کد خبر: 1712 A

همه‌چیز درباره بانوی سابق مد و سیاست آمریکا

همه‌چیز درباره بانوی سابق مد و سیاست آمریکا

نیویورک تایمز به مناسبت خروج وی از کاخ سفید، نگاهی داشته به سبک مد و لباس و زندگی میشل در هشت سال اخیر که در این گفتار به مرور آن می پردازیم.

ایران‌آرت: دکتر میشل اوباما، حقوقدان و همسر باراک اوباما، نخستین رئیس جمهور سیاه پوست ایالات متحده آمریکا، پس از هشت سال کاخ سفید را ترک کرد و جای خود را به ملانیا ترامپ، همسر دانلد ترامپ، رییس  جمهور جنجالی جدید این کشور سپرد و از بیستم ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، عنوان بانوی اول این کشور را در اختیار دارد.

میشل، هم به واسطه منصب شوهرش و جایگاه حقوقی خود و به هم به دلیل مشارکت در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در آمریکا که بخشی از آن از طریق شبکه های اجتماعی و دنیای هشتگ ها هدایت می شد، چهره تاثیرگذاری در عرصه بانوان این کشور در دومین دهه قرن بیست و یکم بود.

میشل به عنوان نخستین بانوی سیاه پوست در کاخ سفید ، گر چه مانند کاترین میدلتون، همسر نوه ملکه انگلیس در کانون توجه رسانه های مد و لباس جهان قرار نداشت، اما انتخاب رنگ و نوع طرح لباس های او در مراسم عمومی و رسمی و حتی غیر رسمی، زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته و در هشت سال اخیر، درگاه های زیادی به معرفی و فروش لباس هایی که وی بر تن کرد، اقدام نمودند.

نیویورک تایمز به مناسبت خروج وی از کاخ سفید، نگاهی داشته به سبک مد و لباس و زندگی میشل در هشت سال اخیر که در این گفتار به مرور آن می پردازیم.

این نشریه پر مخاطب آمریکایی ظرف چند سال اخیر تلاش کرد تا سبک مد و لباس بانوی اول کاخ سفید را ابزاری برای تاثیرگذاری رفتار و عملکرد ایشان در افکار عمومی بداند که به نظر می رسد میشل در این عرصه موفق عمل کرده است. به هر حال ناگفته پیداست که برای چهره های سرشناس حتی در عالم سیاست نیز، جادوی فشن، راهکاری موفق برای جذب و ترغیب مخاطبان و هواداران بالقوه است.

۲ روایت جالب از میشل
میشل اوباما، بیش از سایر بانوهای اول کاخ سفید در تیر رس رسانه های این کشور قرار داشته است. یکی به دلیل رنگ پوست او و دیگری به واسطه فعالیت های فرهنگی و هنری متعددش در زمان تصدی گری همسرش در کاخ سفید.

گر چه او یک بانوی حاشیه ساز در آمریکا نبود، اما گاهی اوقات، سبب شد تا حاشیه پر رنگ تر از متن شود. مثل زمانی که در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رهبر فقید ضد نژاد پرستی آفریقای جنوبی شرکت کرد و شاهد سلفی گرفتن های همسرش با نخست وزیر دانمارک و نخست وزیر سابق بریتانیا بود.

در مراسم بزرگداشت “نلسون ماندلا” “رهبر ضد آپارتاید” “آفریقای جنوبی”، “اوباما”، “دیوید کامرون” “نخست وزیر انگلیس” و “هله تورنینگ اشمیت”، “نخست‌وزیر دانمارک” کنار هم نشسته بودند و در حالی که گرم گرفته و سلفی می‌گرفتند، میشل اوباما از این اقدام بسیار گرم بسیار عصبانی شده و احساس می‌کند که در مقابل همه به او بی‌احترامی شده است.

تصاویری که توسط عکاس خبرگزاری فرانسه شکار شد، بار دیگر میشل اوباما را به سطح اول اخبار جهانی آورد، البته این بار نه به خاطر پوشش و لباس‌های بانوی اول آمریکا، بلکه به خاطر رفتار نامتعارف رئیس جمهور آمریکا. البته تلگراف گفته بود که میشل به واسطه این سلفی از همسرش ناراضی نیست.

پس از انتشار این تصاویر، بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی با انتشار مقالات و خبرهای متعددی، خبر از بحران درون خانواده رئیس جمهور آمریکا دادند.

چند سال پیش یکی از رسانه ها، در گزارشی با اشاره به تیره شدن روابط اوباما و همسرش نوشت، هر کدام در یک اتاق جداگانه در کاخ سفید به خواب می‌روند؛ تأکید کرد که میشل اوباما همسر رئیس جمهور آمریکا، دیگر اجازه نمی‌دهد شوهرش در خانه‌شان در شیکاگو زندگی کند.

بر همین اساس، میشل این تصمیم را بعد از گذشت ۲۱ سال از زندگی مشترکش با باراک اوباما اتخاذ کرد، گر چه این حرف و حدیث ها سبب نشد که در ارتباط وی با همسرش خللی وارد شود. حتی با وجود شایعاتی مبنی بر علاقه اوباما به بیانسه، خواننده سیاه پوست محبوب این کشور که چند بار در برنامه های همسرش، به خوانندگی پرداخت.

بار دیگری که میشل حاشیه های بسیاری راه انداخت، اسفند ۹۱ بود. زمانی بود که جایزه بهترین فیلم را به  فیلمی با مضمون ضد ایرانی به آرگو داد. این برای نخستین بار بود که جایزه  بهترین فیلم از کاخ سفید و توسط بانوی اول آمریکا داده می شد.

میشل کیست؟
میشل لاوون رابینسون (Michelle Lavaughn Robinson) متولد ژانویه ۱۹۶۴ میلادی در شیکاگو، فارغ التحصیل مدرسه حقوق دانشگاه هاروارد است و از جمله مسیحی های پروتستان این کشور به شمار می رود. وی بیست و هشت ساله بود که با حسین باراک اوباما که در سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، ازدواج کرد.

وی نخستین بانوی اول آمریکایی-آفریقایی این کشور به شمار می رود. این دانش آموخته دانشگاه پرینستون (دانشگاهی که آلبرت انیشتن در آن تدریس می کرد)، به حقوق علاقه زیادی داشت و شاید همین امر زمینه آشنایی او با اوباما که فارغ التحصیل همین رشته است را فراهم نمود. میشل عاشق محیط زیست بود و به همین خاطر، سبزیجات مصرفی خانواده خود را در زمان زندگی هشت ساله در کاخ سفید، در محوطه این مجموعه می کاشت.

برخی از رسانه ها از میشل، به عنوان یک مدل لباس، فعال حقوق زنان آمریکا و وکیلی برای جامعه فقیر این کشور یاد کردند.

ازدواج او با اوباما در سال ۱۹۹۲ میلادی سبب شد که وی در کوران رقابت ها و فعالیت های سیاسی همسرش قرار بگیرد. او اکنون دو دختر دارد که در اینستاگرام فعالیت دارند و گویا قصد تحصیل در هاروارد را در دستور کار خود قرار داده اند.

میشل در خانه ای دو طبقه در خیابان اقلیدس در جنوب ساحل منطقه شیکاگو بزرگ و پدر و مادرش مستاجر خانه عمه ی میشل بودند. مادرش، تا زمانی که میشل در دوران دبیرستان بود، خانه داری میکرد و پدرش نیز خدمتکار سازمانی دولتی بود.

خانواده میشل، همچنان در همان محله زندگی می  کنند. میشل، عاشق مد و لباس و زیبایی صورت بوده و به همین خاطر، یک بار جراحی پلاستیک و زیبایی و تزریق بوتاکس بر روی پیشانی و گوشه های چشمش انجام داد که بازتاب رسانه ای گسترده ای پیدا کرد.

قد ۱۸۲ سانتیمتری میشل باعث شد که لباس های وی همواره در کانون توجه رسانه ها قرار بگیرد و از او به عنوان آیکونی برای دنیای فشن یاد کنند.

قبل از آشنایی با اوباما، به عنوان خزانه دار شورای دانش اموزان و هم چنین در انجمن ملی خدمت می کرد. در سال ۱۹۸۱ میلادی پس از ایراد نطق در جشن اختتامیه در رشته حقوق دانش اموخته شد. تز فوق لیسانس او، در زمینه آموزش سیاه پوستان بود که در دانشگاه پرینستون مورد قبول قرار گرفت.

او سال‌ها در کلینیک دانشگاهی شیکاگو فعالیت می‌کرد و سرانجام توانست به سمت معاونت روابط عمومی این کلینیک نایل آید. پس از ازدواج با باراک اوباما از فعالیت خود دست کشید و وظایف بانوی اول آمریکا را بر عهده گرفت.

آشنایی او با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دفتر وکالتی که باراک اوباما دوره کارآموزیش را در آن سپری می‌کرد صورت گرفت و سرانجام در سال ۱۹۹۲ در کلیسایی واقع در شیکاگو با یکدیگر ازدواج کردند.

 

میشل اوباما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین