کد خبر: 11541 A

ببینید: خانه‌ای شبیه نان حلقه‌ای / به این خانه هرگز برای میهمانی نروید

ببینید: خانه‌ای شبیه نان حلقه‌ای / به این خانه هرگز برای میهمانی نروید

خانه بیگل یکی از ساختمان‌های عجیب و کاملا متفاوت است که اگر برای اولین بار وارد آن شوید حتما گم خواهید شد.

ایران آرت: در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، یک معمار روسی موسوم به «اونجی استامو» و مهندسی به نام «الکساندر مارکلوف» تصمیم می گیرند تا یک ساختمان عجیب و کاملا متفاوت در پایتخت کشور روسیه بنا کنند.

 

بنای موردنظر آن ها که در واقع یک مجتمع مسکونی و متشکل از ۹۰ واحد آپارتمان بود، به شکل حلقه‌ای با قطر ۱۵۰ متر ساخته شد که بخش داخلی آن شامل یک حیاط وسیع و زمین بازی بزرگ بود. همچنین، تمامی امکانات و سرویس‌های خدماتی مورد نیاز زندگی روزانه شهروندان نیز در فضای داخلی این حلقه گنجانده شد. از جمله می‌توان به داروخانه، سوپرمارکت، فروشگاه، رختشویی، اداره پست و … اشاره کرد.

هنگامی که مراحل ساخت این مجتمع مسکونی خاص در سال ۱۹۷۲ میلادی پایان یافت، مسئولین از ساخته شدن چنین بنایی در شهر مسکو بسیار خرسند و هیجان‌زده بودند.

در آن زمان، شوروی سابق میزبان بازی‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۸۰ بود و به همین خاطر، دولت تصمیم گرفت تا ۵ مجتمع حلقه‌ای مشابه دیگر نیز به عنوان نماد المپیک در مسکو ساخته شود.

با اینکه بنای دوم در سال ۱۹۷۹ میلادی در خیابان دوژنکو در شهر مسکو ساخته و تکمیل شد، اما بقیه پروژه‌های این طرح معوقه شد. در آن تاریخ، اتحاد جماهیر شوروری دچار بحران اقتصادی شده بود و مراحل ساخت و تکمیل این پروژه‌های ساختمانی، هزینه‌های گزافی روی دستان حکومت می‌گذاشت. همچنین این ساختمان‌ها فضای بسیار زیادی نیز اشغال می‌کردند و چندان هم راحت و کاربردی به نظر نمی‌رسیدند.

بعلاوه، موقعیت‌های مکانی موردنظر برای ساخت این آپارتمان‌ها مفهوم و هدف اصلی از ساخت آن‌ها که نمایش حلقه‌های المپیک بود را نمایان نمی‌کرد. یا دست‌کم این طرح هرگز از روی زمین و داخل شهر قابل مشاهده نبود.

در حال حاضر، هر دو بنا همچنان مورداستفاده شهروندان قرار دارند. هر ساختمان، ۹ راه‌پله و بیش از ۲۰ درب ورودی دارد. برخی می‌گویند، یافتن درب ورودی صحیح و یافتن آپارتمان موردنظر در این بنای دایره‌ای چندان آسان نیست. مهمان‌هایی که برای نخستین بار وارد این فضا می‌شوند، اکثریت قریب به اتفاق‌شان دچار سردرگمی می‌شوند.

مردم محلی و شهروندان مسکو این ساختمان را به نام «خانه بیگل» یاد می‌کنند؛ بیگل نوعی نان حلقه‌ای شیرین و سفت است.

 

فروغ بیداری / روزیاتو

 

مسکو خانه بیگل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین