کد خبر: 15118 A

کاپوسین؛ ستاره‌ای که دیور و ژیوانشی را مبهوت کرد و... محو شد

کاپوسین؛ ستاره‌ای که دیور و ژیوانشی را مبهوت کرد و... محو شد

در فهرست ستاره‌هایی با نام‌های خاص و یک‌بخشی از جمله افلاطون، ارسطو، رامبرانت، مولیر، شر، ادل، استینگ و بیورک، یک نام هم هست که شاید زیباروترین آنها باشد. او در گذشته‌ای دور برای مدتی درخشید و بعد برای همیشه از نظرها ناپدید شد.

ایران‌آرت: مهدی فروتن : بلیک ادواردز که کاپوسین را در 1963 در «پلنگ صورتی» کارگردانی کرده بود، لبخند او را با مونا لیزا مقایسه می کرد و کریستین دیور درباره چشم های کاپوسین عبارت «غیر قابل نفوذ» را به کار برده بود. امروز اگر کسی این بازیگر  و مدل فرانسوی را به یاد بیاورد، به احتمال فراوان با تماشای فیلم های «پلنگ صورتی» خواهد بود؛ آثاری که کاپوسین در آنها ایفای نقش همسر بازرس کلوزو بر عهده داشت.

کاپوسین (که معادل فرانسوی گل لادن است) در 1948 یعنی از 20 سالگی وارد دنیای بازیگری شد و در نخستین فیلم ها حتی نامش در عنوان بندی نمی آمد. حدود یک دهه بعد پرنده کوچک خوشبختی روی دوش او نشست و وقتی برای حضور در برنامه مد به نیویورک رفته بود، مورد توجه یک تهیه کننده هالیوودی قرار گرفت. کاپوسین همزمان به کلاس های زبان انگلیسی و بازیگری رفت و در 1960 برای بازی در «آواز بی پایان» نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

او پیش از آنکه در 1962 برای همیشه به سوئیس نقل مکان کند، چند فیلم دیگر در آمریکا بازی کرد و از جمله با جان وین همبازی شد. کاپوسین گزینه ابتدایی برای بازی در «پلنگ صورتی» نبود اما وقتی اوا گاردنر دستمزدی سرسام‌آور خواست، بخت به ستاره فرانسوی رو کرد و شاه‌نقش خود را به دست آورد. او که از 17 سالگی وارد دنیای مد شده بود، با ژیوانشی و کریستین دیور همکاری می‌کرد و در 42 سال فعالیت هنری در 36 فیلم و 17 پروژه تلویزیونی مقابل دوربین رفت.

ازدواج اول و آخر کاپوسین در 1949 با یک بازیگر فرانسوی اتفاق افتاد و فقط هشت ماه طول کشید. او رابطه‌ای صمیمی با ویلیام هولدن داشت که تا پایان زندگی بازیگر آمریکایی ادامه یافت. کاپوسین که زمانی ستاره دنیای سینما و مد بود، در سال‌های پایانی زندگی با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کرد و سرانجام روز 17 مارس 1990 در 62 سالگی از طبقه هشتم آپارتمانی در لوزان سوئیس بیرون پرید و خودکشی کرد. او 28 سال در این آپارتمان زندگی کرده بود.

مونالیزا سینمای جهان مد دیور پلنگ صورتی کاپوسین بلیک ادواردز مهدی فروتن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین