کد خبر: 4027 A

آرشیو موسیقی باور نکردنی هاروکی موراکامی

آرشیو موسیقی باور نکردنی هاروکی موراکامی

رابطه «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی با دنیای موسیقی، شهرت فراوانی دارد.

ایران آرت : موراکامی در یکی از مصاحبه‌هایش گفته آرشیوی شامل بیش از ۱۰ هزار قطعه موسیقی دارد.

 مجله «کرک» نوشت: «هاروکی موراکامی» نویسنده مشهور ژاپنی که اخیرا رمان دوجلدی «قتل افسر شوالیه» را روانه بازار کرده، در مصاحبه خود با «نیویورک تایمز» گفته که در مجموعه شخصی خود بیش از ۱۰ هزار قطعه موسیقی دارد و تعداد آن‌ها آن‌قدر زیاد است که می‌ترسد آن‌ها را بشمرد.

اخیرا وب‌سایت فرهنگی ـ هنری «کرَک» ترتیبی داده تا هواداران «موراکامی» بتوانند به ۳۳۵۰ قطعه از این مجموعه به صورت آنلاین و رایگان گوش دهند.

«موراکامی» در بسیاری از آثار ادبی خود به قطعات موسیقی جاز، کلاسیک، پاپ و ... اشاره کرده است. یکی از اولین رمان‌های او با الهام گرفتن از کاری از گروه «بیتلز»، «جنگل نروژی» نام‌گذاری شده و یکی از آثار «لئوس یاناچک» آهنگساز چکی، نقش مهمی در کتاب ۹۲۸ صفحه‌ای او یعنی «۱Q۸۴» ایفا می‌کند. «اسکات مزلو» درباره این رمان‌نویس ژاپنی گفته است که خواندن کارهای او مثل بالا و پایین کردن لیست ترانه‌هاست.

«موراکامی» حتی کتابی با عنوان «کاملا درباره موسیقی» در بازار دارد که شامل متن صحبت‌های سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ او با «سیجی اوزاوا» موسیقیدان مشهور است. «کاملا درباره موسیقی» اثری جذاب و گیرا درباره اهمیت موسیقی و چگونگی الهام‌بخش بودن آن برای مشهورترین نویسنده حال حاضر کشور ژاپن است.

«موراکامی» پیش از این‌که به عنوان یک پدیده در جهان ادبیات به شهرت برسد، مالک یک کلوب جاز به نام «پیتر کت» در توکیو بوده است. با وجود این‌که او یک شنونده مشتاق و مجموعه‌دار آلبوم‌های مختلف موسیقی است و مدام در کنسرت‌ها و اپراهای کلاسیک حضور پیدا می‌کند، همیشه خود را به عنوان یک شنونده غیرحرفه‌ای موسیقی خطاب می‌کند. او خود بر این عقیده است که دهه‌ها طول کشیده تا ظرافت‌های موسیقی را درک کند و دانش فنی او از این هنر محدود است.

«هاروکی موراکامی» بیش‌تر کتاب‌هایش را به سبک سوررئال به نگارش درآورده‌ است و آثارش تاکنون به بیش از ۵۰ زبان برگردانده شده‌اند. هر سال نام این نویسنده به عنوان یکی از نامزدهای نوبل ادبیات بر سر زبان‌ها می‌افتد، اما او هنوز موفق به کسب این افتخار نشده است.

این چهره ادبی که متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۴۹ است، نویسندگی را پس از پایان تحصیلات دانشگاهی و راه‌اندازی یک کلوب جاز در توکیو شروع کرد. رمان عاشقانه «جنگل نروژی» او که در سال ۱۹۸۷ منتشر و به اثری پرفروش تبدیل شد، او را به عنوان یک ستاره ادبی به شهرت رساند. «۱Q۸۴ » طولانی‌ترین رمان «موراکامی» است که سال ۲۰۰۹ در سه جلد به زبان ژاپنی چاپ شد.

»سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» آخرین رمان او پیش از «قتل یک افسر شوالیه»، در سال ۲۰۱۳ روانه بازار شد و با استقبال زیادی مواجه شد. پس از آن مجموعه داستان کوتاهی با نام «مردان بدون زنان» در سال ۲۰۱۴ از این نویسنده منتشر شد. رمان «قتل افسر شوالیه» اثری ۲۰۰۰ صفحه‌ای است که از ماه فوریه روانه بازار شده و به کشتار نانجینگ پرداخته است. این موضوع که از مسائل حساس کشور ژاپن محسوب می‌شود، موجب شده برخی «موراکامی» را به باد انتقاد بگیرند

 

هاروکی موراکامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین