کد خبر: 6905 A

تخریب خانه سایه در رشت!/منزل پدری هوشنگ ابتهاج، انبار تره‌باری‌هاست

تخریب خانه سایه در رشت!/منزل پدری هوشنگ ابتهاج، انبار تره‌باری‌هاست

خانه پدری هوشنگ ابتهاج (سایه) در شهر رشت در خطر تخریب قرار دارد.

ایران‌آرت: خانه پدری هوشنگ ابتهاج (سایه) در شهر رشت در خطر تخریب قرار دارد.

همشهریان هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) از خطر تخریب خانه پدری این شاعر غزل‌سرای پیشکسوت نگرانند. این خانه در محله تاریخی استادسرای شهر رشت در نزدیکی خانه گلچین گیلانی - پسرخاله ابتهاج - قرار دارد و به گفته علیرضا پنجه‌ای - شاعر و فعال فرهنگی رشت -، سایه نخستین شعرش را آن‌جا سروده است.

پنجه‌ای درباره وضع خانه پدری هوشنگ ابتهاج به ایسنا می‌گوید: این خانه توسط یکی از مغازه‌داران محل خریدای شده است و تره‌بارفروش‌ها با اجازه مالک آن را به محل انبار محصولات خود تبدیل کرده‌اند.

او می‌افزاید: چند روز قبل از آن‌جا رد می‌شدم که دیدم تره‌بارفروش‌ها در حال خالی کردن ساختمان هستند. پس از پیگیری متوجه شدم مالک قصد تخریب ساختمان را دارد؛ به همین خاطر به این فکر افتاده‌ایم تا نگذاریم این خانه تخریب شود.

این شاعر اظهار می‌کند: برای حفظ این خانه دو راهکار داریم؛ یکی این‌که با توجه به این‌که خانه مربوط به ابتهاج به عنوان یک شخصیت ملی و فرهنگی است دولت یا شهرداری از منابع عمومی هزینه خرید این خانه را متقبل شوند تا در آن‌جا موزه ابتهاج دایر شود. خود استاد ابتهاج هم توافق دارند و حاضرند این مکان به موزه تبدیل شود، منتها الان بحث تامین منابع مالی برای خرید خانه مطرح است.

نمایی از خانه پدری هوشنگ ابتهاج

او درباره ورود اداره میراث فرهنگی برای ثبت و تملک خانه و در ادامه ثبت ملی آن می‌گوید: با توجه به این‌که قدمت خانه کمتر از ۱۰۰ سال است میراث فرهنگی به صورت قانونی نمی‌تواند این کار را بکند، اما در این‌جا باید توجه داشت که خانه با خانه گلچین گیلانی فقط ۸۰ متر فاصله دارد. ضمن این‌که خانه در محله‌ای تاریخی قرار دارد که بسیاری دیگر از شخصیت‌های تاریخی مثل  میرزا کوچک خان در آن محل سکونت داشته‌اند. از این جهت اداره میراث یا شهرداری می‌توانند منابع خرید این خانه را تهیه کنند. یا این‌که دولت و نهاد ریاست‌جمهوری خود اقدام به خرید این خانه کنند تا از بین نرود.

پنجه‌ای با بیان این‌که نباید در این‌باره سکوت کرد، بیان می‌کند: راه دیگر این است که به اهالی فرهنگ و هنر شهر رشت فرصتی داده شود تا به گونه‌های مختلف اقدام به جمع‌آوری پول کنیم و بتوانیم در آینده خانه را بخریم و آن را به صورت یک موسسه فرهنگی دربیاوریم تا اهالی فرهنگ و هنر این شهر در آن کارهای فرهنگی را دنبال کنند و از این طریق مانع تخریب این خانه ارزشمند شویم.

او با بیان این‌که بیم آن می‌رود که خانه فروخته یا تخریب شود، می‌افزاید: شهرداری می‌گوید من تا الان از تخریب خانه جلوگیری کرده‌ام، اما طبق قانون، مالک می‌تواند خانه را بفروشد یا خانه‌ای دیگر در آن‌جا بنا کند. بنابراین مالک خانه طبق قانون این حق را دارد، اما در صورت رایزنی و احتمالا تامین منابع می‌توان خانه را نگه داشت. میراث فرهنگی هم که کاری از پیش نبرده و در حال حاضر وضعیت خانه پا در هواست.

این شاعر همچنین می‌گوید: سال ۹۵ سردیسی از استاد سایه ساخته شد و قرار بود در این محله نصب شود اما اجازه این کار داده نشد. در صورت تبدیل شدن خانه به موزه یا موسسه فرهنگی می‌توان این سردیس را هم در آن‌جا نصب کرد.

یلدا ابتهاج - دختر هوشنگ ابتهاج - نیز در واکنش به این اتفاق نوشته است: همیشه غافلیم و تأخیر داریم.

 

 

هوشنگ ابتهاج خانه هوشنگ ابتهاج
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین