کد خبر: 40830 A

جایزه ادبی فرانسه به نویسنده "سال‌های سگی" رسید/ موفقیتی دیگر به نام یوسا رقم خورد

جایزه ادبی فرانسه به نویسنده "سال‌های سگی" رسید/ موفقیتی دیگر به نام یوسا رقم خورد

جایزه ادبی شاتو لاتور کارنه فرانسه به ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات برای مجموعه آثارش تعلق گرفت.

ایران آرت، جایزه بزرگ ادبی شاتو لاتور کارنه که پیش از این نویسندگان بزرگی چون میلان کوندرا و میشل اولبک را به عنوان برنده معرفی کرده بود در مراسمی که چندی پیش در پاریس برگزار شد به ماریو بارگاس یوسا، مشهورترین نویسنده امریکای لاتین و برنده نوبل ادبیات سال 2010 تعلق گرفت.

مراسم اهدای این جایزه در رستوران لو دارکو در پاریس و با حضور بارگاس یوسا و نیز اعضای هیئت داوران این جایزه که شامل افرادی چون دومینیک بونا، الکسیس برزه، ایزابل بونیسه، فرانسوا شاندرناگو، خاویار دارکوس و ژان پل آنتون می‌شدند برگزار شد و جایزه شاتو لاتور کارنه به همراه یک چک 20 هزار یورویی به نویسنده پرویی برای مجموع آثارش تعلق گرفت.

به گزارش ایبنا، هر سال علاوه بر جایزه نقدی، نسخه‌ای نادر و اصیل از یک کتاب به برنده این جایزه اهدا می‌شود. امسال نسخه‌ای نادر از کتاب "مادام بواری" متعلق به سال 1867 با امضای و تقدیم‌نامه گوستاو فلوبر به الفرد جرارد به ماریو بارگاس یوسا اهدا شد.

سال گذشته یک نسخه از کتاب "صحنه‌هایی از زندگی خصوصی" با امضای بالزاک به میشل اولبک، برنده این جایزه تعلق گرفت و نسخه اصلی مقالات میشل دو مونتنی، نویسنده و فیلسوف دوره رنسانس که سال 1619 ویرایش شده نیز به میلان کوندرا، نخستین برنده این جایزه در سال 2017 رسید.

جایزه ادبی شاتو لاتور کارنه به همت برنارد مگرز و فرانس- الیویه ژیزبر، روزنامه‌نگار و رمان‌نویس اهل فرانسه راه اندازی شده که به یک نویسنده، فیلسوف و یا روشنفکر برای مجموعه آثارش و به طوره ویژه یکی از شاهکارهای مهم‌ وی اهدا می‌شود و مهم نیست که لزوما برنده این جایزه اخیرا اثری را منتشر کرده باشد.

شاتو لاتور برنه، نام مکانی در فرانسه است که سال 1120 بنا شده و متعلق به خانواده میشل دو مونتی، نویسنده و فیلسوف دوره رنسانس فرانسه است.

ماریو بارگاس یوسا، از برجسته‌ترین نویسندگان و روزنامه‌نگاران اهل پرو در سال 1936 متولد شد. او تاکنون بیش از 30 رمان و نمایشنامه نگاشته و بسیاری از آثار او به زبان‌های مختلفی در دنیا از جمله در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند؛ اما شهرت او بیش از همه مدیون نخستین رمانش با عنوان "سال‌های سگی" است.

او در سال 2010 به عنوان نخستین نویسنده از امریکای لاتین برنده جایزه نوبل ادبیات شد. یوسا که اکنون مردی سالخورده است در سال‌های گذشته در بسیاری از دانشگاه‌های امریکا و اروپا به تدریس مشغول بوده است.

 

ماریو بارگاس یوسا سال‌های سگی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین