کد خبر: 6744 A

مهدی نوری از قابلیت‌های طراحان مد ایرانی می‌گوید

هفته مد تهران باید برگزار شود/مد، برای عکس‌گرفتن نیست!/ می‌توانیم جزو بهترین‌های مد جهان باشیم

هفته مد تهران باید برگزار شود/مد، برای عکس‌گرفتن نیست!/ می‌توانیم جزو بهترین‌های مد جهان باشیم

هفته مد تهران دوبار برگزار شده و با انتقادهای بسیاری هم همراه بوده است و فقط از بازیگران، مدل‌ها، خواننده‌ها و چهره‌ها برای حضور در آن دعوت شده است.

ایران‌آرت: یک طراح لباس گفت: برندهای بزرگ دنیا برای بازارهای مد و لباس کشورهای مسلمان، خاورمیانه و بویژه عرب‌ها، اتاق فکر تشکیل داده‌اند تا لباس‌های متناسب با سلیقه و عرف آن‌ها را طراحی کنند.

مهدی نوری - طراح لباس - اظهار کرد: برندهای بزرگ دنیا معتقدند، بازار کشورهای مسلمان، بزرگ و بکر است و می‌دانند که عرب‌ها به اندازه کافی پول دارند. بنابراین در فکر طراحی لباس طبق سلیقه آن‌ها هستند تا بتوانند جذب‌شان کنند.

او که چند سالی در ایتالیا زندگی کرده و از دانشگاه میلان فارغ‌التحصیل شده است، درباره این‌که چرا جای طراحان ایرانی در هفته‌های مد خارجی خالی است؟ به ایسنا گفت: وقتی ما در تهران هفته مد نداریم، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم کار طراحان‌مان دیده شود و بتوانند به هفته‌های مد در میلان، پاریس و لندن ورود پیدا کنند. اگر هفته مد در تهران، یک‌بار در سال هم برگزار شود، می‌تواند به معرفی طراحان ایرانی کمک خوبی کند.

این طراح لباس ادامه داد: البته فقط برگزاری هفته مد مهم نیست، بلکه نحوه برگزاری آن نیز مهم است. به‌نظر می‌رسد هفته مد تهران دوبار برگزار شده و با انتقادهای بسیاری هم همراه بوده است و فقط از بازیگران، مدل‌ها، خواننده‌ها و چهره‌ها برای حضور در آن دعوت شده است. در حالی که در هفته‌های مد که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود، در کنار این افراد، از فعالان صنعت مد و لباس و تولیدکنندگان هم دعوت می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری روی طراحان لباس، به پیشرفت حوزه مد و لباس کمک کنند؛ اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه عده‌ای آمدند تا فقط عکس بگیرند و دیده شوند و بگویند ما چنین کاری را انجام دادیم.

نوری با بیان این‌که شنیده‌ام برای حضور طراحان در هفته مد تهران، از آن‌ها پول گرفته‌اند، گفت: درهیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد و به طراحان نمی‌گویند ۵۰ میلیون بده تا بتوانی «کت‌واک» داشته باشی. به عقیده من، ایران دسترسی چندانی به بازارهای جهان ندارد، در حالی که طراحان با استعداد بسیاری در کشور ما هستند.

او اظهار کرد: حتی بعد از هفته مد تهران، خبری از طراحان بسیاری که در آن شرکت کرده بودند، نیست و این موضوع جای تاسف دارد. اگر برخی موارد رعایت شود، می‌توان امید داشت که طراحان لباس ایرانی هم بتوانند در هفته‌های مهم مد دنیا دیده شوند.

این طراح لباس بیان کرد: زمانی که ساکن ایتالیا بودم و با برخی صاحبان برندها صحبت می‌کردم، آن‌ها می‌گفتند در کنار نمایندگی‌هایی که در شهرهای مختلف دنیا از جمله نیویورک و توکیو دارند، در تهران هم نمایندگی داشته‌اند که بعد از انقلاب نمایندگی آن‌ها جمع شد. برخی برندها نگاه مثبتی نسبت به تهران دارند و فکر می‌کنند پتانسل‌های خوبی در این شهر وجود دارد، اما باید بسترها فراهم باشد.

نوری با اشاره به این‌که به کشورهای زیادی سفر کرده است، اظهار کرد: اگر شرایط در تهران مهیا باشد، می‌تواند جزو ۱۵ شهر برتر دنیا در حوزه مد و لباس قرار گیرد، اما وجود برخی ملاحظات، مانع این اتفاق می‌شود.

این طراح لباس با اشاره به این‌که در کشورهای دنیا، حوزه مد و لباس خبرنگاران تخصصی دارد، گفت: خبرنگاران در کشورهایی که هفته مد در آن‌ها برگزار می‌شود، به‌عنوان یک کارشناس حضور دارند، اما متاسفانه چنین چیزی را در ایران نمی‌بینیم.

 

مهدی نوری طراح لباس طراحی لباس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین