کد خبر: 19372 A

نگاهی به طراحی داخلی ترکیبی خانه زوج معمار ایرانی

عکس‌های نسترن در خانه تجریش

عکس‌های نسترن در خانه تجریش

آنها می‌گویند اینجا نقطه عطف و دوست‌داشتنی خانه‌مان است، محلی برای خودنمایی یک تابلوی زیبا از دستان هنرمند نسترن، این دختر دوست‌داشتنی!

ایران‌آرت: سمیه منوچهری، خبرنگار مجله منزل که هر بار به خانه ای با معماری و طراحی خاص می رود و با ساکنانش به گفت و گو می نشیند، این بار به خانه ای در تجریش رفته. او نوشته:

این بار به خانه‌ای دعوت شدم که محله آن خاطراتی را برایم زنده کرده است. خاطرات خوش خانه پدری در دوران نوجوانی! کمتر کسی را می‌توان یافت که در پایتخت زندگی کند، ولی مسیرش به سمت تجریش نخورده باشد. بازار تجریش و زیارت امامزاده صالح می‌تواند برای هرکسی بهانه خوبی باشد تا خودش را به این قسمت از شمیرانات برساند. سرتان را درد نیاورم بالاخره بعد از یک چرخ کوچک در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و یادآوری خاطرات شیرین، خودم را به موقعیت موردنظر رساندم.

دو معمار در یک‌خانه!

ساعت ۱۰ صبح بود. زنگ در را زدم. در باز شد و وارد شدم. خانه‌ای آرام و زیبا! صاحب‌خانه با خوش‌آمد گویی من را به داخل راهنمایی کرد. آقای سهراب پیرانی و همسرش، خانم نسترن کاظمی، یک زوج هنرمند و دوست‌داشتنی هستند که میزبانان من بودند.

تور خانه گردی در یک نگاه

تعداد افراد ساکن: یک زوج
سبک خانه: تلفیقی
موقعیت: تجریش
ملکیت: استیجاری
متراژ: 98.5
تعداد اتاق‌خواب: ۲ خواب
تعداد سرویس بهداشتی: ۲ عدد
شغل ساکنین: معمار و طراح داخلی
رنگ غالب: آبی فیروزه‌ای و کرم
ویژگی برجسته طراحی: هماهنگی طراحی مبلمان با توجه به منزل استیجاری و پلان کج فضا
طراح: سهراب پیرانی و نسترن کاظمی
هزینه پروژه: ۱۳۰ میلیون تومان

 

قیمت خرید وسایل

  • هال و پذیرایی
    میز صندلی 8 نفره ناهارخوری چستر 75,000,000 
    مبلمان 7 نفره چستر 130,000,000 
    میز جلو مبلی 20,000,000 
    میز کنسول hand made 52,000,000 
    میز تلویزیون hand made 38,000,000 
    فرش پذیرایی 3 متری 6,000,000 
    پرده 40,000,000 
    دکور بالای شومینه hand made 30,000,000 
    دکور بالای میز کنسول hand made 18,000,000 
    چراغ بالای مبل پذیرایی 6,000,000 
    چراغ روی میز کنسول 5,000,000 
    دکور بالای مبل دو نفرهhand made 2,800,000 
    ست تلویزیون و سینمای خانگی 125,000,000 
    دکور جلوی شومینه 3,500,000
  • اتاق کار
    میز کار hand made 10,000,000 
    دکور بالای میز کار 1,400,000 
    فرش 6,000,000 
    پرده 10,000,000 
    دکور گلدان‌های اتاق کار 2,000,000
  • اتاق‌خواب
    سرویس خواب 85,000,000 
    روتختی و تشک 30,000,000 
    پرده 10,000,000 
    دیوارکوب میز توالت 2,400,000 
    چراغ آباژور برنجی 5,000,000

دو معمار در یک‌خانه!

هدف و چشم‌انداز طراحی

بعد از سلام و احوال‌پرسی از آنها خواستم تا اطلاعات اولیه‌ای را درباره خودشان بازگو کنند. آقای پیرانی این‌طور شروع کرد: هر دو معمار هستیم و علاقه شدیدی به طراحی داخلی داریم. من دانشجوی دکتری هستم و عکاسی را بسیار دوست دارم. همسرم دانشجوی ارشد معماری و عاشق هنر نقاشی است. حدود هفت ماه است که ازدواج کردیم. ما با هم توافق کردیم که برای خرید جهیزیه و لوازم شروع زندگی مشترکمان با یکدیگر مشورت نموده و لوازمی را تهیه کنیم که علاوه بر کاربردی بودن، هر دو از داشتن آنها خرسند باشیم؛ به همین منظور خانواده همسرم همکاری کردند و برای خرید هر چیز کوچکی نظر من را هم می‌پرسیدند. سعی کردیم حتی‌الامکان از خرید لوازم اضافی خودداری کنیم؛ برای این منظور قبل از خرید، تمام لوازم و مبلمان‌ را طراحی کردیم و طرح سه‌بعدی آنها را همراه با جزئیات ترسیم کردیم.

دو معمار در یک‌خانه!

روند طراحی و خرید

خرید لوازم برای این زوج جوان در دو روند کلی صورت گرفته است: یکی خرید لوازم اصلی و بزرگ خانه مانند سرویس چوب، یخچال و تلویزیون و... دیگری خرید وسایل جانبی و اکسسوری‌ها. سهراب اضافه می‌کند: «که به دلیل مشغله کاری نمی‌توانستیم وقت زیادی را به خرید اختصاص دهیم؛ به همین دلیل از خانواده‌هایمان تقاضا کردیم که ما را در این راه یاری نمایند. آنها به جستجوی لوازم موردنظر ما می‌رفتند و بعد از پیدا کردن آنها، من به همراه همسرم برای تأیید نهایی و خرید می‌رفتیم. بااینکه برای خرید کمک داشتیم، ولی این روند، حدود سه ماه و نیم طول کشید. همین‌جا فرصت را غنیمت می‌شمارم و از پدر و مادرهایمان برای همراهی‌شان در این مسیر سخت تشکر می‌کنم».

دو معمار در یک‌خانه!

احترام به نظرات یکدیگر

از آنها پرسیدم که برای اظهارنظر با یکدیگر به مشکل برنخوردید؟ آقای پیرانی گفت:« خیر؛ چون ما فقط به دنبال تحمیل نظر شخصی به یکدیگر نبودیم. وقتی در جایی سردرگم می‌شدیم و نمی‌دانستیم نظر کدام‌یک را به کار بگیریم، شروع می‌کردیم به بررسی ایده بر طبق اصول معماری و طراحی داخلی و چون دلیل علمی و استاندارد داده می‌شد هر یک از ما به‌راحتی آن را می‌پذیرفتیم ». خانم کاظمی اضافه کرد:« البته من و سهراب بر سر یک‌چیز اختلاف‌سلیقه داریم، آن‌هم اینکه من به دنبال طرح‌های کج و منحنی هستم، ولی همسرم علاقه‌مند به طرح‌های چهارگوش و باقاعده است».

دو معمار در یک‌خانه!

وقتی مشکل اصلی پیدا شد!

خرید لوازم تقریباً به پایان رسیده بود و ما به دنبال خانه مورد علاقه‌مان بودیم؛ اما در نهایت جایی قرار گرفتیم که کار ما را خیلی سخت کرد. به دلیل محدودیت‌هایی مجبور شدیم خانه‌ای را اجاره کنیم که طراحی پلان خوبی ندارد. فضای خانه، کجی زیادی دارد که همین امر باعث شد در چیدمان مبلمان با مشکل بزرگی روبه‌رو شویم؛ مثلا من عاشق مبل چستر هستم، ولی طول این مبل‌ها کمتر از ۲ متر نیست. ما خیلی تلاش نمودیم محل مناسبی برای قرار دادن آن پیدا کنیم. مسئله بعدی وجود کاغذدیواری به رنگ سبز و اکر روی دو دیوار از خانه بود. اصلاً قصد نداشتم وارد این دورنگ بشوم؛ برای همین از رنگ‌های آبی، کرم و طلایی استفاده کردم. برای رسیدن به هدف نهایی، چوب را ملاک اصلی قرار دادم و آن را در مبلمان اصلی به کار بردم. خوشبختانه رنگ کف خانه هم به رنگ انتخابی ما نزدیک بود.

دو معمار در یک‌خانه!

نقش جزئیات در خانه

به دلیل علاقه و فعالیتم در زمینه عکاسی از جزئیات زیادی در خانه استفاده کردم؛ مثلاً از قاب‌های مشکی در قسمت‌های مختلف خانه استفاده نمودم تا به محیط جان ببخشم و دیوارها را به شکلی پاسپارتو کنم. در قسمت شومینه یک تابلو با طراحی خودم قرار دادم تا هر بار که به آن نگاه می‌کنم با انرژی بیشتری به کارم بپردازم، البته ابتدا می‌خواستم یک تابلو با این مضمون خریداری کنم، ولی با استفاده از تکنیک تایپوگرافی و کمی خلاقیت تصمیم گرفتم طراحی خودم را بر روی دیوار خانه، قاب بگیرم. برای هنری‌تر کردن این قسمت از دو کتاب و یک عینک کمک گرفتم و با تهیه چند شمع زیبا جلوه خاصی به این قسمت بخشیدم. هم‌چنین در قسمت ناهارخوری به دنبال یک عنصر مناسب بر روی دیوار می‌گشتم که بعد از مشورت با همسرم تصمیم گرفتم تابلویی که مادرم با هنرمندی تمام کشیده بود و به ما هدیه کرده بود را آویزان کنم.

دو معمار در یک‌خانه!

هوشیارانه خرید کنید

هنگام خرید عجله نکردیم. همه‌جا را گشتیم و از افراد متخصص کمک گرفتیم. به نظر من همیشه خرید کردن کالاهای برند لازم نیست. وقتی شما می‌توانید یک کالایی را با قیمت مناسب و کیفیت خوب تهیه کنید، چرا باید هزینه بالایی پرداخت کنید؟ آن‌ هم فقط به خاطر برند! باید اعتراف کنم که من چراغ روی کنسول را از لاله‌زار با قیمت یک‌پنجم از همین چراغ در یک فروشگاه برند خریداری کردم. باید اضافه کنم که من هم به‌ کار برندهای معروف که در حال حاضر در کشور به فعالیت مشغول هستند، علاقه دارم، ولی به نظر من کسی که یک دکور چیده شده را از این فروشگاه‌ها خریداری می‌کند کار خاص و ویژه‌ای انجام نداده است. طراحی متفاوت طراحی‌ای است که با علم و آگاهی و کمترین هزینه انجام شود. ناگفته نماند که نمی‌توانم علاقه‌ام را نسبت به محصولات و چیدمان این فروشگاه‌ها یا نمایشگاه‌ها کتمان کنم، ولی ارزش و لذت کاری که خودم طراحی می‌کنم خیلی بیشتر از آنهاست.

دو معمار در یک‌خانه!

اتاق دوست‌داشتنی من!

محل دنج و دوست‌داشتنی سهراب در این خانه، اتاق کار است. اتاقی که تشکیل‌شده از یک کتابخانه باشکوه و دو میز کار است. او می‌گوید که بیشتر زمانش را در خانه در این قسمت می‌گذراند: «شاید باور نکنید، ولی آنقدر به میز کار و سیستم کامپیوتری‌ام علاقه دارم که گاهی با اینکه کار خاصی ندارم، سیستم را روشن می‌کنم، کمی در آن چرخ می‌زنم و آن را خاموش می‌کنم».

البته باید تذکر بدهم که جمع‌آوری یک سیستم کامپیوتری قوی و خوب آرزوی هر طراح‌ سه‌بعدی کاری است، پس تعجب نکنید!

سهراب با علاقه از طراحی میزهای کار اتاق می‌گوید که چطور آنها را خلاقانه با کمترین هزینه ساخته است. او با استفاده از صفحه روی کابینت با روکش چرم و تهیه پایه‌های آهنی (هماهنگ با بقیه آهن‌های مشکی در خانه) میزهای شکیل و ارزانی برای خودساخته است.

دو معمار در یک‌خانه!

نقطه عطف خانه

این زوج جوان با اشتیاق فراوان از علاقه‌شان به میز کنسول می‌گویند، میزی که با دقت و ظرافت تمام طراحی کرده‌اند. آنها می‌گویند که اینجا نقطه عطف و دوست‌داشتنی خانه‌مان است، محلی برای خودنمایی یک تابلوی زیبا از دستان هنرمند نسترن، این دختر دوست‌داشتنی! سهراب با اشتیاق، مراحل طراحی میز کنسول را این‌گونه توضیح می‌دهد: «در گذشته از چوب ام‌دی‌اف با روکش دلخواه استفاده می‌کردیم، روی آن را رنگ‌آمیزی می‌نمودیم و بعد آن را برش می‌زدیم، ولی در لبه‌های فارسی بر و برش خورده، چوب ریش‌ریش می‌شد ک دلیل آن ‌هم کندی اره یا ناشی بودن نجار بود.

دو معمار در یک‌خانه!

حالا کار در اروپا خیلی راحت‌تر شده است. آنها روی ‌ام دی اف‌ها را روکش نموده و سپس آنها را پرس می‌کنند و در نهایت نیز تخته چوب برش خورده را به فروش می‌رسانند. یکی از دوستانم که تجربه خوبی در این زمینه داشت تخته‌های چوب با این خصوصیت را به من معرفی کرد. ما خودمان اندازه میز را درآوردیم و تخته‌ها را به نجاری بردیم تا برایمان برش بزند، سپس پایه‌های آهنی خریداری کردم که می‌توان گفت که میز کنسولی را با طراحی خودمان با ارزان‌ترین قیمت به خانه آوردیم.

 

iranart

 

دکوراسیون داخلی طراحی داخلی نسترن کاظمی معماری تلفیقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین