کد خبر: 41314 A

خالق "قصه‌های مجید" نامزد کتاب کودک سوئد شد/ حضور 10نویسنده از ایران

خالق "قصه‌های مجید" نامزد کتاب کودک سوئد شد/ حضور 10نویسنده از ایران

نام هوشنگ مرادی کرمانی، در بین نامزدهای کتاب کودک سوئد دیده می‌شود.

ایران آرت، امسال در بین نامزدهای اعلام شده برای کسب جایزه آسترید لیندگرن 20 نویسنده بریتانیایی، 13 نویسنده سوئدی، 12 نویسنده استرالیایی، 11 نویسنده آمریکایی و 10 نویسنده از کشور ایران حضور دارند.

نویسندگان بریتانیا امسال بیشترین سهم نامزدهای اولیه گران‌‌ترین جایزه کتاب کودک کشور سوئد را داشتند. امسال در بین نامزدهای اعلام شده برای کسب جایزه آسترید لیندگرن 20 نویسنده بریتانیایی، 13 نویسنده سوئدی، 12 نویسنده استرالیایی، 11 نویسنده آمریکایی و 10 نویسنده از کشور ایران حضور دارند. هیئت برگزارکننده این جایزه معتبر سوئدی 237 نویسنده را به عنوان نامزدهای اولیه اعلام کرده است.

به گزارش ایبنا، آسترید آنا امیلیا لیندگرن (1907-2002) نویسنده سوئدی کتاب‌های کودکان و نوجوانان بود که تعداد زیادی از کتاب‌هایش به ۸۵ زبان ترجمه و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان منتشر شده ‌است.

آسترید لیندگرن در سال ۲۰۰۲ و در سن ۹۴ سالگی درگذشت. دولت سوئد بعد از مرگ وی و برای گرامی‌داشت خاطره او "جایزه یادبود آسترید لیندگرن" را بنیاد نهاد. این جایزه، که مبلغ آن بالغ بر ۵ میلیون کرون سوئد معادل 400هزار پوند است، بزرگ‌ترین جایزه نقدی جهان در رابطه با ادبیات کودک و نوجوان به حساب می‌آید. علاوه بر این بزرگ‌ترین بیمارستان کودکان سوئد در استکهلم نیز به نام آسترید لیندگرن است.

دانیل هان نویسنده انگلیسی کتاب‌های کودک که نام خودش نیز در بین نامزدهای این جایزه دیده می‌شود، از آمار خوب کتاب‌های کودک بریتانیا در سال‌های اخیر ابراز خرسندی می‌کند. وی اعتقاد دارد هیئت داوران سوئدی به خوبی توانستند این تعداد بالای کتاب های کودک در انگلیس را ببینند.

سال گذشته فیلیپ پولمن نویسنده مشهور انگلیسی یکی از برندگان این جایزه بود. برنده جایزه ماه مارس سال 2020 اعلام خواهد شد. امسال در بین کشورهای مختلفی که اسامی نامزدهای آنها اعلام شده است نام 10 نامزد از کشور ایران نیز دیده می شود که طبق زیر است:

شورای کتاب کودک/سازمان

فرهاد حسن زاده /نویسنده

مهدی حاجوندی /نویسنده

جمشید خانیان /نویسنده

کتابخانه سیار ایران /سازمان

هوشنگ مرادی کرمانی /نویسنده

با من بخوان /سازمان

فرشید شفیعی /تصویرگر کودک

محمدرضا شمس/نویسنده

علی اصغر سیدآبادی/ فعال فرهنگی

 

هوشنگ مرادی کرمانی قصه‌های مجید
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین