کد خبر: 26964 A

خانه‌ای که لوکوربوزیه به طراحی آن می‌بالید / عکس‌ها

خانه‌ای که لوکوربوزیه به طراحی آن می‌بالید / عکس‌ها

"ویلا شواب" خانه‌ای بود که لوکوربوزیه خیلی بیشتر از سایر آثارش به طراحی آن می‌بالید.

ایران آرت: شارل ادوارد ژانره گری پیش از آن که سفر به دور اروپا را آغاز کند و به تاثیرگذارترین معمار مدرنیست قرن بیستم تبدیل شود و نام لوکوربوزیه را برای انتخاب کند، تا بیست سالگی در زادگاه خود در شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس و نزدیک مرز فرانسه زندگی می‌کرد. او نزد معلم های هنر های زیبای محلی به یاد گرفتن مبانی هنر مشغول بود و همان سال ها شش خانه نیز طراحی کرد؛ از جمله ویلا ژان نرت (خانه ای برای پدر و مادرش) و ویلا شواب که البته هیچ کدام نشان چندانی از مدرنیسم و ذهن مدرن لوکوربوزیه نداشتند.

e-768x525

به گزارش سایت آبگینه، ویلا شواب اگرچه مشهور ترین اثر لوکوربوزیه نیست، اما قطعا یکی از مهم ترین آن هاست. این ویلا نقطه‌ی آغاز راهی بود که به تدوین پنج اصل معماری مدرن ختم شد. او در دوران ابتدائی تحصیل به خوبی یاد گرفته بود که معماری را بر اساس نظام ریاضی انجام دهد و در طراحی ویلا شواب نیز برای ایجاد هماهنگی از این نظام استفاده کرده است. این اتفاق برای او به قدری اهمیت داشت که ده سال بعد یک مانیفست برای معماری تنظیم و منتشر کرد که بر اساس نظام ریاضی نوشته شده بود. ویلا شواب، خانه‌ای بود که لوکوربوزیه خیلی بیشتر از سایر آثارش به طراحی آن می‌بالید.

r

هسته‌ی اصلی این خانه یک مکعب مستطیل دو طبقه با قاعده‌ی مربع است که در کنار فرم های الحاقی، یک فرم صلیبی متقارن شبیه کلیسا با دو انتهای گرد (محراب) را تشکیل می‌دهد که به شاه نشین منتهی می‌شوند. طبقه‌ی سوم نیز با سقف مسطح در پشت تراس ها و سقف طبقه‌ی دوم عقب نشینی کرده است و وجه رو به خیابان را در قسمت شمالی شکل داده است.

w

فضای اصلی داخل خانه یک سالن به ارتفاع دو طبقه است که محراب ها در دو طرف آن قرار دارند؛ اما فرم های الحاقی هویت مکعب محراب دار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر یک از محراب های دو طرف طبقه‌ی همکف یک اتاق ناهارخوری و یک اتاق کودک را شامل می‌شود و فضای دو محراب در بالای پله ها به دو اتاق خواب اصلی منتهی می‌شود. در طبقه‌ی بالایی نیز اتاق های بیشتری طراحی شده است. آشپزخانه به ناچار در پشت دیوار باغ در سمت راست ورودی اصلی پنهان شده است و احتمالا در فضای بهتری نمی‌توانست قرار بگیرد. لوکوربوزیه از آجر زرد که در داخل قالب های بتن مسلح قرار گرفته بود برای مصالح خارجی استفاده کرد که احتمالا از اولین کاربرد های این نوع تکنولوژی ساخت بود.

معماری طراحی لوکوربوزیه ویلا شواب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین