کد خبر: 27049 A

سازی که با امواج دریا به صدا در می‌آید / عکس‌ها

سازی که با امواج دریا به صدا در می‌آید / عکس‌ها

ساز ساحلی ایده معمار کروات است که با جذر و مد آب و شدت باد و امواج دریا کار می‌کند.

ایران آرت: نیکولا باشیچ، معمار اهل کرواسی از وضعیت شهر جنگ زده‌ای که در آن زندگی می‌کرد، خسته شده بود. او اعتقاد داشت که شهر «زادار» بعد از دوران جنگ چیزی جز ساختمان های بتنی و یکنواخت نیست و او به عنوان معمار وظیفه دارد تا سرزندگی را دوباره به این شهر برگرداند.

به گزارش سایت آبگینه، نیکولا باشیچ در مجاورت دریای آدریاتیک یک ساز ساحلی طراحی کرد که بر اساس جذر و مد آب و شدت باد و امواج دریا کار می‌کند و توانست یک کنسرت همیشگی بر پا کند که نوازندگی موسیقی های بدیع آن را طبیعت بر عهده دارد. ساز ساحلی او با طول ۲۳۰ فوت، از ۳۵ لوله ساخته شده است که در زیر سنگ مرمر پله های اسکله تعبیه شده‌اند. هر سری از پله ها دارای ۵ لوله هستند که توسط کانال های باریک به یکدیگر متصل هستند و کاملا در ارتباط با امواج دریا و باد کار می‌کنند.

2

با جاری شدن آب دریا و ورود باد به داخل این لوله ها، اصوات هارمونیک ایجاد می‌شوند و ساز نیکولا باشیچ شروع به نواختن موسیقی می‌کند. لوله ها بسته به شدت و سرعت امواج دریا و باد نت های متفاوتی ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند شما در زمان های مختلف، موسیقی های متفاوتی را بشنوید.

3

نیکولا باشیچ با این ساز توانست یک جاذبه‌ی گردشگری برای شهر ایجاد کند که نه تنها برای گردشگران جذاب است، بلکه ساکنین منطقه نیز بسیار به این ساز دلنشین عشق می‌ورزند. ساز ساحلی شهر زادار جایی است که شهروندان می‌توانند بر روی آن بنشینند و در کمال آرامش به موسیقی گوش نواز طبیعت گوش فرا دهند و غروب خورشید را تماشا کنند.

5

ساز ساحلی باشیچ از آپریل سال ۲۰۰۵ برای استفاده‌ی عموم ممکن شد و در سال ۲۰۰۶ نیز جایزه‌ی طراحی فضا های عمومی شهری اروپا را نیز کسب کرد.

معماری معمار سازه ساز ساحلی نیکولا باشیچ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین