کد خبر: 5740 A

خرستان را از لوریس چکناواریان بخوانید!

خرستان را از لوریس چکناواریان بخوانید!

ایستادم برابرش و نگاهش کردم. بعد ، یکباره خنده ام گرفت. همراهم از من پرسید:" چرا می خندی؟" گفتم :"ببین! من هم مثل این خر ، یاد خودم و سادگی های خودم می افتم!"

ایران آرت: آنهایی که لوریس چکناواریان را از نزدیک دیده اند، می دانند که گلوله نمک است، آن هایی هم که او را ندیده اند ، هرچه برایشان توصیف کنیم ، آخرش هم حس و حال آن دسته اول را دقیق متوجه نخواهند شد. حالا از چنین هنرمندی برای کتابی که اسمش را هم گذاشته " خرستان " چه انتظاری دارید؟ انتظار دارید یک اثر فلسفی خاص نوشته باشد؟ خب، مسلما خیر. خرستان را که باز کنید ، همان ابتدا با یک مصاحبه نسبتا طولانی از یارتا یاران که اتفاقا تصویرگری جلد کتاب هم بر عهده اش بوده، مواجه می شوید. از ماجرای داستان نویسی های چکناواریان پرسیده و از اینکه حالا چرا خر را انتخاب کرده؟ بعد لوریس یک جا توضیح می دهد که خود من هم طی روز گاهی اخلاق یا روحیاتم را شبیه حیوانات مختلف می بینم. ( احتمالا همه ما این طور هستیم ، کافی است به پر بسامدترین نام حیوانی که طی روز اسمشان را می آوریم یا در ذهنمان تداعی می شوند ، فکر کنید!) بعد هم توضیح میدهد که چرا انتخابش خر بوده است ؛ مثلا می گوید: "این وجوه گوناگون شخصیت انسان را وقتی دریافتم که که رفتم به باغ وحش وین، به تماشای حیوانات . خر، در باغ وحش از همه مظلوم تر بود، در ردیف بره و گوسفند. من، خیلی تحت تاثیر خر قرار گرفتم. ایستادم برابرش و نگاهش کردم. بعد ، یکباره خنده ام گرفت. همراهم از من پرسید:" چرا می خندی؟" گفتم :" ببین! من هم مثل این خر ، یاد خودم و سادگی های خودم می افتم !" من یاد گرفته ام که به خودم بخندم نه به دیگران . تا امروز هم همچنان به خودم می خندم . اصل و اساس نوشتن داستان های خرستان همین خندیدن به خود است." تمام این ها را بگذارید کنار حرف هایی که لوریس در جلسه ی رونمایی کتابش گفته بود:" اگر آدمیزاد در روز چند بار خریت نکند ، آدم نمی شود! به علاوه ، خر ها هر روز که ما را می بینند ، میگویند اینها دیگر چه کسانی هستند که روی دو پا راه می روند! خلاصه اینکه آدم ها هم ما را به چشم دیگری می بینند. آ دم هیچ وقت نباید خودش را جدی بگیرد بلکه باید کارمان را جدی بگیریم." ( به نقل از لیزنا در 22 اسفند 95)

چکناواریان در کتابش تعدادی داستان طنز کوتاه نوشته که احتمالا برای بعضی از مخاطبان کتاب، این داستان ها بامزه و جالبند. خرستان نوشته لوریس چکناواریان توسط نشر صدای معاصر با قیمت 17 هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

 

 

 

لوریس چکناواریان کتاب خَرستان نشر صدای معاصر یارتا یاران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین