کد خبر: 41156 A

رونق دوباره فشن در پایتخت مد جهان/ شهری که همه راه‌های مد به آن ختم می‌شود

رونق دوباره فشن در پایتخت مد جهان/ شهری که همه راه‌های مد به آن ختم می‌شود

مجله بیزینس آو فشن در مقاله‌ای با عنوان "در مُد همه راه‌ها به پاریس ختم می‌شود" به اهمیت پاریس در دنیای مد پرداخته چرا که امروز پاریس دوباره به مرکز مُد تبدیل شده است.

ایران آرت: کریستوبال بالنسیاگا طراح مشهور اسپانیایی، اندکی پس از شروع جنگ‌ داخلی اسپانیا، ناگزیر شد فروشگاه‌های خود را در اسپانیا تعطیل کند و راهی فرانسه شود. او مدتی بعد در خیابان "ژرژ ۵" پاریس مزونی افتتاح کرد.

بالنسیاگا که در بُرِش و دوخت مهارتی غریب داشت، استاد طراحان بسیاری از جمله "اوبر دو ژیوانشی" بود. طرح‌های ساختارشکنانهٔ او در سیلوئتِ‌ لباس زنانه، الهام‌بخش بسیاری از طراحان سدهٔ بیستم شد تا جایی که کریستین دیور درباره‌اش گفت: "او استاد همهٔ ما بود."

بالنسیاگا خالق سیلوئت‌های مدرن بود، ژاکت بالنی شکل معروف او نمونه خوبی در این مورد است. او که خود کاتولیک بود همچنین در طراحی‌هایش از رنگ سیاه بسیار بهره‌ می‌برد، رنگی که برای او کارکردی مذهبی داشت. بازتاب آثار او را می‌توان تا امروز و در مجموعهٔ طراحان اخیرش نظیر دمنا گواسیلیا هم دید.

به گزارش یورونیوز، مجموعه بالنسیاگا یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های هفته اخیر مد پاریس بود، روند تغییر و تکامل این برند طی سال‌ها شبیه به روند تکاملی مد پاریس است. روندی که عناصر ذاتی در آن تغییر نمی‌کنند اما سایر وجوه دائما در حال به‌روز شدن هستند.

نیویورک و نمایشگاه "پاریس شهر مُد"

با وجود کلیشه‌های کسالت‌باری که درباره مد فرانسه و پاریس بسیار شنیده می‌شود، این موضوع که این شهر از قرن هیجدهم به این سو هویت خود را به عنوان پایتخت مُد حفظ کرده واقعیتی انکارنشدنی است. هرچند که گاهی این عنوان انحصارا در اختیار پاریس بوده، گاهی هم با دیگر شهرها شریک شده است.

البته پیوند پاریس و مد فقط مربوط به کلیشه‌های فرهنگی نیست بلکه موضوعی تاریخی هم هست، بر همین اساس هم موزه انستیتوی مد و تکنولوژی شهر نیویورک از سپتامبر امسال به مدت شش ماه نمایشگاهی در این شهر با عنوان "پاریس، پایتخت مد" برگزار کرده است.

e058fe762c8733bca50071132b20cf3f

به لحاظ تاریخی مد فرانسه با حمایت افراد بسیاری رشد کرده است. دو تاریخ‌نگار مُد و صاحب کتابفروشی دیکتات (Diktat) یعنی "آنتوان بوشه" و "نیکلا مونتَین" درباره تاثیر حمایت‌های سیاستمداران فرانسوی در صنعت مد این کشور معتقدند که از نظر تاریخی، مُد فرانسه همواره با قدرت سیاسی در ارتباط بوده و رهبری یا پشتیبانی سیاستمداران از عناصر اصلی پیشرفت مد فرانسه بوده است. پادشاهان فرانسوی همواره سعی کرده‌اند تا قواعد پوشش را به نحوی تنظیم کنند که مانع واردات از کشورهای دیگر و حمایت از تجارت فرانسه شوند.

لویی چهاردهم از هنرهای تزئینی برای گسترش نفوذ فرانسه و افزایش قدرت اقتصادی‌اش استفاده می‌کرد. مُد هم یکی از این هنرها بود. در زمان سلطنت او، وزیر اقتصاد او ژان باتیست کُلبر به شدت از تولیدکنندگان فرانسوی حمایت می‌کرد. قدرت سلطنتی روی تولیدات شیشه، بلور، چینی، توری، پارچه، روبان، ابریشم و غیره سرمایه گذاری و یا به انواع مختلف از آنها حمایت می‌کرد.

PaulPoiret4

همه راه‌ها به پاریس ختم می‌شود

این باعث تولید ارزش افزودهٔ محصولاتی ‌شد که بعدها فرانسوی‌ها می‌توانستند آنها را به خارج صادر کنند،‌ شرکت‌های حمل‌و‌نقل نیز برای وارد کردن منابع اولیه و صادر کردن تولیدات توسعه یافتند. کُلبر با استخدام متخصصان خارجی نقش مهمی در توسعه صنایع دستی فرانسه داشت. تأثیر چشم انداز خدمات کُلبر به حدی است که امروزه مزون‌های معتبر لوکس در یک انجمن به نام "کمیته کُلبر" گرد هم می‌آیند.

اقدامات اوژنی، همسر ناپلئون سوم باعث شد تا مُد دربارِ فرانسه در دوران او اوج بگیرد، او در کمدش دو نوع لباس داشت؛ "لباس سیاسی" و "لباس استراحت". منظور از لباس‌های سیاسی آنهایی بودند که اقتصاد فرانسه را ترویج می‌کردند، مانند لباس‌هایی که چارلز فردریک ورث، بنیانگذار "اوت کوتور"، با پارچه‌های ساخت شهر لیون طراحی و تولید می‌کرد.

0b3e8fe532bcc139336e3fa83cb77254

حمایت سیاستمداران فرانسوی از مد در قرن بیستم هم ادامه داشت، از مصوبه تشکیل اتحادیه طراحان مد در مجلس ملی تا حمایت‌های والری ژیسکاردستن در دوران وزارتش از کریستین دیور. حتی رییس جمهور چپ‌گرایی چون فرانسوا میتران برای مد اهمیت خاصی قائل بود.

این شهر امروز با تلفیق خلاقیت، که قبلاً منحصرا در اختیار اوت کوتور بود، با لباس‌های حاضر آماده‌ٔ لوکس مجدداً جایگاه خود را به دست آورده است. پاریس به لطف جذابیت فرهنگی‌اش، همواره افراد خلاق خارجی را نیز به خود جذب می‌کرده، افرادی نظیر طراحان ژاپنی که از مفهوم "مد پاریسی" الهام می‌گرفتند. بنابراین پاریس، به استثنای دوران کوتاهی، پویایی مُد خود را حفظ کرده، و شرکت‌هایی نظیر Kering و LVMH که از دهه ۱۹۹۰ همراه با افزایش واسطه‌گری در مد شکل گرفتند با قدرت جذب استعدادهای خلاقانه، در بازگرداندن پاریس به‌عرصهٔ مُد بین‌المللی کمک شایانی کردند.

Dior1-1100x733

​اخیراً مجله آنلاین "بیزینس آو فشن" (تجارت مُد) در مقاله‌ای با عنوان "در مُد همهٔ راه‌ها به پاریس ختم می‌شود" به اهمیت پاریس در دنیای مد پرداخته چرا که امروز پاریس دوباره به مرکز مُد تبدیل شده است.


 

فشن شو هفته مد پاریس پاریس پایتخت مد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین