کد خبر: 43122 A

راه اندازی کتابخانه سیار در بروکسل/ دوچرخه‌های آماده به خدمت برای بی‌خانمان‌ها

راه اندازی کتابخانه سیار در بروکسل/ دوچرخه‌های آماده به خدمت برای بی‌خانمان‌ها

یک کتابخانه‌ سیار برای افراد بی‌خانمان در شهر بروکسل راه‌اندازی شده تا از این طریق کتاب‌ها به دست افراد بی‌بضاعت و نیازمند در سطح شهر برسند.

ایران آرت،  اتحادیه بلژیکی دوشه‌فلاکس که به نفع افراد نیازمند به کمک فعالیت می‌کند با همکاری موسسه خانه کتاب این کشور اخیرا ایده راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار را برای افراد بی‌خانمان در بروکسل راه‌اندازی کرده است.

پیش از این در شهر پورتلند امریکا، پروژه‌ای مشابه و با هدف کمک به تنهایی و انزوای افراد بی‌سرپرست و بی‌خانمان راه‌اندازی شده بود که اتحادیه بلژیکی با الهام از آن از اول سپتامبر سال جاری، دوچرخه‌هایی را با بار کتاب تحت عنوان «خیابان و خواندن» راهی خیابان‌های بروکسل کرده تا به دیدار افراد بی‌‌پناه پایتخت بشتابند.

 به گزارش ایبنا، قواعد موجود در این کتابخانه‌های سیار همانند دیگر کتابخانه‌ها است و کتاب‌ها در مدت مشخص به افراد امانت داده می‌شوند. هدف این اقدام در درجه اول در نظر گرفتن کتاب به عنوان کالای قابل مبادله و کمک به پیوند زدن این افراد به جامعه و اجتماع است.

کریستین هوبلو، از موسسه خانه کتاب خاطرنشان کرد: این اقدامی است که باید مبتنی بر اعتماد باشد. ما چندان نگران زمان بازگرداندن کتاب‌ها نیستیم. ممکن است بین 2 یا 3 هفته و یا یک ماه طول بکشد. این موضوع اهمیتی ندارد. اوایل افراد زیادی به ما می‌گفتند که با این روش هیچ کتابی پس داده نخواهد شد. اما ما اعتماد کردیم و همه این خطرها را به جان خریدیم و رفته‌رفته شاهد بودیم که بی‌خانمان‌ها کتاب‌ها را پس از خواندن به ما باز می‌گردانند.

سرنا آلبا، مدیر اجرایی اتحادیه دوشه فلاکس نیز در این باره افزود: این موسسه قصد دارد تا از طریق خارج و منتشر کردن کتاب‌های کتابخانه‌ها، موانع موجود در کتابخوانی همه جامعه را برطرف کند. همه کتاب‌های موجود در کتاب‌خانه‌های سیار اهدایی هستند و ما از همه افرادی که کتاب‌ها را می‌خوانند می‌خواهیم که در چند کلمه کوتاه در صفحات اول کتاب آن‌چه را درباره کتاب دوست داشتند بنویسند.

اعضای موسسه خیابان و خواندن حالا در تلاش هستند که کتاب‌هایی به زبان‌های بیگانه برای گذاشتن در کتابخانه‌‌های سیار فراهم کنند و همچون داوطلبان جدید آماده سوار شدن بر دوچرخه‌ها برای ادامه ماموریت خود هستند.

بروکسل کتابخانه سیار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین