کد خبر: 11090 A

بازسازی خانه سیمین و جلال در هاله ابهام!/ وقتی بودجه هست اما کار نیست!

بازسازی خانه سیمین و جلال در هاله ابهام!/ وقتی بودجه هست اما کار نیست!

خواهرزاده جلال آل‌احمد می‌گوید با وجود تامین بودجه بازسازی منزل سیمین دانشور و جلال آل‌احمد، این خانه کماکان از نظر بازسازی نیمه‌کاره باقی مانده است.

ایران آرت: محمدحسن دانایی خواهرزاده جلال آل‌احمد با انتقاد از روند بازسازی منزل این نویسنده و همسرش سیمین دانشور طی سه سال گذشته، عنوان کرد: این پروژه که از اوایل سال ۱۳۹۳ آغاز شده و قرار بود طی سه تا حداکثر شش ماه به پایان برسد، اکنون بیش از سه سال و نیم است که حسب ظاهر در دست اجراست، ولی واقعیت امر حکایت از آن دارد که در اثر بی مبالاتی و سهل انگاری و عدم احساس مسوولیت، اجرای آن دستخوش مرور زمان شده و عملاً به حالت تعلیق درآمده است.

وی افزود: بدون شک من و سایر دوستداران این نویسنده کمترین انتظارمان بازگشایی سریع‌تر این مرکز برای استفاده اهالی فرهنگ و هنر از آن است اما نمی‌دانم چرا باید چنین موضوعی به این مشکلات بربخورد.

دانایی در ادامه به مهر گفت: خانه محل زندگی زنده‌یادان جلال آل‌احمد و سیمین دانشور واقع در دزاشیب که در سال ۱۳۳۲ ساخته شده، در سال ۱۳۸۳ در فهرست بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ثبت شده و پس از فوت سیمین دانشور برای تبدیل شدن به یک نهاد فرهنگی به نام «خانه- موزه» در اختیار شهرداری منطقه یک و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران قرار گرفت، ولی عملیات مرمت و بازسازی این بنا که نمونه‌ای بی بدیل و تمام عیار از یک خانه- موزه کامل با تمام ویژگی‌های مورد انتظار بوده و از جمله آثار کالبدی و تاریخی هویت ساز در بافت اجتماعی و کالبدی شهر تهران است، ظاهراً به علت فقدان اعتبار مرتباً به تأخیر می‌افتاد.

وی ادامه داد: مطابق مدارک موجود، از جمله نامه شماره ۹۰۸۵۰۷/۹۰ مورخ ۹۴/۷/۲۶ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ردیف‌های اعتباری این پروژه با همکاری مدیر کل بودجه در لیست پروژه های اولویت دار سال ۱۳۹۴ قرار گرفته بوده و از این لحاظ مانعی وجود نداشته است. از سوی دیگر اینکه نهادهای عمومی و تشکل های مردمی علاقمند به پروژه های فرهنگی نیز آمادگی لازم برای مشارکت در امر و از جمله تأمین اعتبارات لازم را داشته اند و اگر  دلسوزی و اراده لازم برای اجرای بموقع این پروژه فرهنگی وجود می داشت، قطعاً امکان استفاده از ظرفیت های مالی و اجرایی مزبور نیز فراهم بود.

 دانایی همچنین گفت: آخرین چیزی که من در زمینه بازسازی این خانه دیدم، این مساله بود که قسمتی از کارهای تقویت بنا انجام شده، دیوارهای حیاط را هم بازسازی کرده اند، ولی بقیه کارها روی زمین مانده و کار رها شده است. به طور کلی به نظر می‌رسد که در حال حاضر، به جای اتخاذ یک رویکرد همه‌جانبه‌نگر و اجرای کامل و صحیح و علمی پروژه، صرفاً به اقدامات سطحی و ظاهری بسنده کرده اند و می خواهند پروژه را در همین وضع خاتمه یافته تلقی کنندو اجرای آن را در کارنامه خودشان ثبت نمایند.

وی در پایان افزود: عملکرد غیرموجه و غیرقابل قبول مسوولان اجرای پروژه خانه- موزه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور باعث تعجب و تأسف بسیاری از فعالان فرهنگی هم شده است وآنها ضمن اعتراض نسبت به نحوه اجرای این پروژه فرهنگی، از مسوولان و مدیران تازه شهرداری و شورای شهر تهران تقاضا دارند که نظر لطفی هم به این پروژه فرهنگی داشته باشند و موانع اجرای آن را برطرف سازند.

 

جایزه جلال آل احمد سیمین دانشور خانه جلال و سیمین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین