کد خبر: 41880 A

جایزه ادبی ۵۰ هزار یورویی اهدا شد/ برفوس: این جایزه شرمنده‌ام می‌کند!

جایزه ادبی ۵۰ هزار یورویی اهدا شد/ برفوس: این جایزه شرمنده‌ام می‌کند!

لوکاس برفوس، نویسنده و نمایشنامه‌نویس سوئیسی، جایزه ادبی گئورگ بوشنر را در دارمشتات دریافت کرد.

ایران آرت: لوکاس برفوس (Lukas Bärfuss) در سخنرانی‌ای که در تئاتر شهر دارمشتات به مناسبت دریافت جایزه ادبی بوشنر سال ۲۰۱۹ ایراد کرد، گفت که اعطای این جایزه او را شرمنده می‌کند.

او گفت مایل است به عنوان پدر به فرزندانش اعتماد و اطمینان ببخشد، اما بخش‌های وسیعی از آثار او "گواهی بر رذالت و سنگدلی بشری است".

هیات داوران از نویسنده ۴۷ ساله سوئیسی به عنوان داستان‌سرا و نمایشنامه‌نویسی فوق‌العاده در عرصه ادبیات معاصر آلمانی‌زبان قدردانی کرد و از جمله "زبان پرتصویر اسرارآمیز" او و "توانایی‌اش در تحلیل مسائل اجتماعی" و "آگاهی‌اش نسبت به بحران‌های سیاسی" را ستود.

لوکاس برفوس در سال ۱۹۷۱ در شهر تون سوئیس به دنیا آمد. از سال ۱۹۹۸ به نشر نمایشنامه‌های خود دست زد و به زودی به یکی از برجسته‌ترین درام‌نویسان زبان آلمانی نام‌بردار شد.

به گزارش دویچه‌وله، جایزه گئورگ بوشنر، به بهای نقدی ۵۰ هزار یورو، مهم‌ترین جایزه ادبی آلمان شناخته می‌شود. بوشنر، درام‌نویس انقلابی آلمان که نمایشنامه "وُیتسک" او معروفیت فراوان دارد، زندگی کوتاهی داشت. او در سال ۱۸۱۳ در نزدیکی دارمشتات به دنیا آمد و در ۱۸۳۷ در زوریخ درگذشت. او نویسنده، زیست‌شناس و مبارز راه آزادی بود.

آکادمی زبان و ادبیات آلمان همچنین جایزه ۲۰ هزار یورویی زیگموند فروید برای نثر علمی را به توماس ماخو (Thomas Macho) محقق فرهنگ‌شناس متولد وین، پایتخت اتریش اهدا کرد.

همچنین دانیلا اشتریگل (Daniela Strigl) جایزه ۲۰ هزار یورویی یوهان-هاینریش- مرک برای نقد ادبیات و جستار را دریافت کرد.

 

نویسنده جایزه ادبی نمایشنامه نویس گئورک بوشنر لوکاس برفوس گئورگ بوشنر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین