کد خبر: 17890 A

تصویری از تمدن 2500 ساله ایران در نمایشگاه "از مزون ابژه پاریس تا پروژه تهران" / نمایش آثار بیژن شافعی در گالری زمان هنر

تصویری از تمدن 2500 ساله ایران در نمایشگاه "از مزون ابژه پاریس تا پروژه تهران" / نمایش آثار بیژن شافعی در گالری زمان هنر

نمایشگاهی از طراحی‌های نوین مبلمان و دکوراسیون بیژن شافعی با عنوان "از مزون ابژه پاریس تا پروژه تهران" در گالری زمان هنر برپاست.

ایران آرت: بیژن شافعی، هنرمند طراح و معمار درباره برگزاری نمایشگاه "از مزون ابژه پاریس تا پروژه تهران" گفت: بالغ بر دو دهه است که من به همراه همسرم بر روی ایده‌های مبلمان کار می‌کنیم و  به جستجوی ریشه این هنر زیبا در  دل تاریخ ایران پرداخته‌ایم به همین خاطر می‌توان گفت که طرح‌های این نمایشگاه حاصل این تلاش و پژوهش بلند مدت ما به شمار می‌رود.

او افزود: مبلمان و صندلی در تاریخ کهن ما ایرانیان ریشه عمیقی دارد تا جایی که می‌توان تصویری از صندلی را در نقش برجسته داریوش شاه که در موزه ایران باستان قرار دارد، دید. این تصویر نشان می‌دهد که صندلی و مبلمان در تاریخ ما ایرانیان نزدیک به حداقل 2500 سال قدمت دارد.

این هنرمند تصریح کرد: دنبال کردن رد مبلمان و هنر طراحی در تاریخ ایران ما را به 150 سال پیش رساند که در آن زمان نجاران ارمنی در جلفا به تولید صندلی می‌پرداختند البته این هنر در دوره قاجاریه و عصر ناصریه نیز رشد و رونق بیشتری یافت و علاوه بر ورود به زندگی صاحب منصبان، دولت‌مردان و افراد مرفه جامعه، اندک اندک به زندگی روزمره مردم نیز وارد شد.

بیژن شافعی

شافعی مجموعه "از مزون ابژه پاریس تا پروژه تهران" را حاصل تحقیق و پژوهش‌های گسترده در تاریخ ایران و طراحی مبلمان خواند و گفت: ما از تحقیق درباره مجموعه تاریخ ایران و سیر تحول مبلمان و صندلی در جهان بهره بردیم تا الگویی را برای صندلی ایرانی اجرا کنیم. الگویی که علاوه بر داشتن هویت ایرانی، راحتی و کاربرد لازم را برای ارگونومی بدن انسان داشته باشد که در نتیجه منجر به مجموعه اخیر شد.

او درباره انتخاب نام این نمایشگاه توضیح داد: مزون ابژه یک نمایشگاه جهانی است که هر سال در ارتباط با تازه‌های دکوراسیون و معماری داخلی در پاریس برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل 8 سالن است که سال گذشته ما در سالن شماره 7 آن حضور داشتیم و طرح‌های این نمایشگاه ه را ارائه کردیم.

این هنرمند درباره بازخورد این نمایشگاه در پاریس گفت: استفاده از بامبو مهندسی شده در آثار این نمایشگاه سبب شد که بازخورد بسیار گسترده‌ای را از مخاطبان خارجی داشته باشیم؛ زیرا عموماً مبلمان با بامبو هنوز به شکل سنتی ارائه می‌شود و کمتر نمونه‌هایی با این شکل در سطح دنیا داریم، ضمن اینکه طراحی خود صندلی‌ها و کاربردی بودن آن‌ها نیز توانست مخاطبان را به خود جذب کند.

شافعی تصریح کرد: شکل طراحی پیچیده مبلمان سبب شد که بسیاری از مخاطبان وقتی بر روی آن می‌نشینند انتظار تطبیق با ارگونومی بدن و راحتی را نداشته باشند ضمن اینکه ما چند نمونه اثر متحرک را نیز در این مجموعه داشتیم که مورد مشابه آن‌ها تنها در شکل صنعتی و بخش‌هایی چون هواپیما، قطار و ... دیده می‌شود بنابراین ارائه آثار متحرک برای مخاطبان خارجی بسیار جذاب بود. البته اگر ما بازخوردی که عرض کردم را از نمایشگاه ابژه دریافت نمی‌کردیم، در مورد ارائه آن در ایران به گونه دیگری برنامه‌ریزی می‌کردیم.

افتتاحیه نمایشگاه بیژن شافعی در گالری زمان هنر

او افزود: تمام تلاش من این بود که آثار ارائه شده صرفاً برای خارجی‌ها نباشند اما نمایش دادن آن‌ها در پاریس برای به دست آوردن بازخورد جهانی آن لازم بود، زیرا این نمایشگاه بسیار گسترده و مطرح است اما پس از اینکه تصمیم به نمایش مجموعه اخیر در تهران گرفتیم، نمونه‌های تازه‌تری نیز به کارها اضافه کردم البته به دلیل استقبال صورت گرفته از این نمایشگاه در پاریس، ما در هلند نیز یک نمایشگاه دائمی از این آثار را دایر کردیم.

این هنرمند درباره استفاده از بامبو در روند طراحی آثار مجموعه "از مزون ابژه پاریس تا پروژه تهران" گفت: بامبو از جمله مواد اولیه‌ای است که من طی 5 سال اخیر به آن پرداخته‌ام زیرا این متریال دارای ویژگی‌های خاصی است که کاملاً آن را چه از لحاظ زیست محیطی و چه طراحی خاص جلوه می‌دهد.

شافعی توضیح داد: بامبو برخلاف تصور بسیاری از افراد صرفاً یک نی بلند نیست بلکه گیاهی قطور است که اغلب با ارتفاعی نزدیک به 30 متر در هند و چین وجود دارد و روزانه حداقل یک سانتی‌متر رشد دارد به همین خاطر کاملاً روندی سبز و زیست محیطی دارد که آن را خاص می‌کند.

او درباره تعداد آثار ارائه شده در این نمایشگاه گفت: در مجموعه نمایشگاه  "از مزون ابژه پاریس تا پروژه تهران" دو مجموعه  "لاوین" و "شوان" را علاوه بر آنچه که در پاریس به نمایش گذاشته شده، ارائه کرده‌ایم.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه تا 16 اسفندماه همه‌روزه به جز پنج‌شنبه‌ها از ساعت 11 تا 18 به گالری زمان هنر واقع در  زعفرانیه، آصف، کوچه پرویز وهابى (نشاط)، پلاک ١٤ مراجعه کنند. 

   

 

گالری زمان هنر بیژن شافعی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین