کد خبر: 15514 A

5 معمار ایرانی در فهرست تاثیرگذاران خاورمیانه قرار گرفتند

5 معمار ایرانی در فهرست تاثیرگذاران خاورمیانه قرار گرفتند

مجله آرشیتکت، در شماره جدید خود فهرستی را منتشر کرده که نام 5 معمار ایرانی در آن به چشم می‌خورد.

 ایران آرت: مجله «آرشیتکت» (Architect) و سایت «دیزاین‌مِنا» (Designmena) زیرمجموعه نشریه itp که ۷۵ مجله در زیرمجموعه خود دارد، از معتبرترین نشریات بین‌المللی معماری منطقه، هر سال پس از برگزاری جایزه معمار خاورمیانه، در اولین شماره سال جدید خود اقدام به معرفی فهرستی از اثرگذارترین معماران منطقه می‌کند، که در فهرست سال ۲۰۱۸ این مجله نام ۵ معمار ایرانی به چشم می‌خورد.

امیرحسین حاجی‌زاده، آرش غلامعلی طهرانی، بهزاد اتابکی، کورش حاجی‌زاده و محمد خاوریان (به ترتیب حروف الفبا) معماران ایرانی حاضر در این لیست هستند، که همگی به خاطر احترام به فرهنگ و تاریخ بومی خود، معماری زمینه‌گرا و تلاش جهت احیای ریشه‌های معماری ایرانی انتخاب و برگزیده شده‌اند.

مهر نوشت، سردبیر مجله آرشیتکت، در یادداشت ابتدایی این شماره از مجله ضمن انتقاد به روند شتاب‌زده و تجاری ساختمان‌سازی در شهرهای نوپای منطقه خلیج فارس، در باب معیارهای انتخاب افراد این لیست چنین توضیح داده است: « ۵۰  اسم در این لیست وجود دارد که همگی تلاش کرده‌اند تا اثری زمینه‌گرا خلق کنند. آن‌ها سایت‌ پروژه هایشان را تحلیل کرده، فرهنگ قابل احترام شان را تحقیق  و قصد کرده‌اند تا پروژه‌هایی ارائه دهند که مناسب منظر آن باشد. به نظر ساده‌تر از چیزی است که هست؛ ولی سال‌ها با ساختمان‌هایی سپری شد که فاقد این نشانه ها هستند، اما در یک یا دو سال اخیر چرخشی آهسته شکل گرفته است و من انتظار دارم تا در دوازده ماه آینده قدم‌های صادقانه‌تری ببینم.»

ما برای تحقیق لیست «چه کسی چه کسی است؟ : (Who’s Who) تلاش و وقت بسیاری صرف و با نامزدهای این لیست گفت‌وگو کردیم. معماران منطقه دوباره فعالانه به فکر افتاده‌اند و من از دیدن این موضوع خرسندم.»

این افراد همچنین در «جایزه معمار خاورمیانه» امسال نیز به همراه چند معمار ایرانی دیگر، جزو منتخبین این جشنواره بین‌المللی بوده‌اند.

کورش حاجی‌زاده و امیرحسین حاجی‌زاده برنده جایزه پروژه مفهومی سال خاورمیانه و منتخب جایزه دفتر معماری سال  (زیر ۱۰۰ نفر پرسنل)؛ آرش غلامعلی طهرانی منتخب دریافت سه جایزۀ پروژه فرهنگی سال، پروژه عمومی سال و پروژه تجاری سال؛ بهزاد اتابکی منتخب دریافت جایزه معمار سال و محمد خاوریان منتخب دریافت جایزه معمار جوان سال بوده‌اند. همچنین یادآور می شویم، کورش حاجی‌زاده برای پنجمین سال متوالی است که از سال ۲۰۱۴ و پس از کسب عنوان «معمار سال خاورمیانه ۲۰۱۳» در این لیست حضور دارد.

از جمله معمارانی که سال‌های گذشته در این لیست بوده‌اند می‌توان به علیرضا تغابنی، رضا مفاخر و فرشاد کازرونی اشاره کرد.

 

نشریه آرشیتکت معماران ایرانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین