کد خبر: 32486 A

معرفی مدهای جدید ایرانی در جشنواره مد و لباس فجر / ۸۰ درصد محصولات مد ایرانی هستند / شکل‌گیری موزه مد و لباس

معرفی مدهای جدید ایرانی در جشنواره مد و لباس فجر / ۸۰ درصد محصولات مد ایرانی هستند / شکل‌گیری موزه مد و لباس

رئیس هشتمین جشنواره مد و لباس فجر می‌گوید این جشنواره توانسته به صورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه معرفی مدهای جدید ایرانی را در جامعه فراهم کند.

ایران آرت: جشنواره مد و لباس فجر به عنوان یک رویداد جریان‌ساز و به عنوان فعالیتی که زمینه معرفی و اجرای قانون ساماندهی را به دنبال دارد، هر سال با حضور تعداد زیادی از طراحان و بخشی از تولیدکنندگان در زمینه‌های مختلف مد و لباس برگزار می‌شود. این جشنواره بزرگترین رویداد سالیانه حوزه مد در کشور قلمداد می‌شود و با توجه به بخش‌های مختلفی که در جشنواره پیش بینی شده می‌توان گفت، این بخش‌ها زمینه‌ساز برخی اقدامات بعدی و همچنین زمینه معرفی برخی اقدامات پیش‌رو هستند. البته به ظن برخی از کارشناسان، این جشنواره توانسته تا حدودی شرایط مد و لباس را به سمت فعالیت‌های عمومی و الگوسازی در جامعه، جلو ببرد.

این روزها نیز شاهد برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هستیم که با شعار "خوشا مکران و نقش بی‌مثالش" درحال برگزاری است. از این رو خبرگزاری ایلنا گفتگویی با حمید قبادی (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و رئیس هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر) انجام داده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

امسال شاهد برگزاری هشتمین دور از جنشواره مد و لباس فجر هستیم، از سیاست‌های اخذ شده برای برگزاری هفت دوره گذشته جشنواره مد و لباس فجر بگویید.

یکی از مهم‌ترین اقدامات جشنواره مد و لباس، ارائه الگوهای جدید و به نوعی مدسازی در کشور است و توانسته به صورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه معرفی مدهای جدید ایرانی را در جامعه فراهم کند.

 مصداق‌تان چیست؟

تغییراتی که در استفاده از رنگ، نوع ترکیب رنگ‌ها در پارچه و لباس را شاهد هستیم از جشنواره‌های مد و لباس شکل گرفت. همچنین طراحی‌های مختلف لباس اجتماع بانوان که در طیف بسیار گسترده ارائه شده و هر سال نمونه‌های متنوع آن شکل می‌گیرد؛ از این رو تولیدکنندگان با نمونه‌های متعددی برای تولید انبوه روبرو هستند. لباس‌های کاربردی نیز از طریق جشنواره مد و لباس به بازار وارد شد و تولیدکنندگان آن را به تولید انبوه رساندند. در واقع می‌توان گفت، طی این سال‌ها شاهد تغییر رویکرد جامعه به لباس و مد و استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های متنوع هستیم. این امر در ویترین فروشگاه‌ها کاملاً مشهود است و می‌توان گفت در لباس اجتماع بانوان تا حدود بسیار زیادی نیاز جامعه را لباس و مد ایرانی تامین می‌کند.

20

آیا طرح خاص یا نمونه خاصی در ذهن دارید که بتوانید از آن به عنوان یک مثال شاخص یاد کنید؟

در حال حاضر طرح خاصی در ذهن ندارم، اما می‌توانم بگویم طراحان بسیار زیادی کارهایشان به تولید انبوه رسیده و تعداد زیادی از این آثار وارد جامعه شده است. تصویر ذهنی دقیقی از اینکه این طرح‌ها چه نامی دارند و چه نمونه‌هایی از آن در جامعه موجود است، ندارم.

آیا به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، آماری از چرخه اقتصادی که مد و لباس ایجاد می‌کند در اختیار دارید؟

بله، این آمار توسط مرکز آمار ارائه می‌شود و میزان مصرف خانوار کشور در حوزه پوشاک را مشخص می‌کند. این رقم بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان است. در این میان، بالغ بر ۸۰ درصد محصولات مد و لباس خانواده‌ها، ایرانی هستند و کمتر از ۲۰ درصد آن می‌تواند غیر ایرانی باشد. البته ۸۰ درصدی که ایرانی است همچنان جای کار دارد و نیاز است که طراحان داخلی بیش از گذشته در این حوزه ورود پیدا کنند.

1 (1)

سال‌هاست صحبت‌هایی در خصوص شکل‌گیری موزه مد و لباس مطرح می‌شود اما تاکنون شاهد تحقق این مهم نبوده‌ایم دلیلش چیست؟

موزه مد و لباس از برنامه‌های جدی ما به حساب می‌آید. این حوزه علاقه‌مندان بسیاری دارد و از جمله مطالبات عمومی مد و لباس کشور نیز است. اما بیش از هر چیز نیاز به یک فضای مناسب و در خور شان دارد که با وجود تلاش‌های بسیار زیادی که داشتیم هنوز نتوانستیم آن را تامین کنیم. گفت‌وگوهای مختلفی با شوراهای شهر تهران داشتیم، با برخی از نهادها مکاتبه کردیم، با شهرداری و حتی سازمان میراث فرهنگی گفت‌وگو انجام دادیم اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم. در واقع می‌توان گفت هنوز مکان مناسب تاسیس موزه را پیدا نکردیم. تاکنون همکاری جدی از سوی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام نشده. از همین تریبون اعلام می‌کنم هر نهادی که به ما کمک کند به نام و با مشارکت او این موزه را راه خواهیم انداخت.

جشنواره مد و لباس فجر مد و لباس حمید قبادی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین