کد خبر: 6983 A

پنج نامزد نهایی جایزه ادبی مایلز فرانکلین را بشناسیم

پنج نامزد نهایی جایزه ادبی مایلز فرانکلین را بشناسیم

در اوایل هفته جاری جایزه ادبی مایلز فرانکلین استرالیا 5 نامزد نهایی خود را اعلام کرد تا ما مخاطبان فارسی زبان همچوم بسیاری از مردم دیگر آشنایی بیشتر با نویسندگان این کشور پیدا کنیم.

ایران آرت:  در اوایل هفته جاری جایزه ادبی مایلز فرانکلین استرالیا 5 نامزد نهایی خود را اعلام کرد تا ما مخاطبان فارسی زبان همچوم بسیاری از مردم دیگر آشنایی بیشتر با نویسندگان این کشور پیدا کنیم. این جایزه معتبر ادبی به بهترین رمان سال تعلق می‌گیرد نه تنها برای برنده‌اش اعتبار ادبی و رشد چشمگیر فروش کتابش را به همراه می‌آورد بلکه جایزه نقدی 60 هزار دلاری هم ضمیمه‌اش است.

جایزه‌ سالانه مایلز فرانکلین استرالیا هرساله  یک رمان نویس استرالیایی را برگزین می‌کند و بدین واسطه سعی در شناساندن فرهنگ و سبک زندگی کشورش برای جهانیان دارد.

این جایزه بر مبنای وصیت بنیان گذار آن یعنی مایلز فرانکلین تاسیس شده است و بودجه اولیه آن نیز از وقف املاک این فرد به دست آمده است.

جایزه ادبی مایلز فرانکلین از سال ۱۹۵۷ تاکنون هر سال بر پا می‌شود.

5 نامزد نهایی این جایزه به گزارش گاردین این اشخاص هستند: امیلی ماگویر، مارک اُفلاین، رایان اُنِیل، فیلیپ سالوم و جوزفین ویلسون.

هدف اصلی جوایز این چنینی معرفی نویسندگان معاصر آن کشور است. اتفاقا نامزدهای امسال جایزه ادبی مایلز فرانکلین نیز کاملا در ایران و برای مخاطبان فارسی زبان ناشناخته‌اند.

امیلی ماگویر متولد سال 1929 ،رمان نویس و ژورنالیست استرالیایی است. از او تا به امروز 5 اثر داستانی و دو اثر غیر داستانی منتشر شده است. رمان «واقعه‌ی یکه» از او در فهرست 5 نامزد نهایی این جایزه است. رمانی که سال گذشته در نشر استرالیایی پن مکمیلان منتشر شده است.

مارک اُفلاین دیگر نویسنده استرالیایی، متولد سال 1958 و دانش آموخته دانشگاه هنر مدرن ویکتورین است که در زمینه تئاتر هم فعالیت جدی دارد. رمان «آخرین روز اوه لانگدان» او در فهرست نهایی جایزه ادبی مایلز فرانکلین است.

کتاب دیگری که نامزد نهایی این جایزه شده است اثر نویسنده‌ای نه چندان شناخته شده با نام رایان اُنِیل است با عنوان «پیشه‌های درخشان آن‌ها».

«انتظار» اثر دیگری است که در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه قرار گرفته است. این کتاب نوشته‌ی فیلیپ سالوم است، رمان نویس و شاعر معاصر استرالیایی (1950) است. از او تا به حال 16 مجموعه شعر و سه رمان منتشر شده است و صاحب جوایز و افتخارات ادبی بسیاری است. این نویسنده و شاعر مهمترین چهره فهرست نامزدهای ادبی جایزه مایلز فرانکلین است.

در آخر جوزفین ویلسون با رمان «نیستی» آخرین فردی است که گاردین به عنوان نامزد جایزه مایلز فرانکلین عنوان کرده است. این نویسنده استرالیایی نیز از نویسندگان نه چندان سرشناس به حساب می‌آید.

 

 

جایزه ادبی مایلز فرانکلین مایلز فرانکلین فیلیپ سالوم جوزفین ویلسون مارک اُفلاین رایان اُنِیل امیلی ماگویر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین