کد خبر: 41190 A

ماجراهای جالب زندگی خالق "مرگ فروشنده"/ از ازدواج با مریلین مونرو تا حکم حبس

ماجراهای جالب زندگی خالق "مرگ فروشنده"/ از ازدواج با مریلین مونرو تا حکم حبس

او سه بار برجسته‌ترین جایزه‌های ادبی آمریکا را به لطف نمایشنامه "مرگ فروشنده" دریافت کرد.

ایران آرت: ۱۰۴ سال پیش در چنین روزی آرتور میلر در نیویورک زاده شد. او آرتور میلر  در یک خانواده لهستانی و اتریشی‌تبار یهودی رشد کرد.

پدرش یک شرکت دوخت و فروش پوشاک را اداره می‌کرد و مادرش با ادبیات آشنایی ژرف داشت. ۱۴ ساله بود که پدرش ورشکسته شد. او به سختی دیپلم گرفت و کارهای روزمزد از جمله رانندگی کامیون می‌کرد.

 ۱۹ ساله بود که به دانشگاه میشیگان راه یافت، تاریخ و اقتصاد و سپس ادبیات می‌خواند و شب‌ها به عنوان گزارشگر شب در روزنامه شهر کار می‌کرد. ۲۳ ساله بود که نخستین نمایشنامه‌اش یک جایزه ادبی گرفت و از آن پس به نویسندگی پرداخت.

۳۳ ساله بود که بلندآوازه‌ترین نمایشنامه‌اش "مرگ دستفروش" را نوشت که آخرین ترجمه آن به فارسی با عنوان "مرگ پیله‌ور" در تهران چاپ شده است. به گزارش دویچه‌وله، او در این اثر سرگذشت پدر خانواده‌ای را ترسیم می‌کند که ساده‌لوحانه به رویاهای پیشرفت اقتصادی فرد در آمریکا دل می‌بندد ولی هرچه جان می‌کند به هیچکدام از آنها دست نمی‌یابد بلکه می‌فهمد که برخورداری از زندگی بهتر تنها به تلاش فردی متکی نیست و تا زمانی‌‌که مانع‌های اجتماعی سر راه هستند امکان‌پذیر نمی‌شود.

این نویسنده سه بار برجسته‌ترین جایزه‌های ادبی آمریکا را به لطف این نمایشنامه دریافت کرد.

او با انتقاد تند و صادقانه از جامعه آمریکا سرمشق و وجدان بسیاری از روشنفکران کشورش به شمار آمد.

۴۱ ساله بود که به خاطر حفظ نام کمونیست‌های آمریکایی در مقابل مجلس آن کشور به زندان و جریمه نقدی محکوم اما در دادگاه تجدید نظر تبرئه شد. او در همان سال ۱۹۵۶ با هنرپیشه بنام مرلین مونرو ازدواج کرد و چند سالی موضوع رسانه‌های جنجالی بود.

او باغبانی را دوست می‌داشت و سال‌های پایان عمر را در باغ کوچکی که خریده و تهیه کرده بود زیست و نوشت. می‌گفت: "آدم با باغ انگار توسعه و تکامل پیدا می‌کند".

آرتور میلر در ۸۹ سالگی در روکسبوری در ایالت کنتیکت در شمال شرقی آمریکا درگذشت.

 

آرتور میلر مرلین مونرو نویسنده نمایشنامه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین