کد خبر: 4165 A

«شوره سما» در تیرنگ / تلاش برای بازیابی آیین های رو به فراموشی

 «شوره سما» در تیرنگ / تلاش برای بازیابی آیین های رو به فراموشی

«شوره سما» آیین زیبای نمایشی که در جشنواره تیرنگ در قالب نمایش خیابانی اجرا می شود.

ایران آرت: چهاردهمین جشنواره سراسری تـﺋاتر بومی تیرنگ در استان مازندران و به میزبانی شهرستان ساری از 27 فروردین آغاز به کار کرده است. این جشنواره در دو بخش در حال برگزاری است. بخش اول به اجراهای پژوهشی اختصاص دارد که به صورت متمرکز در حوزه هنری مازندران اجرا می شود. و بخش دوم مختص به اجراهای آیینی است که در دو زیر شاخه آیین های عاشورایی- مذهبی و اجراهای خیابانی در بوستان ملل ساری به نمایش درمی آیند.

«شوره سما» به نویسندگی و کارگردانی «ارسلان مهدوی» از استان مازندران یکی از نمایش های آیینی این جشنواره می باشد که شب گذشته در بوستان ملل به اجرا درآمده است.  به گزارش یمینی روابط عمومی حوزه هنری مازندران به ایران آرت  اجرای خیابانی نمایش «شوره سما» به نقش و تاثیر سنت ها و آیین های مردم مازندران در زندگیشان می پردازد. در این نمایش، که روایتی است توام با طراحی فرم و حرکت و اجرای موسیقی فولکلور؛ با به اجرا گذاشتن برخی از آیین های مردم مازندران به موازات سیر داستانی نمایش، در قبال معرفی و ترویج فرهنگ بومی در حال فراموشی کوشیده است.

جشنواره سراسری تیرنگ

یمینی به سیر داستانی این نمایش اشاره کرد و گفت: «شوره سما» با عشق پسر و دختری مازندرانی قبل از شروع فصل بهار و همزمان با آیین «ونوشه گیری» آغاز شده و همراه با تقویت عناصر درام نمایش، به آیین های دیگری همچون «تُور سما» ، «دار زَنون» ، «کَر سو جمع‎کنی» یا همان مرحله درو پرداخته و در انتها  با برگزاری جشن خرمن که همزمان با وصال دختر و پسر می باشد، پایان می پذیرد.

 

 

ارسلان مهدوی جشنواره سراسری تـﺋاتر بومی تیرنگ روابط عمومی حوزه هنری مازندران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین