کد خبر: 12420 A

طراحان لباس و فعالان مد پاسخ می‌دهند

سرما دوباره لباس‌های چرم را از کمد بیرون آورد/ چرا چرم از مد نمی‌افتد؟

سرما دوباره لباس‌های چرم را از کمد بیرون آورد/ چرا چرم از مد نمی‌افتد؟

کمتر کسی است که گمان کند، لباس‌های چرمی از مد افتاده‌اند یا قرار است جای‌شان را به لباس‌های دیگری بدهند

ایران‌آرت: بسیاری از مردم طرفدار لباس و متعلقاتی از جنس چرم طبیعی هستند. هر چند لباس‌های چرم قدمتی دیرینه دارند، اما این جنس از پارچه هنوز نزد طراحان لباس و مردم کهنه نشده و چه بسا همیشه روی بورس مد است. لباس‌هایی با جنس چرم طبیعی، آنقدر زیبا هستند که با هر نوع تیپ و پوششی، به خوش‌پوشی شما کمک می‌کنند. خلاصه اینکه کمتر کسی است که گمان کند، لباس‌های چرمی از مد افتاده‌اند یا قرار است جای‌شان را به لباس‌های دیگری بدهند. سایت مدآنلاین، سراغ چند طراح لباس رفته‌ و همین ماجرا را با آنها در میان گذاشته‌ است؛ اینکه چرم چه دارد که هنوز جوابگوی نیازهای طراحان لباس و همینطور خوش‌پوش‌هاست.

 

هر لحظه درآیی تو به رنگی!

«سارا حکاک‌باشی» از طراحانی است که در زمینه طراحی، با چرم سر و کار داشته است. او در پاسخ به این سوال که چرا چرم در میان دیگر پوشاک از مد نمی‌افتد، می‌گوید: «چرم به دلیل خاصیت مقاومتی که دارد، در مقایسه با دیگر پارچه‌ها از پارچه‌های مناسب و باکیفیت به شمار می‌رود. او باشاره به اینکه چرم با هر رنگی سازگار است و همین نیز یکی از دلایل توجه همواره طراحان و مردم به آن است، ادامه می‌دهد: «البته لباس‌های چرم و پوشیدن آن در برخی از موقعیت‌های جغرافیایی و کشورها بیشتر دیده می‌شود و نباید فراموش کرد که این موضوع در سلیقه و انتخاب نیز تاثیرگذار است.»

نویسنده کتاب «مختصری درباره تحولات لباس و پوشاک در ایران» استقبال از لباس‌های چرم را در مردان بیشتر می‌بیند هر چند معتقد است در این سال‌های اخیر، زنان هم از لباس‌های چرمی استقبال کرده‌اند.

 

وقتی پوست نفس می‌کشد

«دریا زندی» می‌گوید: مردم، چرم را به دلیل nature  یا طبیعی بودنش خیلی دوست دارند. این طراح لباس، معتقد است مردم هر چیزی را که از طبیعت و پوست حیوانات تهیه می‌شود، دوست دارند، مثل پارچه کتان که به دلیل طبیعی بودنش، پوست زیر آن می‌تواند نفس بکشد.

مهم‌ترین دلیلی که زندی بابت از مد نیفتادن چرم عنوان می‌کند، ماندگاری بالای آن است. او می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های پارچه چرم این است که ریش‌ریش نمی‌شود. این ریش نشدن پارچه امتیازاتی دارد، مهم‌ترین آن اینکه هر نوع طرح و سبک فانتزی را می‌توان برای آن طراحی کرد». اما زندی هم مثل بسیاری دیگر معتقد است جدای از همه این حرف‌ها، پارچه چرم، خیلی شیک و دوست‌داشتنی است و همین باعث شده هیچگاه از ویترین‌ها بیرون نرود. 

اما زندی  بر خلاف حکاک‌باشی معتقد است زنان بیشتر از مردان از پوشاک چرمی استفاده می‌کنند. او همچنین تناسب فرم چرم با بدن را یکی دیگر از دلایل ماجرا می‌داند: «لباس چرم، خوش استایل است و خوب بر بدن می‌نشیند اما پارچه‌های دیگر چندان اینگونه نیستند. وقتی لباس چرم را به تن می‌کنیم حالت پف‌کردگی و بدحالتی ندارد. تنوع در طراحی لباس‌های چرم خیلی زیاد است، مانند چرم مشهد که تنوعش فوق‌العاده است که تلفیقی از پوست حیوانات است.»

 

تنوع طراحی چرم

معصومه فهیم‌نیا، طراح و مدرس طراحی و دوخت در مورد قدمت چرم می‌گوید: «چرم به نوعی از پوشش‌های اولیه است؛ می‌دانیم که بشر ابتدا از حیوانات برای پوشش خود کمک گرفت.» اما دلایل فهیم‌نیا را بخوانید: «چرم زیباست، مستحکم است و تنوع دارد.» 

او اما در پاسخ به این سوال که تفاوت طراحی چرم با پارچه‌های دیگر در چیست، می‌گوید: «هر پارچه‌ای برای طراحی زیبا و مناسب، ویژگی‌هایی باید داشته باشد. البته هر پارچه‌ای برای نوعی از طراحی و کاربرد، مناسب است. مثلا از پارچه‌های مخمل و جین، برای هر لباسی نمی‌توان استفاده کرد. چرم نیز برای لباس‌های رویی مناسب است؛ این جنس از پارچه در برش‌های طولی و عرضی محکم و مقاوم است که باید به نوعی دوخت، حجم‌ها و نقش ساسون را ایجاد کند. در طراحی چرم باید از لحاظ تزئینات، دوخت‌های بخیه‌ای و ... بهره برد تا بتواند پاسخگوی انواع سلایق باشد.

مدل

به نظر می‌رسد هنوز این پوست‌های دباغی‌شده که قدمت‌شان در ایران به دوران مغول‌ها می‌رسد حرف اول را در طراحی لباس‌های خاص می‌زنند. چرم طبیعی در ایران با وجود گران‌قیمت بودن، هنوز مشتریان و علاقه‌مندانش را دارد. مردم آنقدر چرم دوست دارند که حتی وقتی جیب‌شان یارای خرید چرم طبیعی نیست، از خرید صرف‎نظر نمی‌کنند و به چرم‌های مصنوعی روی می‌آورند. طراحان می‌گویند این پوست دوست‌داشتنی، مستحکم است، با رنگ‌ها سازگار است و دلایلی فراوانی عنوان می‌کنند که ما چرا دوستش داریم هنوز. 

 

iranart

 

 

پوست پوشش زنان لباس و پوشاک مردان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین