کد خبر: 8279 A

جامع‌ترین تحقیق مهدی اخوان ثالث درباره قرآن است

جامع‌ترین تحقیق مهدی اخوان ثالث درباره  قرآن است

یکی از اولین، آخرین و جامع‌ترین تحقیقات مهدی اخوان ثالث درباره آیاتی که در قرآن کریم موزون افتاده است، به شمار می‌رود.

ایران آرت: محمدکاظم کاظمی با بیان این‌که اخوان به لحاظ سنخیت فکری شاید با قرآن و گرایش‌های اسلامی همسو نباشد، گفت: یکی از بهترین و جامع‌ترین تحقیقات اخوان درباره آیاتی است که در قرآن کریم موزون افتاده است.

 این شاعر در نشست «کتاب‌خوان شعر» که با همکاری موسسه فرهنگی شهرستان ادب در پاتوغ کتاب مشهد برگزار شد، درباره معرفی مجموعه مقالات اخوان به نام «حریم سایه‌های سبز» اظهار کرد: یکی از اولین، آخرین و جامع‌ترین تحقیقات مهدی اخوان ثالث درباره آیاتی که در قرآن کریم موزون افتاده است، به شمار می‌رود که در ۶۰ الی ۷۰ صفحه آن‌ها را بیان می‌کند و شاعران مختلف از آن استفاده می‌کنند.

او افزود: اخوان ثالث یک گرایش نسبتا ملی و ایرانی داشت و فردی بود که با صراحت در آثار خود تسلط عرب در جامعه و فرهنگ عربی در جامعه ایرانی را نقد می‌کند و به جامعه قبل از ایران برمی‌گردد و به لحاظ سنخیت فکری می‌توان گفت شاید با قرآن و گرایشات اسلامی زیاد همسو نباشد اما عملا مقالاتی را می‌نویسد که آن‌ها را به علامه امینی تقدیم می‌کند.

کاظمی تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده آن است که هنگامی که فرد به مرتبه‌ای از معنویت برسد می‌تواند چنین مقالات باارزشی را خلق کند و از این جهت است که تحقیقات اخوان خشک و بی‌روح نیست و بیشتر افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. 

او افزود: اخوان شاعری بود که در کنار سرودن شعر، توانایی بسیار زیادی در نثر داشت به این معنی که نثر بسیار زیبا و پخته‌ای می‌نوشت و می‌توان یکی از بهترین نمونه‌های نثر روزگار را آثار مهدی اخوان ثالث نام برد چراکه اگر در میان نثرهای ادبی، پژوهشی و تحقیقی دیگر جست‌وجو کنیم نثر اخوان یکی از بهترین نمونه‌ها است.

این شاعر و پژوهشگر اظهار کرد: با جرات و قاطعیت می‌توان گفت با وجود اینکه شاعران دیگری مانند شفیعی کدکنی، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب و... نثرهای بسیار زیبایی داشتند و به لحاظ دانش و آگاهی نسبت به مبانی نثر، تاریخ ادبیات، بلاغت و نمونه‌های دیگر در مراتب بسیار بالایی قرار دارند اما هیچ‌کدام از آثار آن‌ها به زیبایی نثر اخوان نیست.

او با بیان این‌که نثر اخوان به قدری زیباست که حتی می‌تواند افراد کم‌حوصله را به سمت خود بکشاند، تصریح کرد: آثار نثر اخوان ثالث به گونه‌ای است که می‌توان از آن‌ها مطالب زیادی را آموخت و برای نوشتن بسیار موثر است، افرادی هستند که نوع نگارش آن‌ها متاثر از نثر مهدی اخوان ثالث است و این یکی از نکات بسیار برجسته او به شمار می‌رود.

کاظمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های اخوان وسعت اطلاعات و مطالعات عجیب این فرد در حوزه فرهنگ، دانش و ادب است و اخوان هم در حوزه ادبیات امروز منتقد دارد و هم این‌که در زمان خودش به شاعران نقد داشته و می‌توان از او به عنوان یک منتقد بسیار خوب یاد کرد.

او با بیان این‌که اخوان به عنوان یک منتقد مطرح نیست اما نمونه‌های بسیار جذابی در مجموعه مقالات خود دارد، گفت: وسعت عجیب اطلاعات او در ادبیات کهن شاخصه‌ مقالات او به شمار می‌رود.

این شاعر اضافه کرد: ادبیات دوره صفویه از جمله مقالاتی است که بسیار مطلع و آگاه به ادبیات کهن است؛ حتی مطالبی را که در ادبیات کهن نوشته بسیار کاربردی و مفید است و مطالعات و پژوهش‌های او بسیار کارآمد و آگاهی‌دهنده است و نسبت به جنبه‌های مختلف ذوقی، به ما نگرش می‌دهد.

او در ادامه گفت: اولین جلد از مجموعه مقالات اخوان در سال‌های بسیار قدیم نزدیک به ۵۰ سال پیش نوشته شده که دارای چند بخش مختلف مانند «گاهی فکر کردم» تاملات و تفکرات شاعر را بیان می‌کند و در چند یادداشت از تفکرات و تاملات خود سخن می‌گوید و یکی دیگر از بخش‌های این مجموعه گشت و گذار است که در حوزه ادبیات و آثار دیگر شاعران را مرور می‌کند.

 

مهدی اخوان ثالث حریم سایه های سبز محمد کاظم کاظمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین