بار در سال سطح آب آن بالا می‌آید. یک پل عریضی بر روی این رودخانه وجود داشت که مانع از دیده شدن رودخانه توسط عابرین پیاده می‌شد؛ در طرح جدید با باریک تر کردن پل و قرار دادن آن در خارج از محور قبلی، فضایی برای ساخت آمفی تئاتر در طول رود پدید آمد. به این ترتیب فضای به وجود آمده به مرکز فعالیت های شهری تبدیل می‌شود و رودخانه بار دیگر نقش برجسته‌ای را در ارتقا آگاهی مردم شهر ایفا می‌کند.

enota_promenada_41_amphitheatre_performance-768x506

معماری معمار طراحی طراح تفرجگاه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین