کد خبر: 43303 A

مراسم اهدای نوبل تحریم شد/ ادامه اعتراض‌ها به نویسنده پرحاشیه

مراسم اهدای نوبل تحریم شد/ ادامه اعتراض‌ها به نویسنده پرحاشیه

وزیر امور خارجه کوزوو مراسم اهدای جوایز نوبل به پیتر هاندکه نویسنده جنجالی اتریشی را تحریم کرد.

ایران آرت: از آن‌جا که  "پیتر هاندکه"، نویسنده پرحاشیه اتریشی به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ انتخاب شده است، "بهجت پاکولی"، وزیر امور خارجه "کوزوو"‌ اعلام کرد نماینده کشور او در مراسم رسمی اهدای جوایز در استکهلم شرکت نخواهد کرد.

"پاکولی" روز شنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: "می‌توانم اطمینان دهم که سفیر ما این مراسم را تحریم خواهد کرد."

به گزارش ایسنا، وزیر امور  خارجه "کوزوو" دلیل شرکت نکردن نماینده کشورش در مراسم رسمی اهدای جوایز نوبل را حمایت‌های "هاندکه" از "اسلوبودان میلوشویچ" رئیس‌جمهور سابق صربستان که رهبری ارتش این کشور را در جنگ‌های دهه ۹۰ برعهده داشت، عنوان کرده است.

 "پاکولی" در ادامه پیام خود نوشته است: "امیدوارم سفیر آلبانی نیز به اقدام مشابه‌ای دست بزند."

"میلوشویچ" در سال ۲۰۰۶ و در حالی که اتهام جنایت‌های جنگی متوجه او بود درگذشت. سخنرانی "هاندکه" در مراسم تدفین رئیس‌جمهور سابق صربستان انتقادهای بسیاری را متوجه او کرد.

 چندی پیش نیز یکی از اعضای کمیته نوبل اعلام کرد به نشانه‌ اعتراض مراسم رسمی اهدای جایزه را تحریم خواهد کرد.

"پیتر انگلاند" که نویسنده حوزه تاریخ و از اعضای کمیته نوبل است، گفت: "من در مراسم "هفته نوبل" امسال شرکت نخواهم کرد. جشن گرفتن جایزه نوبل ادبیات "پیتر هاندکه" از نظر من یک حرکت ریاکارانه محسوب می‌شود."

همچنین اخیرا "کریستوفر لیندوئر" و "گان بریت سانداستورم"‌  که از اعضای این کمیته محسوب می‌شدند، استعفای خود را اعلام کردند. یکی از این افراد اهدای جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۹ به "هاندکه" را دلیل استعفای خود اعلام کرد.

 

نوبل ادبیات نویسنده مشهور نوبل ادبیات 2019 پیتر هاندکه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین