کد خبر: 41019 A

معرفی برنده جایزه ادبی گوردون/ رمانی که حقیقت تاریخ را نشان می‌دهد

معرفی برنده جایزه ادبی گوردون/ رمانی که حقیقت تاریخ را نشان می‌دهد

داوران جایزه گوردون برن، رمانی که داستان آن در شهر بلفاست اتفاق می‌افتد را به عنوان برنده انتخاب کردند.

ایران آرت: "برای روزگار خوب" از دیوید کینان، کتابی درباره بلفاست و مشکلات آن که به گفته داوران حقیقت تاریخ اخیر ما را بهتر از یک مستند نشان می‌دهد، به عنوان برنده جایزه گوردون برن انتخاب شد.

این جایزه که برای ادای احترام به گوردون برن که در سال ۲۰۰۹ درگذشت، راه‌اندازی شده به اثر برجسته و منحصر به فردی تعلق می‌گیرد که جسورانه نویسنده و خواننده را به قلمرویی می‌برد که مرزها را به لرزه در می‌آورد. برگزارکنندگان این جایزه "برای روزگار خوب" را بسیار نزدیک به آثار برن توصیف کرده‌اند که اغلب مرز میان واقعیت و داستان را کم‌رنگ کرده و به اکتشاف سرزمین‌های مبهم و نامعلوم می‌پرداخت.

به گزارش ایبنا، "برای روزگار خوب" داستان سامی، سرباز پیاده نظام ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در ماه‌های منتهی به اعتصاب غذا در سال ۱۹۸۱ را روایت می‌کند. داستانی که در منطقه فقرزده عمدتا کاتولیک بلفاست اتفاق می‌افتد و سامی و دوستانش در آرزوی کشوری آزادند.

میراندا ساویر، داور این جایزه گفت کینان که رمانش با عناوینی ازجمله "سکوت دختران"، بازسازی پت بارکر از ایلیاد و "دختر، زن، دیگری" از برنادین اِواریستو که نامزد دریافت بوکر است در رقابت بود، برنده شایسته‌ای است.

ساویر گفت: "ما از سامی می‌شنویم که بابی سندز در اعتصاب غذاست و داستان‌هایی درباره پایان کار خود در آنجا می‌گوید، اما نه داستانی سرراست. کینان مشکلات سامی را می‌گیرد و آنها را به خشونت شدید، عواقب احمقانه، قهرمانان کتاب‌های کمیک، زنان خیالی و شوخی‌های ایرلندی تبدیل می‌کند. این کتاب درباره اساطیر، جنگ، مردانگی و اعتقاد است."

ساویر گفت این رمان بسیار جسور است و حقیقت تاریخ اخیر ما را به شیوه‌ای نشان می‌دهد که یک مستند هم قادر به انجام آن نیست.

از برندگان پیشین جایزه پنج هزار پوندی گوردون برن می‌توان به بنجامین مایرز، پل کینگزنورث و دنیس مینا اشاره کرد.

 

جایزه ادبی رمان نویس جایزه گوردون دیوید کینان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین