کد خبر: 5940 A

گزارش ایران‌آرت از جشن هفتادوهفت‌سالگی احمدرضا احمدی

دیدار با شاعر بزرگ در ساعت پنج عصر

دیدار با شاعر بزرگ در ساعت پنج عصر

گزارشی که می‌خوانید، روایت خبرنگار ایران‌آرت از مراسم جشن تولد هفتادوهفت‌سالگی احمدرضا احمدی در کتابفروشی نشر هنوز است

ایران‌آرت: عصر دیروز پنجشنبه چهارم خردادماه، احمدرضا احمدی به کتابفرشوی نشر همیشه در شهرک غرب آمد تا در جشن تولدی که دوستان و دوستدارانش برایش ترتیب داده بودند شرکت کند. گزارشی که می‌خوانید، روایت خبرنگار ایران‌آرت از این مراسم است:

 

به نام کوچکِ احمدرضا

هنوز ربع ساعتی به آغاز جشن تولد احمدرضا احمدی در کتابفروشی «همیشه» باقی مانده است و نیمی از صندلی‌هایی که این کتابفروشی شهرک غربی برای میهمانان این مراسم تدارک دیده، پر شده است. بیرون کتابفروشی، ماهور دختر احمدرضا، محسن بوالحسنی شاعر که اجرای مراسم را بر عهده خواهد داشت و چند نفری دیگر از ازدحام احتمالی نگرانند و یکی هم، چنین مراسمی را با برخی برنامه‌های مشابه دیگر که اتوبوسی پر می‌شوند و کیفیتی ندارند مقایسه می‌کند. شاعر با داماد فیلمسازش در راه است تا به دوستدارانش بپیوندد و بسیاری از آن‌ها را که پس از سال‌ها زیستن با شعرهای شاعر شمعدانی‌ها، امید دیدار او را زنده نگه داشته‌اند، به آرزوی دیرین‌شان برساند. بالاخره همه آن‌ها می‌دانند شاعر کم‌تر از پشت میز کارش در خانه جدا می‌شود، مگر وقت‌هایی که چشم یا قلب بیمارش او را مجبور به بیمارستان کنند. همین‌جا هم وقتی در پایان مراسم از او می‌خواهند که برای دوستدارانش حرف بزند این اولین باری است که به شهرک غرب می‌اید اما به بیمارستان نمی‌رود!

ساعت پنج عصر نشده که همه صندلی‌ها پر است؛ شاعر هم با همسرش شهره به جمع علاقه‌مندانش رسیده و برخی پیرمرد را با عکس‌هایی که از او دیده‌اند و تصاویر مستندهایی که از او ساخته شده مقایسه می‌کنند؛ احمد طالبی‌نژاد منتقد فیلم هم پایان مراسم روی لوح یادبود می‌نویسد: «ای کاش پیر نمی‌شدید آقای احمدی»... اولین نفری که پشت تریبون می‌رود تا درباره احمدی حرف بزند اتفاقا در همین باره صحبت می‌کند اما او از این می‌گوید که احمدی چه‌طور توانسته عمری با مرگ زندگی و او را مقهور کند. فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینماست که می‌گوید دوستداران احمدی زندگی را او ضمانت کرده و از خدا خواسته‌اند سایه او همچنان بر سر ادبیات ما باشد.

+زادروز+احمدرضا+احمدی+در+نشر+همیشه (1)

دوستان احمدی یک به یک از راه می‌رسند؛ هوشنگ کامکار، خسرو سینایی، فرح اصولی، منوچهر شاهسواری، غزل شاکری، فریدون عموزاده خلیلی، افسانه شعبان‌نژاد، یارتا یاران، مهدی یوسفی، امید روحانی، احترام برومند، احمد طالبی‌نژاد، خسرو دهقان، پری صابری، حسین صفا و... . مرضیه برومند هم وقتی می‌رسد که جایی برای نشستن نیست و صمیمانه و خاکی کنار احمدی روی زمین می‌نشیند.

پخش بخش‌هایی از یک مستند درباره زندگی احمدی، ساخته نیما عباس‌پور، که همسر ماهور دختر احمدی است، یکی از بخش‌های این مراسم بود.

photo_۲۰۱۷-۰۵-۲۶_۱۵-۰۳-۰۲

هوشنگ کامکار، آهنگساز و مدرس موسیقی و مترجم آثار تئوریک موسیقی در این مراسم با تجلیل از جایگاه احمدرضا احمدی در حوزه فرهنگ و همچنین موسیقی گفت: بسیاری از اهالی موسیقی در ایران وامدار احمدرضا احمدی هستند. آشنایی نزدیک من با ایشان با ساخت آلبوم «در گلستانه» شکل گرفت و در ادامه با کار روی اشعار ایشان در آلبوم «دور تا نزدیک» و «محاق» ادامه پیدا کرد. ایشان در ترغیب من برای ترجمه آثار موسیقی نیز بسیار نقش داشتند.

امید روحانی، منتقد و بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون نیز از دیگر سخنرانان این مراسم درباره آثار احمدی گفت: سیالیتی که در آثار احمدرضا احمدی وجود دارد در کمتر شاعر دیگری دیده‌ام؛ چه در شعرها و چه در رمان‌هایش. احمدرضا احمدی از ابتدای زندگی خود شالوده‌شکن بوده، اما امروز به شعر آگاهانه رسیده است. آیدین آغداشلو در مقاله‌ای که در مجله گوهران نوشته بود عنوان کرده بود که «احمدرضا می‌ماند و ما می‌گذریم». 

photo_۲۰۱۷-۰۵-۲۶_۱۵-۰۰-۳۳

فریدون عموزاده خلیلی که از بانیان برگزاری این مراسم بود با تبریک روز تولد احمدی گفت: به عنوان کسی که در ادبیات کودک پرسه زده‌ام می‌دانم که گفتن حرف‌های مهم به زبان کودکان چقدر دشوار است، اما احمدرضا احمدی این کار سخت را آسان کرده است. شما سخت‌ترین مفاهیم کودکی را در کلمات ساده احمدرضا می‌بینید و می‌خوانید. به نظر من شاعران و نویسندگان از این جهت افراد مهمی هستند که با آثارشان کاری می‌کنند که این جهان برای ما جهان بهتری باشد و احمدرضا احمدی، با هر شعر و هر کتاب جهانی نامتناهی را به جهان ما اضافه کرده است.

photo_۲۰۱۷-۰۵-۲۶_۱۵-۰۲-۰۶

انتهای مراسم اما احمدرضا احمدی پشت میز کیک تولدش آمد و گفت: «این اولین بار است که به شهرک غرب می‌آیم و بیمارستان نمی‌روم، چراکه من در این سال‌ها 17 بار برای آمدن به بیمارستان آتیه به این منطقه آمده‌ام. تشکر می‌کنم از اظهار لطف دوستان به من و از افرادی که اینجا حاضر هستند نیز کمال تشکر را دارم. حرف خاصی ندارم چرا که حرف‌های من در شعرهایم است. در واقع شعرهای من بیوگرافی و شرح حال من است».

گزارش تصویری ایران‌آرت را از این مراسم اینجا ببینید.

 

احمدرضا احمدی نشر همیشه ماهور احمدی محسن بوالحسنی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین