کد خبر: 41015 A

دردسر جدید برای قدیمی‌ترین کتابفروشی جهان

دردسر جدید برای  قدیمی‌ترین کتابفروشی جهان

شهرداری شهر نیویورک طرحی برای نشانه‌گذاری ساختمان‌های قدیمی شهر دارد که مالک استرند این طرح را موجب رکود کتابفروشی می‌داند.

ایران آرت: موسسه و کتابفروشی استرند یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین کتابفروشی‌های مستقل نیویورک و جهان در سالگرد ۹۲ سالگی خود اعلام کرده است که در معرض تعطیلی قرار گرفته است. شهرداری شهر نیویورک طرحی برای نشانه‌گذاری ساختمان‌های قدیمی شهر دارد که مالک استرند این طرح را موجب رکود کتابفروشی می‌داند.

کمیسیون محافظت‌ از نشان‌های تاریخی (LPC) وابسته به شهرداری نیویورک در سال‌های گذشته سعی کرده ساختمان‌های قدیمی شهر را نشانه‌گذاری کند تا بافت قدیمی شهر حفظ شود که حالا ظاهراً نوبت به ساختمان قدیمی کتابفروشی استرند رسیده است. نانسی باس ویدن مالک کنونی کتابفروشی در اصل نسل سوم خانواده موسس استرند محسوب می‌شود. وی اعتقاد دارد این کار کمیسیون به کسب و کار این کتابفروشی لطمه می‌زند.

به گزارش ایبنا، نانسی ویدن قصد دارد شکایت‌نامه‌ای رسمی علیه شهرداری تنظیم کند و می‌گوید این ساختمان با اینکه قدیمی است ولی در حال حاضر ۲۳۸ کارمند به طور فعال در آن کار می‌کنند و این اقدام شهرداری می‌تواند به کار آنها لطمه وارد کند. طبق قانون شهرداری نیویورک ساختمان‌های دارای نشان تاریخی مشمول یک سری محدودیت‌های رفت و آمد می‌شوند.

ویدن ۵۸ ساله می‌گوید در صورت نشان‌گذاری شهرداری دیگر نمی‌تواند تغییری در ساختمان کتابفروشی دهد و این کار به پویایی کارشان صدمه می‌زند. کار کتابفروشی نیاز به طراحی و بازسازی ویترین و نمای ساختمان دارد که در هر فصل از سال تغییر می‌کند و در صورت اجرای این قانون دیگر چنینی چیزی ممکن نخواهد بود.

وی گفت: در نیویورک سال ۱۹۵۰ حدود ۳۸۶ کتابفروشی کار می‌کردند که در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۱۰۶ کتابفروشی تقلیل یافته است. مقامات دولتی به جای کمک به کتابفروشی‌ها و مراکز فرهنگی با این اقدامات زمینه تعطیلی آنها را فراهم می‌کنند.

کتابفروشی استرند در حال حاضر با داشتن بیش از دو و نیم میلیون جلد کتاب جدید، دست دوم و نایاب یکی از مهمترین و پررفت و آمدترین مراکز فرهنگ شهر است و به اعتقاد ویدن این اقدام شهرداری به طور حتم به بازدید روزانه ۵هزار نفر از این کتابفروشی آسیب خواهد رساند.

وی با تنظیم شکایت نامه‌ای رسمی از مسئولان نیویورکی خواسته است نسبت به تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

 

نیویورک کتابفروشی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین