کد خبر: 2642 A

وضع شهر ساسانی کلیکوهه خطرناک است یا نیست؟

وضع شهر ساسانی کلیکوهه خطرناک است یا نیست؟

در دشت سرمشهد مجموعه‌ای از آثار تاریخی شامل نقش برجسته بهرام دوم، کتیبه پهلوی کرتیر، شهر ساسانی- اسلامی سرمشهد و آثار مختلف دیگری وجود دارد

ایران‌آرت: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس متنی را برای خبرگزاری ایسنا فرستاده که طی آن عنوان شده طی 5 سال گذشته تنها سه مورد حفاری غیرمجاز در این منطقه شناسایی شده است.

در پاسخ میراث فرهنگی فارس آمده است؛ با توجه به درج مطلبی در مورخ 14 اسفند 95  با عنوان "واپسین نفس‌های شهر ساسانی کلیکوهه در استان فارس" در خبرگزاری ایسنا، در خصوص روند توسعه فعالیت‌های کشاورزی و عمرانی در منطقه توسط مردم بومی و نهادهای دولتی بدون در نظر گرفتن ضوابط حفظ آثار تاریخی، به اطلاع می‌رساند، برهمگان واضح است که شهر تاریخی سرمشهد و آثار تاریخی پیرامون آن یکی از مهمترین بقایای سکونتگاهی از دوران ساسانی در جنوب ایران است که در دوران اسلامی نیز بر گستره آن افزوده شد.

در دشت سرمشهد مجموعه‌ای از آثار تاریخی شامل نقش برجسته بهرام دوم، کتیبه پهلوی کرتیر، شهر ساسانی- اسلامی سرمشهد و آثار مختلف دیگری وجود دارد که ابتدا در سال 1318 نقش برجسته و کتیبه با شماره 336 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از همان زمان تلاش‌های اولیه برای حفظ و نگهداری از این مجموعه تاریخی آغاز شد. همچنین با توجه به گستردگی این مجموعه و لزوم اعمال ضوابط قانونی جهت حفظ کامل مجموعه، در سال 1384 مجموعه شهر ساسانی- اسلامی نیز با شماره 14500 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

همچنین در راستای ایجاد توسعه پایدار در روستاها  و با توجه به پیشنه تاریخی، روستای سرمشهد در سال 1391 به عنوان روستای هدف گردشگری در کشور به ثبت رسید و طی جلسات متعدد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان با تحویل فنس به دهیاری و شورای روستا، در این زمینه اقداماتی انجام شده است ولی به دلیل اینکه منطقه حسین آباد سر مشهد در حدود 700 هکتار وسعت دارد و انبوهی از درختان این محوطه را پوشانده و اغلب اهالی از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند به اطلاع می‌رساند، بر اساس ضوابط عرصه و حریم سازمان میراث فرهنگی شخم سطحی در حریم تپه‌های باستانی بلامانع است.

در خصوص حفاری‌های غیر مجاز و تخریب، بنا به گزارش‌های گشت یگان حفاظت، از سال 1391 الی 1395 فقط 3 مورد حفاری غیر مجاز و تخریب در منطقه حادث شده که در این مورد چندین نفر دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده‌اند.

 یک عامل در شروع تخریب‌ها، اسکان عشایر منطقه در اطراف محوطه و تامین راه‌های دسترسی و زیرساخت‌های روستایی و توسعه کشاورزی بوده است.

در پایان آنچه مسلم است پدیده حفظ آثار تاریخی یک وظیفه فرهنگی است و حفاظت از این آثار تنها وظیفه سازمان میراث فرهنگی نبوده و مردم، نهادها، ارگانهای دولتی نیز لازم است در این امر با سازمان میراث فرهنگی همکاری لازم را داشته باشند، لذا همانطور که ایجاد راه‌های دسترسی، توسعه کشاورزی و فراهم آوردن شرایط اسکان برای مردم اهمیت دارد، حفظ آنچه از گذشتگان برجای مانده و هویت ملی قلمداد می‌شود، موجب توسعه پایدار و هدفمند خواهد بود.

 

 

شهر ساسانی کلیکوهه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین