کد خبر: 41108 A

جایزه کتاب آلمان اهدا شد/ ۲۵ هزار یورو برای خالق رمان "مبدا"

جایزه کتاب آلمان اهدا شد/ ۲۵ هزار یورو برای خالق رمان "مبدا"

نویسنده ۴۱ ساله آلمانی-بوسنیایی برنده جایزه کتاب آلمان در سال ۲۰۱۹ شد.

ایران آرت: هیئت داوران جایزه بزرگ ادبی کتاب سال آلمان روز دوشنبه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) در فرانکفورت اعلام کرد که جایزه امسال کتاب آلمان به دلیل رمان "مبدا" یا "تبار" (Herkunft) به ساشا استانیشیچ، نویسنده آلمانی- بوسنیایی اهدا خواهد شد.

هیئت داوران دلیل برگزیدن این رمان را "بیان ماهرانه وشوخ طبعانه" از "روایات ساده زندگی خود" عنوان کرده است. همچنین هیئت داوران تاکید کرده است که این نویسنده با ارائه تصویری از زندگی خود در این رمان "جنبه‌های گوناگون زندگی در اروپا" را ترسیم کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، موضوع این کتاب مهاجرت یک خانواده بوسنیایی به آلمان است. در این رمان زندگی در مهاجرت و انطباق با جامعه میزبان با بیانی طنزآلود از دید فرزند این خانواده روایت شده است. 

هیئت هفت نفره ژوری در میان ۲۰۳ رمان که توسط بنگاه‌های انتشاراتی آلمانی‌زبان از کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس معرفی شده بودند کتاب برنده سال ۲۰۱۹ را انتخاب کرده است. این رمان‌ها، کتاب‌هایی بودند که در فاصله زمانی اکتبر سال ۲۰۱۸ تا سپتامبر سال جاری میلادی به زبان آلمانی منتشر شده‌اند.

جایزه کتاب آلمان از سال ۲۰۰۵ (از ۱۴ سال پیش) برای "حمایت از نویسندگان آلمانی زبان و ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی" در این کشورها به رمان برگزیده سال اهدا می‌شود. 

اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر سال جایزه کتاب آلمان را به بهترین رمان آلمانی‌زبان سال اعطا می‌کند. این جایزه نقدی و در مجموع بالغ بر ۳۷ هزار و ۵۰۰ یورو است و از مهم‌ترین جوایز ادبی اروپا به شمار می‌آید. به برنده اصلی جایزه ۲۵ هزار یورو و به هر یک از پنج نویسنده دیگر دو هزار و ۵۰۰ یورو اهدا می‌شود.

جایزه سال ۲۰۱۸ کتاب آلمان به خانم اینگر ماریا مالکه با رومان "مجمع‌الجزایر Archipel" تعلق گرفته بود.

 

جایزه ادبی جایزه کتاب آلمان ساشا استانیشیچ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین