کد خبر: 68109 A

هیلاری منتل| جین آستن| رمان نویس

افشای یک حقیقتی جالب پس از مرگ هیلاری منتل

افشای یک حقیقتی جالب پس از مرگ هیلاری منتل

مشخص شده هیلاری مانتل پیش از مرگ، برای خلق رمانی جدید برمبنای ترکیبی از آثار جین آستن کار می‌کرده است.

ایران آرت: به تازگی در حالی که به یاد هیلاری مانتل نویسنده نامدار انگلیسی مراسم بزرگداشتی در کلیسای جامع ساوت‌وارک در لندن برگزار شد، کارگزار ادبی وی خبر داد که این نویسنده مشهور پیش از مرگ داشت بر روی ترکیبی از رمان‌های جین آستن کار می‌کرد.

بخشی از این رمان ناتمام با نام «تحریک» در این مراسم برای حضار روخوانی و تاکید شد بانو مانتل از تشریح یک نماد ادبی بیشترین لذت را می‌برد.

به گزارش مهر، مانتل در حال نوشتن این رمان بود که ۲۲ سپتامبر گذشته (یکم مهر ۱۴۰۱) در خانه‌اش سکته کرد و از دنیا رفت. وی که دو جایزه بوکر در کارنامه داشت قصد داشت به ایرلند نقل‌مکان کند. فوت ناگهانی این چهره شاخص ادبی در ۷۰ سالگی دنیای ادبیات و طرفداران را بهت‌زده کرد.

گفته شده مانتل در واقع داشت «غرور و تعصب» را از زاویه دید خواهر وسطی خانواده یعنی مری بنت که تنها خواهر نازیبای خانواده است، بازنویسی می‌کرد. وی در عین حال داشت شخصیت‌هایی از تمام رمان‌های آستن را با هم در این رمان جدید گردمی‌آورد. تلاشی که کارگزار ادبی وی از آن به عنوان یک سرگرمی حسابی برای مانتل یاد کرد و گفت: او احساس می‌کرد زمان آن رسیده که از تحقیقات جدی و رمان‌های تاریخی بزرگ دور شود و کار سبک‌تر و مفرح‌تری انجام دهد.

این رمان ناتمام در نگاه اول عاشقانه‌ای روشن و درخشان از «غرور تعصب» و دور از نگاه تاریک و خشونت‌بار و هزار توی «تالار گرگ» است. با این حال مری بنت نیز چهره تنهای خانواده‌ای است که جین آستن خلق کرده است.

مانتل حدود ۶ ماه بود که داشت روی رمان جدید کار می‌کرد و به قول کارگزارش به این معنی است که او احتمالاً ۵ سال داشت درباره آن فکر می‌کرد.

غوطه ور شدن در دنیای آستن به معنی بازگشت به قرن هجدهم بود؛ قرنی که مانتل از نوجوانی نسبت به آن وسواس داشت و در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۵ به پاریس ریویو گفته بود: من فقط به این دلیل رمان‌نویس شدم که فکر می‌کردم فرصت مورخ شدن را از دست داده‌ام.

مانتل ۲۰ هزار کلمه از «تحریک» را نوشته بود؛ اما تنها ۲ پاراگراف آن در مراسم یادبود وی خوانده شد. این رمان همراه حدود ۱۵۰ کتابچه حاوی دست‌نوشته‌های وی در کتابخانه هانتینگتون کالیفرنیا به عنوان محل نگه‌داری آرشیو وی حفظ می‌شود. دسترسی به این آرشیو و دست‌نوشته‌های شخصی وی تا زمان مرگ همسرش جرالد مک‌ایوون غیرممکن است.

همسر مانتل گفت آنها در حال جمع و جور کردن آپارتمانشان بودند که او رفت تا چند کیسه را به مرکز بازیافت ببرد و وقتی بازگشت دید مانتل سکته مغزی کرده است.

مراسم بزرگداشتی که به یاد وی و برای ادای احترام به زندگی و آثار این نویسنده برگزار شد شامل روخوانی برخی آثار، اجرای موسیقی، نمایش فیلم و عکس از این نویسنده بود.

در این مراسم مارک رایلنس که در اقتباس تلویزیونی از سه‌گانه مشهور در نقش توماس کرامول بازی کرد به روخوانی گزیده‌ای از «تالار گرگ» پرداخت و بن مایلز که نقش این شخصیت را روی صحنه نمایش زنده کرده بود با لحنی تکان دهنده و تاثیرگذار از استعداد بی‌اندازه مانتل یاد کرد.

برادر مانتل هم با یادآوری خاطرات گذشته از این سخن گفت که چگونه خواهرش در دوران کودکی از مهارت‌هایش به‌عنوان یک «داستان‌سرای طبیعی» استفاده می‌کرد تا با داستان‌های تاریخی برادرش را سرگرم کند. او گفت کلمات برای مانتل مانند پیانو برای موتزارت یا جعبه نقاشی برای پیکاسو بود.

آن پرستون، دوست مانتل در طول حدود ۶۰ سال هم گفت چگونه این نویسنده در ۱۲ سالگی او را با آثار شکسپیر آشنا کرد و از وی به عنوان کسی یاد کرد که درهایی به روی دنیاهای جدید را به رویش گشود.

شرکت کنندگان در این مراسم بزرگداشت از شوخ طبعی و مهربانی مانتل صحبت کردند و چارلی ردمین، مدیر اجرایی هارپرکالینز- ناشر مانتل- از وی به عنوان حامی بزرگ نویسندگان دیگر یاد کرد.

اکنون کار تولید سریالی تلویزیونی برمبنای «آینه و نور» سومین کتاب از سه‌گانه «تالار گرگ» در دست اجراست.

 

هیلاری منتل جین آستن رمان نویس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین