کد خبر: 6590 A

«تاریخ زشتی» را در این کتاب زیبا بخوانید!

«تاریخ زشتی» را در این کتاب زیبا بخوانید!

اومبرتو اکو، هنرنویس، رمان‌نویس، فیلسوف و مترجم ایتالیایی، پس از نگارش کتاب «تاریخ زیبایی»، درصدد برآمد با سبک و سیاقی مشابه، نوشتاری را نیز به «تاریخ زشتی» اختصاص دهد.

ایران‌آرت: کتاب «تاریخ زشتی» نوشته  اومبرتو اکو با ترجمه هما بینا و کیانوش تقی‌زاده انصاری منتشر شد.

 

این کتاب بعد از مصاحبه فرانسوا بونل با اومبرتو اکو با ۱۵ فصل همراه است: زشتی در جهان کلاسیک؛ شیفتگی، مرگ، شهادت؛ روز قیامت، دوزخ، و اهریمن؛ هیولاها و نشانه‌های منحوس؛  زشت، مضحک، و شرم‌آور؛ زشتی زن از دوران باستان تا دوره باروک؛ اهریمن در دنیای مدرن؛ جادوگری، شیطان‌پرستی، سادیسم؛ فیزیکا کوریوسا؛ رمانتیسم و رستگاری زشتی؛ ناشناخته؛ برج فولادی و برج عاج؛ جنبش‌های پیشتاز و پیروزی زشتی؛ زشتی دیگری، کیچ و کمپ؛ زشتی در روزگار ما.

در پیشگفتار کتاب آمده است: همه ما در زندگی به کرات، و در عالم هنر نیز، با مصادیق مختلف زشتی روبه‌رو شده‌ایم، اما کمتر نویسنده‌ای تلخی و مرارت تشریح و تحلیل زشتی و سیر زشتی‌نگاری ادوار  مختلف تاریخی و گستره‌های متفاوت فرهنگی را به جان خریده است، آن هم وقتی می‌توان از زیبایی سخن گفت؛ به‌ویژه آن‌که هر گاه نام هنر به میان می‌آید، احتمالا نخستین توقع بیشتر مخاطبان پناه آوردن به زیبایی این عالم در گریز از زشتی‌ها و ناگواری‌های زندگی است و از این رهگذر حق است که سخن از زشتی چندان هم به مذاق خوش نیاید. اما برای ذهن جست‌وجو گر انسان مدرن، صرف حضور یک مفهوم، دلیلی بسنده است برای تجزیه و تحلیل و تعمق در دقایق آن، حتی اگر آن مفهوم به زشتیِ "زشتی" باشد.

اومبرتو اکو، هنرنویس، رمان‌نویس، فیلسوف و مترجم ایتالیایی، پس از نگارش کتاب «تاریخ زیبایی»، درصدد برآمد با سبک و سیاقی مشابه، نوشتاری را نیز به «تاریخ زشتی» اختصاص دهد.

به گزارش ایسنا، اصل این کتاب به زبان ایتالیایی است ولی نسخه‌ای که اکنون در دست دارید از ترجمه نه چندان روان و آسان‌فهم انگلیسی، به فارسی برگردانده شده است. 

جلد

 

در معرفی بیش‌تر این کتاب عنوان شده است: اکو در این «کتاب زیبا» کوشیده است در هیات یک نشانه‌شناس، فیلسوف، و مورخ ایده‌ها و مفاهیم گوناگون زشتی را در ادوار مختلف گردآوری کند. هنگام خواندن این کتاب احساس می‌کنید در یک نمایشگاه قدم می‌زنید، چون در خلال فصل‌هایی که یکی پس از دیگری می‌آیند، گزیده‌های دوگانه گنجانده شده‌اند: متون ادبی و شاعرانه، و آثار هنری با نمایش پرشکوه. وی با سبُک‌خیزی قلمش، بزرگترین دشواری‌ها را با چنان سهولتی ابراز می‌کند که فضل و دانش صورتی دلچسب و ساده به خود می‌گیرد.

 کتاب «تاریخ زشتی» با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه، در ۴۰۱ صفحه و با قیمت ۳۴۵۰۰ تومان توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر  شده است.

 

اومبرتو اکو کتاب تاریخ زشتی هما بینا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین