کد خبر: 42420 A

قانونی که دست فرهنگ، هنر و مطبوعات را بیشتر می‌بندد

قانونی که دست فرهنگ، هنر و مطبوعات را بیشتر می‌بندد

از جمله معافیت‌های مالیاتی که قرار است لغو شود، معافیت‌های مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر از جمله مطبوعات است.

ایران آرت: لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی در شرایطی سراغ اهالی فرهنگ از جمله اهالی رسانه آمده و قصد دارد معافیت مالیات این حوزه را بردارد که وضعیت اقتصادی فرهنگ در این سال‌ها، نه تنها تغییری نکرده که بدتر از قبل شده و فعالیت در این عرصه همچنان سودده و دارای بازدهی بالای اقتصادی نیست و از این منظر، تلاش برای کسب درآمد دولت از این حوزه، عملاً به منزله بریدن سر اهالی فعالان فرهنگی از جمله اهالی مطبوعات است.

به گزارش تابناک؛ معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر به سختی و برای ایجاد "امکان" فعالیت‌های فرهنگی و هنری فراهم شد. نهادهای متولی در ابتدا به سختی با اعمال این ممیزی موافقت می‌کردند؛ اما در نهایت این اتفاق رخ داد و این معافیت ذیل ماده 139 قانون مالیاتی لحاظ شد.

اکنون با توجه به رویکرد دولت به بودجه‌بندی با حذف نفت، تمرکز بر دریافت مالیات افزایش یافته و قرار است هم بر شمول اخذ مالیات به شکل محسوسی افزوده شود و هم بسیاری از معافیت‌های مالی لغو می‌شود. از جمله معافیت‌های مالیاتی که قرار است، لغو شود، معافیت‌های مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر از جمله مطبوعات است.

در "لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی" ظاهراً نامی از فرهنگ و هنر نیامده اما در صفحه 26 این لایحه و در بند 79 آمده است: "بندهای (الف)، (ب)، (ز) و (ل) ماده 139 حذف می‌شوند." و این به منزله حذف بخش اعظمی از معافیت‌های مالیاتی فرهنگی و هنری از جمله مطبوعات، سینما، فعالیت‌های مذهبی و حتی کمک‌ به نهادهای امدادی و آموزشی نظیر هلال احمر است.

تابناک در ادامه نوشت؛ حذف معافیت مالیاتی در این حوزه زمانی دارای منطق است که شرایط اهالی فرهنگ تغییر کرده و بنیه مالی حوزه فرهنگ مستحکم شده اما وقتی هنوز فرهنگ در وضعیت ورشکستگی قرار دارد، تحمیل مالیات سنگین به اهالی فرهنگ و هنر از جمله رسانه‌ها که هم‌اکنون نیز وضعیتی رو به قبله دارند، چه توجیهی دارد؟ آیا قرار است منابع تازه مالیاتی ولو به قیمت تعطیلی بخش‌هایی از کشور تعریف شود و بدون هیچ بررسی با چشمان بسته تصمیم‌گیری شده است؟

برخی باور دارند، این معافیت‌ها، منجر به سوءاستفاده‌هایی شده و برخی کوشیدند در پوشش فعالیت فرهنگی و مذهبی از این معافیت‌های برای عدم پرداخت مالیات سوءاستفاده کنند اما روش رفع این چالش، بررسی دقیق جریان مالی و تعیین دقیق میزان مالیات است، نه حذف معافیت مالیاتی. اهالی فرهنگ به شدت در تلاطم‌های اقتصادی اخیر با افت درآمد چه از ناحیه فروش و چه از ناحیه آگهی و دیگر منابع درآمدی مواجه هستند و حال با حذف معافیت مالیاتی آنها، عمل حیات‌شان هدف قرار داده شده است.

 

رسانه فرهنگ و هنر مطبوعات رسانه ها معافیت مالیاتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین