کد خبر: 32195 A

چابهار دروازه‌ای برای بین‌المللی شدن لباس ایرانی ـ اسلامی / چمدان گردشگران خارجی با پوشاک اقوام ایرانی و سوزن‌دوزی‌ها پر می‌شود

چابهار دروازه‌ای برای بین‌المللی شدن لباس ایرانی ـ اسلامی / چمدان گردشگران خارجی با پوشاک اقوام ایرانی و سوزن‌دوزی‌ها پر می‌شود

یک تولیدکننده پوشاک ایرانی ـ اسلامی با بیان برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار، گفت: این بخش می‌تواند ویترینی برای معرفی ظرفیت‌های لباس ایرانی به ویژه برای کشورهای همسایه، که فرهنگ اسلامی مشابه دارند، باشد.

ایران آرت: امسال قرار است بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار برگزار شود؛ اما آیا این اقدام راهی برای اشتغال‌زایی و گسترش طراحی و صادرات لباس ایرانی اسلامی در منطقه آن هم در مجاورت کشورهای اسلامی است؟ نکته جالب اینکه تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در راستای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس به امضا رسیده است. آیا این اتفاق همان اتفاق مبارک حمایت از کالای ایرانی آن هم کالایی مبتنی بر هنر ایرانی اسلامی است؟

 

بنیامین اسلامی، مدیرعامل پوشاک الیاف طبیعی «آندیا» است. رشته روانشناسی بالینی خوانده اما اکنون صاحب یکی از برندهای مطرح در زمینه طراحی و تولید پوشاک با الیاف طبیعی، طراحی و دوخت‌های سنتی و 42 ساله و متولد شهر نمین است. طراحی و دوخت‌های سنتی را از کیف‌های جاجیمی و گلیمی آغاز کرده و با الهام از نمادهای ایرانی ـ اسلامی این کار را ادامه داده و با دوخت لباس‌هایی ویژه بانوان و آقایان هنرش را گسترش داده است.

اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا؛ در خصوص تفاهم‎‌نامه منعقده و ظرفیت هنر طراحی لباس ایرانی اسلامی گفت: امضای تفاهم‌نامه همکاری با محوریت مد و لباس ایرانی اسلامی و برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار اتفاقی بسیار مبارک و بزرگ در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی است که با توجه به مشخصه‌های فرهنگی چابهار نشان از دقت نظر مدیران سیاست‌گذار این بخش دارد.

این تولیدکننده پوشاک در ادامه بر لزوم کشف دیگر مناطق پویا در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم که زنان و مردان سیستان و بلوچستان هنوز هم در خانه‌ها و کارگاه‌های کوچک خود بلوچ‌دوزی می‌کنند و طرح‌های بدیعی می‌آفرینند، این کار در بسیاری دیگر از مناطق کشور انجام می‌شود و به جرئت می‌توان گفت تمام استان‌های ایران به اشکال گوناگون قابل رؤیت است. پس امید است در سال‌های آینده شاهد توجه به موضوع احیای لباس اقوام، برگزاری بخشی از جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در استان‌های مختلف و توسعه آموزش انواع دوخت‌های سنتی در سراسر ایران باشیم.

اسلامی ضمن تقدیر از همراهی منطقه آزاد چابهار با مهمترین رخدادهای حوزه مد و لباس، گفت: ایجاد تنوع مبتنی بر حفظ اصالت و پیشینه تاریخی پوشاک اقوام ایرانی با تکیه بر باورهای دینی و اعتقادی مردمان این مرز و بوم از مهمترین رسالت‌های فعالان این عرصه بوده و بدون شک در راستای عقد این تفاهم‌نامه قابل اجراست.

وی افزود: یکی از مشکلات همیشگی فعالان عرصه لباس اقوام ایرانی و البته طراحی و تولید پارچه‌های سنتی نبود بازار برای فروش محصولات است، هر چند برخی سیاست‌های غلط همچون واردات پارچه از کشورهای خارجی به این مسئله دامن زده، اما چمدان گردشگران خارجی با لباس‌های اقوام ایرانی و سوزن‌دوزی‌ها پر می‌شود که این خود می‌تواند دلیل محکمی بر جهانی بودن هنر ایرانی و به ویژه جایگاه ایران در میان کشورهای اسلامی همسایه با وجود مشترکات فرهنگی در زمینه پوشش باشد.

اسلامی در ادامه بر لزوم بروزرسانی لباس اقوام ایرانی در راستای کاربردی ساختن آنها تأکید و تصریح کرد: بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر می‌تواند ویترینی برای معرفی ظرفیت‌های ایرانی باشد، اما آنها نیز همانند مردم همین سرزمین ترجیح می‌دهند لباسی را خریداری کنند که قابل استفاده باشد. پس تطبیق لباس‌های سنتی با نیاز بانوان و آقایان در جوامع کنونی از مهمترین نکات در موفقیت اهداف تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در راستای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس است.

این فعال صنعت مد و لباس بر لزوم تبلیغات گسترده درباره این تفاهم‌نامه و مفاد آن پرداخت و اظهار کرد: امید است بتوان از هر ابزاری برای تبلیغ و رسانه‌ای کردن این رخداد مهم در عرصه فرهنگ و هنر کشور استفاده کرد. باید تمامی این فعالیتها را، که نشان از جزم عزم ملی برای حفظ فرهنگ و تمدن غنی کشورمان دارد، به جهانیان ثابت کنیم و خودمان در الگوبرداری از نمادهای اصیل و سنت‌ها برای رونق مد ایرانی اسلامی پیش‌قدم باشیم.

یادآوری می‌شود تفاهم‌نامه مذکور میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیتهای نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات انواع پوشاک در چهار بند به امضا طرفین رسیده است.

 

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر بنیامین اسلامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین