کد خبر: 41355 A

جایزه هزار پوندی برای شاعری که از خشونت زنانه پرده برداشت

جایزه هزار پوندی برای شاعری که از خشونت زنانه پرده برداشت

شاعر 41 ساله انگلیسی و یکی از نامزدهای جایزه تد هیوز سال 2019 به عنوان برنده جایزه هزار پوندی فوروارد انتخاب شد.

ایران آرت: دومین مجموعه شعرِ فیونا بنسون با عنوان "سرگیجه و روح" موفق شد رقبایی چون ایلیا کامینسکی و ویدیان راوینتیران را کنار بزند و برنده جایزه شعر فوروارد در سال 2019 شود.

شهیده باری، رئیس هیئت داوران درباره "سرگیجه و روح" گفت: "شاعر موفق شده است اسطوره‌های یونانی را به عصر جنبش "من هم" بیاورد و از ترس، میل، و خشونت زنانه پرده بردارد و تصویری متفاوت از زئوس ارائه کند."

به گزارش ایبنا، خود بنسون که برای نوشتن اولین مجموعه شعرش تحت عنوان "مسافران باهوش" ده سال وقت گذاشت به مجموعه فوروارد گفت: " اشعار "سرگیجه و روح" بدون برنامه‌ریزی نوشته شدند. گاهی چیزهایی به ذهنم می‌آمد که دوست‌شان نداشتم اما نمی‌توانستم از ذهنم خارجشان کنم."

البته اولین بار نیست که بنسون در جایزه شعر فوروارد حضور دارد. پیش از این در سال 2018 در میان نامزدهای نهایی بهترین شعر و همچنین در سال 2015 در میان نامزدهای بخش مجموعه‌شعرِ اول نویسنده قرار داشت.

علاوه بر این استفن سکستون با مجموعه شعر "اگر همه دنیا و عشق جوان بود" موفق به دریافت جایزه 5 هزار پوندی اولین مجموعه‌شعر شد. مجموعه شعری که نشان می‌دهد شاعر چگونه پس از مرگ مادرش به بازی‌های ویدیویی پناه می‌برد تا از اندوه فقدان مادرش بگریزد.

پروانه فیاض، شاعر افغانی هم با شعر "چهل اسم" برنده بخش تک‌شعر جایزه فوروارد 2019 شد. "چهل اسم" داستان چهل زن است که از صخره‌ای می‌پرند تا از نجابت خود محافظت کنند. فیاض شعر سرودن را از سال 2010 آغاز کرد.

هیئت داوران برای جایزه امسال 204 مجموعه شعر و 183 شعر خواندند. باری گفت همه این مجموعه‌ها و اشعار جذاب بودند. من و دیگر اعضای هیئت داوران افتخار می‌کنیم چنین برندگانی داریم. این شاعران با زبانشان ما را تحت تأثیر قرار دادند."

جایزه ادبی فوروارد برای اولین‌بار سال 1991 با هدف ترغیب و تشویق مخاطبان برای شعرخوانی و معرفی شاعران نوقلم در انگستان و ایرلند راه‌اندازی شد که هر سال سه برنده را در سه بخش بهترین مجموعه شعر، بهترین قطعه شعر و بهترین کتاب شعر اول به مخاطبان معرفی می‌کند. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به کلودیا رانکینه، تد هیوز، سایمون آرمیتاژ و کارول ان دافی اشاره کرد.

 

نویسنده زن جایزه ادبی جایزه شعر فوروارد فیونا بنسون سرگیجه و روح ایلیا کامینسکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین