کد خبر: 41305 A

ادعای برنده بوکر 2019 درباره نویسندگان زن سیاهپوست

ادعای برنده بوکر 2019 درباره نویسندگان زن سیاهپوست

برناردین اواریستو که چندی پیش جایزه بوکر 2019 را دریافت کرد مدعی شد که دوران جدید و بی‌سابقه‌ای برای نویسندگان زن سیاهپوست آغاز شده است.

ایران آرت: برناردین اواریستو، نخستین زن سیاه‌پوست برنده جایزه بوکر در سال‌2019 است. او به‌تازگی به‌طور مشترک این جایزه را با مارگارت آتوود به‌خاطر نگارش کتاب "دختر، زن و دیگری" برده است. او همچنین در زمینه شعر، داستان کوتاه و نمایشنامه کتاب‌هایی نگاشته است. کتاب دختر، زن و دیگری هشتمین کتاب اواریستو است.

برناردین اواریستو در این کتاب به زندگی 12شخصیت طی چندین دهه زندگی در بریتانیا پرداخته است. او به‌تازگی و پس ازدریافت جایزه بوکر، یادداشتی با عنوان اینکه این عصر، زمانه متفاوت و بی‌سابقه و جدیدی برای نویسندگان زن سیاه‌پوست رقم زده است، در روزنامه گاردین نگاشته. او در این یادداشت به تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی نویسندگان سیاه‌پوست زن اشاره کرده که به موضوع‌های نژادی در کتاب‌های غیرداستانی می‌پردازند.

در این نوشته به بخش‌هایی از این یادداشت اشاره کرده‌ایم: "این زمانه دوره جدید و بی‌سابقه‌ای برای نویسندگان سیاه‌پوست زن است، بخش مهمی از این تغییرات به‌دلیل اینترنت و فضای مجازی ایجاد شده است. در واقع فضای مجازی نحوه معرفی ما به دنیای پیرامون خود را دچار دگرگونی کرده است. اینترنت تمام گروه‌های اجتماعی را که تا دیروز نادیده گرفته می‌شدند، به بسیاری از کاربرها و افراد در سراسر دنیا شناسانده است. امروزه ما به‌عنوان یک جامعه در حال شناسایی اشکالات شبکه‌های اجتماعی هستیم. با وجود این مشکلات همچنان شبکه‌های اجتماعی جذاب‌ترین کانال ارتباط جمعی محسوب می‌شوند. تأثیرات فضای مجازی بر جوامع واقعا شگفت‌انگیز است. حرکت # اهمیت_زندگی_سیاهان و حرکات دیگری که از سال‌2013 به بعد در فضای مجازی شکل گرفت، دوباره علاقه به نگارش درباره مسائل نژادی در آمریکا را احیا کرد. تا پیش از این ما بیشتر توجهمان به تبعیض نژادی در جامعه آمریکا بود، اما این‌بار شبکه‌های اجتماعی موج احیای نویسندگی درباره مسائل نژادی را به سواحل بریتانیا نیز رسانده‌اند؛ کشوری که در آن به نژاد‌پرستی سیستماتیک آنچنان که باید و شاید پرداخته نمی‌شد."

به گزارش همشهری، دیوید اولوسوگا در سال‌2016 کتاب "سیاهان و بریتانیایی‌ها: داستانی فراموش‌شده" را انتشار داد. شهرت این کتاب در آن زمان فراتر از پیشخوان کتابخانه‌ها بود و با اقتباس از این کتاب، سریالی تلویزیونی نیز ساخته شد. کتاب "چرا من دیگر با سفید‌پوستان درباره مسائل نژادی حرف نمی‌زنم" اثر پر‌فروش رنی ادو – لودج نویسنده زن سیاه‌پوست نیز با استقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شد. این کتاب در ابتدا به‌صورت پست‌های بلاگی متعدد در اینترنت انتشار یافت و سپس وایرال شد و موجب شد نویسنده، این پست‌ها را در قالب یک کتاب در سال‌2017 انتشار دهد.

تمامی کتاب‌هایی که اخیرا به‌ویژه نویسندگان زن سیاه‌پوست در حوزه مسائل نژادی نگاشته‌اند، پس از انتشار با اقبال غیرمنتظره‌ای از سوی خریداران و بالطبع با موفقیت تجاری کم‌نظیری مواجه شده‌اند. کتاب "در کوچه خودت بکش: انجیل دختر سیاه" اثر یومی ادگوک و الیزابت اویبیننه در سال‌2018 با فروش کم‌نظیری مواجه شد. این کتاب به دستاوردهای زنان مشهور سیاه‌ بریتانیایی می‌پردازد و در ضمن راهکارهایی نیز در زمینه حرکت در مسیر موفقیت ارائه می‌دهد.

تابستان سال‌جاری، چلسی کواکی و اور اگونبئی کتاب "پیچیدگی فضا: بیانیه دختر سیاه‌پوست برای تغییر" را انتشار دادند. در این کتاب تجربه دانش‌آموزان سیاه‌پوست در مؤسسات عالی آموزشی که بیشتر دانشجویان آن سفید‌پوست هستند، بررسی شده است.  مطالب این کتاب نیز تا پیش از انتشار به‌صورت پست‌های وبلاگی در اینترنت انتشار یافته بود.

 

جایزه بوکر نویسنده زن بوکر جایزه ادبی بوکر 2019 دیوید اولوسوگا سیاهان و بریتانیایی ها: داستانی فراموش شده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین