کد خبر: 41312 A

پیوستن کارل اُو ناسگارد به بزرگترین پروژه کتابخانه‌ای دنیا/ مارگارت آتوود، هان کنگ و مارگارت میچل، کتابی برای قرن‌ آتی می‌نویسند

پیوستن کارل اُو ناسگارد به بزرگترین پروژه کتابخانه‌ای دنیا/ مارگارت آتوود، هان کنگ و مارگارت میچل، کتابی برای قرن‌ آتی می‌نویسند

کارل اُو ناسگارد به بزرگترین پروژه کتابخانه‌ای دنیا پیوست.

ایران آرت، بزرگ‌ترین پروژه کتابخانه‌ای دنیا، که در حال حاضر شامل آثاری است که هنوز به نگارش درنیامده‌اند و فقط در اذهان نویسندگان وجود دارد، نویسنده‌ای جدید به فهرست خود اضافه کرد. کارل اُو ناسگارد نویسنده نروژی که برای اتوبیوگرافی شش‌جلدی تحت عنوان "کشمکش من" در دنیا شهرت دارد ششمین نویسنده‌ای است که به پروژه کتابخانه آیندگان می‌پیوندد.

مارگارت آتوود، دیوید میچل، الیف شافاک، هان کنگ، و سیون، نویسنده ایسلندی شناخته‌شده پنج نویسنده دیگری هستند که در این پروژه حضور دارند و تاکنون آثار خود را به کیتی پترسون، مدیر پروژه کتابخانه آیندگان تحویل داده‌اند.

به گزارش ایبنا، موضوعات این آثار درباره قدرت تخیل و قدرت زمان خواهد بود و به جز نویسنده فرد دیگری این کتاب‌ها را نمی‌خواند و در سال 2114 منتشر خواهد شد. بدین منظور هزار درخت صنوبر نروژی در جنگلی در اطراف اسلو کاشته شده است که در سال 2114 قطع می‌شود و کاغذ این کتاب‌ها را تأمین می‌کند.

کیتی پترسون می‌گوید این پروژه کار هنریِ زنده و پویا است که صد سال دیگر آغوشش را برای دیگران باز می‌کند: "بازه زمانی 100 سال را برای این کار در نظر گرفتیم که خیلی دور نیست. البته این بازه زمانی هم دشوار است زیرا عمر اکثر انسان‌ها از صد سال فراتر نمی‌رود."

ناسگارد اولین نویسنده نروژی است که به این پروژه پیوسته است و پترسون او را "یکی از باهوش‌ترین نویسندگان قرن بیست و یکم" توصیف کرد. "از نظر ناسگارد نشان دادن دنیا همانطور که هست وظیفه ادبیات است. توصیف حماسی او از زندگی انسان بسیار عمیق و جذاب است. تجلی انسانی را در هر روز می‌یابد و مرز بین تخیل و واقعیت را از طریق ارائه زندگی خودش از بین می‌برد."

ناسگارد هم درباره پروژه کتابخانه آیندگان گفت: "ایده هوشمندانه‌ای است و از این ایده که خوانندگانی دارم که هنوز به دنیا نیامده‌اند خوشم می‌آید. انگار یک کشتی از دوره ما به آینده ارسال شود. خوشحالم که کتاب صد سال دیگر باز می‌شود. از اینکه برای این کار درخت کاشته‌اند هم خیلی خوشحالم."

ناسگارد می‌گوید نوشتن کتاب را آغاز کرده است اما جزئیاتی از کتاب را فاش نکرد. با اینکه آدم‌های زنده کنونی فرصت خواندن کتابش را نخواهند داشت اما ناسگارد می‌گوید مسئولیتی اخلاقی در برابر کسانی دارد که برایشان می‌نویسد.

پیش از این الیف شافاک، نویسنده اهل ترکیه درباره پروزه کتابخانه آیندگان گفته بود "نوشتن این کتاب درست مانند این است که نامه‌ای بنویسی و در رودخانه رها کنی. نمی‌دانی چه کسی نامه را می‌خواند و فقط به جریان زمان اعتماد می‌کنی."

مارگارت آتوود اولین نویسنده‌ای بود که به پروژه کتابخانه آیندگان پیوست و پیش از این گفته بود "خیلی عجیب است که صدای من، هنگامی که دیگر نیست و خودم هم زنده نیستم، پس از صد سال بیدار شود."

گروه متخصصینی که هر سال یک نفر را به این فهرست اضافه می‌کنند به دنبال نویسندگانی هستند که کمک ویژه‌ای به ادبیات می‌کنند و آثارشان توانایی درگیر کردن تخیل انسان امروز و فردا را داشته باشد.

ناسگارد به طور رسمی کتاب را در تاریخ 23 می سال 2020 در مراسمی که در جنگل نروژ برگزار می‌شود به پترسون اهدا کند. تعداد صفحات کتاب به انتخاب نویسنده نروژی است و در اتاقی در کتابخانه داچمان در اسلو به همراه دیگر آثار منتشرنشده و البته خوانده نشده از آتوود، شافاک، میچل، و سیون، و کنگ قرار خواهد گرفت.

 

مارگارت آتوود مارگارت میچل کارل اُو ناسگارد هان کنگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین