کد خبر: 1032 A

آشنایی با دو اصطلاح معماری؛ مثلاً طراحی داخلی

آشنایی با دو اصطلاح معماری؛ مثلاً طراحی داخلی

می‌خواهیم درباره تفاوت چند تعریف در طراحی و معماری با شما حرف بزنیم. نه این‌که این گزارش خیلی تخصصی از آب درآمده باشد و پیش خودتان فکر کنید خب این‌ها به چه درد ما می‌خورد که طراح نیستیم، نه!

ایران‌آرت: می‌خواهیم درباره تفاوت چند تعریف در طراحی و معماری با شما حرف بزنیم. نه این‌که این گزارش خیلی تخصصی از آب درآمده باشد و پیش خودتان فکر کنید خب این‌ها به چه درد ما می‌خورد که طراح نیستیم، نه! اتفاقاً درباره سوال‌هایی معمول است که ما درباره این حوزه داریم و کسی هم پیدا نمی‌شود یک‌بار به زبان خودمان توضیح دهد. پس بخوانید تا بدانید تفاوت طراح داخلی با دکوراتور داخلی دقیقاً در چیست.

به گزارش مدآنلاین، دکوراسیون داخلی عبارت است از هماهنگ‌سازی طراحی شده برای به‌جلوه‌درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیا در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه. معماری داخلی آفرینش فضاست، فضایی که در عین زیبا و خاطره‌انگیزبودن، عملگرا و کارآمد نیز باشد. بنابراین با کمی تامل در این تعاریف به این نتیجه می‌رسیم که در واقع طراح با تنیدن اصول فنی و تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی‌شناسی، فضایی را طراحی می‌کند که بیانگر هویت، نیاز، درک و خواسته‌های مخاطبش است. بیشتر افراد، طراح داخلی و دکوراتور را به یک چشم می‌بینند. اما هر آنچه در ذهن یک طراح داخلی شکل می‌گیرد، مشابه همان طرح در ذهن یک دکوراتور نیست. در واقع این دو مقوله تفاوت‌های ظاهری بسیاری با یکدیگر دارند.

در این مطلب قصد داریم برخی از این تفاوت‌ها را بگوییم. پیش از آن خالی از لطف نیست حالا که صحبت از طراحی داخلی شده، به پایه‌گذار معماری داخلی در ایران نیز اشاره کنیم. معماری داخلی با ورود حبیب‌الله آیت‌الهی از فرانسه به ایران و گذراندن دوره‌های آموزشی در این کشور، در ایران نیز مطرح شد. این هنرمند در طول دوران تحصیل در خارج از کشور، در رشته‌های نقاشی دیواری روی ساروج آهکی، نقاشی دیواری معاصر (مدرن)، پیکره‌سازی تزیینی، معماری داخلی، زیبایی شناسی و دانش هنر، تخصص گرفت و در سال 1383 به عنوان چهره ماندگار هنرهای تجسمی انتخاب شد. در ادامه به مقایسه طراح داخلی و دکوراتور می‌پردازیم.

دوره‌های آموزشی طراح داخلی و دکوراتور با همدیگر تفاوت دارند. طراحان داخلی به آموزش‌های رسمی و گذراندن دوره‌های تخصصی همچون مطالعه رنگ‌ها، بافت‌ها و نیز برنامه‌های کامپیوتری نیاز دارند. آنها بایستی بتوانند طرح‌های چند بُعدی در فضا ترسیم کنند. اما یک دکوراتور داخلی به آموزش رسمی نیاز ندارد.

طراح داخلی باید بتواند بیشتر بر جوانب زیبایی اثر تمرکز داشته باشد. دکوراتورهای داخلی در ایجاد طرح‌های جدید مشارکت نمی‌کنند. فعالیت آنها اغلب پس از شکل‌گیری یک ابتکار تازه شروع می‌شود. طراح داخلی می‌تواند در نوسازی فضای داخلی و شکل‌گیری تصمیم گیری‌ها به مشتری کمک کند. مثلا در خصوص انتخاب مبلمان و یا رنگ اثاثیه جانبی. این وظایف در حیطه وظایف یک دکوراتور نیستند.

تفاوت مهم دیگر بین یک طراح و دکوراتور داخلی، این است که طراحان داخلی با مهندسان معمار و پیمان‌کاران در تعامل‌اند و این در حالی‌ست که دکوراتور داخلی فقط با مشتری و یا سازندگان لوازم خانگی در تعامل است. طراح داخلی باید بهترین روش را برای دستیابی به اهداف پروژه مورد نظر بیاید، با صاحبان پروژه تماس برقرار کند و به مدیریت و اجرای طرح بپردازد. طراح هنگام طراحی فضای داخلی دو مورد را باید در نظر بگیرد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می­‌خواهد آن فضا بر استفاده­‌کننده داشته باشد. ساعت کاری طراح داخلی معمولا زیاد ولی نامنظم است. بسته به نوع پروژه کاری، حتی در شب‌ها و تعطیلات هم باید گاهی سرکار خود باشد.

طراح داخلی از همان ابتدای شکل‌گیری یک پروژه شروع به کار می‌کند و دکوراتور تنها نکات تکمیلی را به عهده می‌گیرد. بنابراین اگر به دنبال ایجاد تغییرات ساختاری همچون افزودن یک دیوار و یا اضافه کردن پنجره‌های جدید هستید، بهتر است از یک طراح داخلی و چنانچه در پی تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب رنگ مناسب مبلمان، وسایل روشنایی و یا لوازمی جانبی برای منزل خود هستید، از یک دکوراتور کمک بگیرید.

 

 

دکوراسیون داخلی طراحی داخلی دکوراتور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین