کد خبر: 16829 A

گفت‌وگو با طراح لباس سلبریتی‌های ایرانی و کاروان ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۸/ یک ایرانی در مقابل بزرگان مد دنیا

گفت‌وگو با طراح لباس سلبریتی‌های ایرانی و کاروان ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۸/ یک ایرانی در مقابل بزرگان مد دنیا

طراح لباس کاروان ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ از سختی طراحی برای ورزشکاران و هنرمندان می‌گوید.

ایران آرت: امیر راد، طراح لباس کاروان ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ است و برای بسیاری از چهره‌های مشهور کشور از جمله احسان‌ خواجه‌امیری، امیر جعفری، امیر آقایی، فریدون آسرایی، علی زندوکیلی، پژمان بازغی و... هم لباس طراحی می‌کند. 

این هنرمند گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد انجام داده که آن را در ادامه می‌خوانید:

 خیلی‌ها نمی‌دانند که طراح لباس تیم ملی برای المپیک زمستانی ۲۰۱۸ شما بودید. چالش‌های شما برای طراحی این لباس چه بوده است؟

طراحی لباس برای نمایندگان یک کشور در عرصه بین‌المللی سخت‌ترین نوع طراحی است چرا که از یک طرف مسوولیت نمایش سبک فکری و فرهنگ کشور را برعهده داری و از طرف دیگر باید در چارچوب و استانداردهای جهانی ایده و اجرای درستی داشته باشی، آن هم زمانی که کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، امریکا و... با برندهای‌شان در این رقابت حضور دارند.

علاوه بر اینها یک چالش جذاب هم با هموطنان خود داری که در شبکه مجازی ظهور می‌کند (می‌خندد).

البته این چالش‌ها خودش جذابیت این کار است و تولید آدرنالینش کم از شرکت در المپیک نیست.

لباس ایران در رده‌بندی‌های جهانی جزو ۷ پوشش برتر المپیک و با عنوان لباس به‌یادماندنی معرفی شد. علت این انتخاب را چه می‌دانید؟

برای این انتخاب به المان‌های موجود در لباس، نگاه اجتماعی طراح‌ها و وحدت بصری پوشش تیم توجه می‌کنند.

کاروان ایران

چه المان‌هایی را در طراحی لباس تیم ملی در نظر گرفتید؟

این مجموعه لباس از جنس کشمیر بوده و رنگ اصلی آن سفید است که علاوه بر تاکید بر رنگ سفید پرچم ایران و فصل زمستان، پیام‌آور صلح است و با توجه به شرایط سیاسی روز (آشتی کره جنوبی و کره شمالی که موکدا در لباس تیم ملی کره نیز دیده شد و...) انتخاب شده است.

فرم این لباس ترکیبی از کت (jacket) و ردا (mandarin) است که پوشش باستانی ایران در طول تاریخ بوده و نشان از آماده شدن برای اتفاقات مهم داشته است.

من به عمد لباسی واحد را برای زنان و مردان انتخاب کردم که نشان از برابری و اتحاد جنسیتی دارد و این برای اولین‌بار اتفاق افتاده است.

تمامی قطعات لباس از طریق حلقه‌های المپیک به هم متصل می‌شود که حلقه‌هایی فلزی بوده‌اند.

این طراحی در سبک مینیمال انجام شده که به همین علت تمام جزییات غیرضروری از لباس حذف و نقطه تمرکز لباس کنار چهره ورزشکار واقع شده است.

همان طور که در تحلیل وب‌سایت‌های insider و usa today به درستی اشاره‌ شد تمرکز لباس روی خوش‌استایلی ورزشکار است که چهره‌ای متفاوت را از آنها نشان می‌دهد.

پوشیدن دقیقا همین پوشش توسط ریاست فدراسیون در رژه، مهر تاییدی بر این مفهوم ارایه شده است.

طراحی لباس برای ورزشکاران چه تفاوتی با طراحی برای هنرمندان و افراد مشهور دیگر دارد؟

واقعا دو مختصات جداگانه دارد و شاید از هنرمندی به هنرمند دیگر بسیار فضای متفاوتی را تجربه کنم وگاها مدتی با او و آثارش همراه می شوم تا نقطه شروع درست را پیدا کنم، پروسه ایده اولیه معمولا به اندازه کل مابقی پروژه زمان و انرژی می‌گیرد. از نظر من یک طرح کلی خوب صرفا یکسری جزییات خوب است و این جزییات باید از اول در طراحی گنجانده شود.

از طرفی شبکه‌های مجازی امروزه پدیده جدیدی را در پوشش ایجاد کرده‌اند که نوعی عدم تمرکز را برای طراح، هنرمند و مخاطب او ایجاد می‌کند و البته سرعت اتفاقات اجتماعی به خصوص مد را بسیار زیاد کرده‌اند پس برای طراحی که همیشه باید یک قدم از مد جلوتر باشد به‌شدت پیچیده است.

در بین لباس‌هایی که برای افراد مشهور طراحی کرده‌اید، کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

انتخاب اثر یقینا سخت‌ترین بخش مصاحبه است. ولی خب... من تقریبا برای ۱۳۰هنرمند مشهور طراحی لباس انجام می‌دهم که اگر بخواهم از آنهایی که بیشتر مورد استقبال قرار گرفته صحبت کنم طراحی برای احسان خواجه‌امیری است که این اواخر بیشترین انرژی را روی آن گذاشتم و نتیجه بسیار خوبی داشت.

امیر راد 3

حامد بهداد که تجربه طراحی برای یک آرتیست واقعی است، امیر آقایی که این طراحی در سطح جهانی دیده شد، برانکو مربی تیم پرسپولیس، سام درخشانی که روحیه بسیار متفاوتی دارد، علی زندوکیلی که طراحی باشخصیت و موسیقی ویژه او کاملا در هم تنیده شده است.

امیر راد 4

وحید جلیلوند، کارگردان فیلم بدون تاریخ، بدون امضا که برنده شیر طلایی جشنواره ونیز شد، میلاد کی‌مرام که باجسارت در پوشش مرا ذوق‌زده کرد، پژمان بازغی و خاطره جذاب لباسش در خندوانه و خیلی از دوستان هنرمند دیگرم که اگرچه نام‌شان را نیاوردم ولی می‌توانید در پیج رسمی من در اینستاگرام ببینیدشان. amir.raad

امیر راد 2

در خانه مد راد به جز هنرمندان و ورزشکاران با چه گروه‌های دیگری برخورد دارید؟

در واقع بخش عمده‌ای از فعالیت خانه مد راد مربوط به طراحی لباس برای بیزینس من‌های معروف، کارآفرینان و مدیران است.

همان طور که می‌دانید زبان بدن بخش مهمی از پیشبرد اتفاقات کسب و کار است و درصد زیادی از آن مربوط به نوع پوشش و پالس‌های اولیه ظاهری ما است، طبیعی است که مدیران و بیزینس من‌ها به‌شدت از این امتیاز بهره می‌برند. ما در  «خانه مد راد» استایلست‌هایی آموزش‌دیده و حرفه‌ای داریم که در این مسیر به مدیران، مشاوره پوشش می‌دهند و آنها را تا یافتن استایل شخصی‌شان همراهی می‌کنند.

طراحی لباس برای نمایندگان یک کشور در عرصه بین‌المللی سخت‌ترین نوع طراحی است چرا که از یک طرف مسوولیت نمایش سبک فکری و فرهنگ کشور را برعهده داری و از طرف دیگر باید در چارچوب و استانداردهای جهانی ایده و اجرای درستی داشته باشی.

زبان بدن بخش مهمی از پیشبرد اتفاقات کسب و کار است و درصد زیادی از آن مربوط به نوع پوشش و پالس‌های اولیه ظاهری ما است، طبیعی است که مدیران و بیزینس من‌ها به‌شدت از این امتیاز بهره می‌برند.

احسان خواجه امیری فریدون آسرایی امیر آقایی امیر جعفری امیر راد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین