کد خبر: 18815 A

۵۰۰ هزار پوند برای لباس هزار ساله

۵۰۰ هزار پوند برای لباس هزار ساله

یک لباس قدیمی با رقم پایه ۵۰۰ هزار پوند در حراجی لندن عرضه می‌شود.

ایران آرت: یک قطعه لباس زربفت ابریشمی که بیش از هزار سال پیش بافته شده و از ارزشمندترین گنجینه‌های قوم باستانی سغد (تاجیکستان و ازبکستان امروزی) است، با رقم پایه ۵۰۰ هزار پوند در حراجی لندن عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، روی این لباس زربفت تصاویر پرندگان لچک به سر و گردنبندهای جواهرنشان به منقار دیده می‌شود که نشانه‌ای از تعلق داشتن این پرنده‌ها و لباس به خاندان سلطنتی است. الکساندرا روی، قائم‌مقام مدیر بخش خاورمیانه حراجی ساثبیز می‌گوید: «نمونه این لباس‌ها جز در موزه‌ها یافت نمی‌شود و شرایط این یکی واقعا فوق‌العاده است. گرچه لباس هزار سال عمر دارد اما به نظر می‌رسد از طلای واقعی ساخته شده است.»

آزمایش‌ها نشان می‌دهد این لباس زربفت مورد استفاده هم قرار گرفته و با این حال شرایط امروزی آن بسیار خوب است. سغدی‌ها که ساکن تاجیکستان و بخش‌های شرقی ازبکستان بودند، به داشتن صنعت نساجی بسیار پیشرفته شهرت داشتند. این قوم چادرنشین در مسیر حرکت خود در جاده باستانی ابریشم از قسطنطنیه تا هند همه چیز برای تجارت کردن با خود می‌بردند؛ از پارچه‌های گرانبها تا برده و عطر.

چینی‌ها در تجارت با سغدی‌ها از آنها اسب‌های اصیل می‌گرفتند و در عوض ابریشم بسیار باکیفیت می‌دادند. امپراتوری سغد سال دهم میلادی از بین رفت و قدمت لباس زربفت ایریشمی به سال‌های هفت تا 9 پس از میلاد مسیح برمی‌گردد. این لباس باستانی که پیش‌تر در اختیار یک مجموعه‌دار فرانسوی بود، روز 25 آوریل در حراج آثار هنری جهان اسلام در ساثبیز لندن چکش می‌خورد.

لباس لباس زربفت حراجی لندن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین