کد خبر: 4195 A

راهنمای ساده‌ داستان‌نویس‌شدن در هفت مرحله

راهنمای ساده‌ داستان‌نویس‌شدن در هفت مرحله

یش از ده سال است که کارگاه رمان برگزار می‌کنم و بیش از ۱۵ سال است که در کار مشاوره برای تولید فیلم‌نامه بوده‌ام. این دو در واقع شغل من بوده است...

ایران‌آرت: محمدحسن شهسواری از انتشار کتاب تازه‌ای با عنوان «حرکت در مه» خبر داد که به گفته او شامل یک فرم هفت مرحله‌ای برای تبدیل ایده خلق یک داستان به خلاصه رمان و آماده شدن برای تالیف آن است.

محمد حسن شهسواری با اعلام انتشار کتابی تازه از وی با عنوان «حرکت در مه» که با عنوان دوم  چگونه مثل یک نویسنده فکر کنیم نیز منتشر شده است گفت: این کتاب شامل یک فرم هفت مرحله‌ای است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از ایده خلق یک اثر داستانی به تهیه یک خلاصه رمان و شروع تالیف آن رسید.

شهسواری که با مهر حرف می‌زده، در این زمینه افزود: بیش از ده سال است که کارگاه رمان برگزار می‌کنم و بیش از ۱۵ سال است که در کار مشاوره برای تولید فیلم‌نامه بوده‌ام. این دو در واقع شغل من بوده است. به همین خاطر مجبور بودم این کار را به صورت روشمند انجام دهم که حاصل آن بیش از هفتاد رمان و فیلمنامه‌های زیادی بوده است.

وی ادامه داد: نزدیک به یک چهارم این کتاب ، مقالاتی است که پیش از این در قالب یادداشت‌هایی دنباله‌دار در مجله داستان همشهری منتشر شد اما بیش از   ۷۵ درصد از کتاب شامل مبانی تئوریک و نیز ارائه گام به گام همان فرم هفت مرحله‌ای است. در واقع این فرمی است پیشنهادی از سوی من به رمان‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان تا چگونه از یک ایده به خلاصه‌ای حداقل سه هزار کلمه‌ای در متن دراماتیک شخصیت‌محور برسند. به همین سبب چهار مرحله از این فرم بر شخصیت استوار است.

شهسواری افزود: در طول این سالها زیاد دیده‌ بودم که در کتاب‌های آموزش داستان و فیلمنامه از رمان‌ها و یا آثار سینمایی مشهور مثال زده می‌شد در حالی که هنرجو یا آنها را نخوانده و یا ندیده و یا خوانده و دیده و فراموش کرده است. برای پرهیز از این نقص من این فرم را روی یک رمان فرضی پیاده کرده‌ام تا کتاب وجه کارگاهی خود را حفظ کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود رمان نویسی را امری سیستماتیک دانست، گفت: من در کتابم در فصلی با عنوان نوشتن با قلب به طور مشروح به این سوال پاسخ داده‌ام و بیان کردم که نه همه چیز نوشتن کوششی است و نه جوششی. هر کدام را باید به وقت خود انجام داد اما این که کدام را کجا، ظرایفی دارد که در کتاب تا آن جایی که در توانم بوده روشن کرده‌ام.  

 

محمدحسن شهسواری کارگاه داستان کتاب حرکت در مه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین