کد خبر: 40075 A

رقابت شش نویسنده برای جایزه کتاب آلمان

رقابت شش نویسنده برای جایزه کتاب آلمان

هیئت داوران جایزه کتاب آلمان 2019 اسامی شش نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی یکی از معتبرترین جوایز ادبی آلمان را معرفی کردند.

ایران آرت: هرساله اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمانی بهترین رمان نوشته‌شده به زبان آلمانی را انتخاب و جایزه کتاب این کشور را به نویسنده‌ آن اعطا می‌کند.

به گزارش ایبنا، دیروز در مراسمی شش نامزد از بین بیست نامزدی که پیش از این به مرحله نخست این جایزه راه یافته بودند انتخاب و معرفی شدند که عبارتند از:

1: «سرزمین مایع» نوشته رافائیلا ایدیلبائور از انتشارات کلت-کوتا

در حالی که داستان‌های 5 نامزد نهایی دیگر موجود در این فهرست همگی مبنایی واقع‌گرایانه دارند این داستان از این لحاظ  که یک کابوس سورئال است اندکی متمایز است. «سرزمین مایع» درباره شهری کوچک است که مرکز آن شهر در حفره‌ای غرق می‌شود و به تدریج نواحی اطراف آن مرکز نیز در قعر فرو می‌روند. این رمان در فهرست نامزدهای جایزه کتاب اتریش 2019  نیز قرار دارد.  

2: «کینتسوگی» نوشته میکو سوفی کوهمل از  اس. فیشر

 داستان این رمان درباره یک زوج هنرمند و استاد دانشگاه است که تصمیم می‌گیرند بیستمین سالگرد ازدواج خود را در منزل یکی ازنزدیک‌ترین دوستانشان برگزار کنند. نویسنده در این رمان شکاف روابط بین شخصیت‌های رمان را با مهارتی توصیف‌ناپذیر وصف می‌کند. کینتسوگی نام هنری ژاپنی است که در آن قطعات شکسته سفال و کوزه را با ماده‌ای از پودر طلا به هم چسبانده و تعمیر می‌کنند. نویسنده با انتخاب این نام برای رمانش در پی آن است که بگوید زیبایی به طور قطع و یقین در کمال یافت نمی‌شود بلکه زیبایی حقیقی در روش و رفتار عاشقانه ما با شکستگی‌ها و جراحت‌ها نمود می‌یابد.

3:«نه مثل شما» نوشته تونیو شکینگر از انتشارت کرمیر اند شریا

 داستان این کتاب درباره یک فوتبالیست حرفه‌ای به نام ایو است که متنفر است از این که می‌بیند همکارانش به فوتبال نگاهی از سر شوق و اشتیاق ندارند. او به ظاهر در زندگی هیچ چیزی کم ندارد، تا زمانی سر و کله یکی از دوستان دوران کودکی‌اش به زندگی‌اش باز می‌شود و تمام معادلات او از موفقیت و جاه‌طلبی بر هم می‌ریزد.

4: «زنبورهای زمستانی» نوشته نوربرت شوایار از انتشارات سی.اچ.بک

نویسنده این رمان جایی زندگی می‌کند که شخصیت های رمانش زندگی می‌کنند؛ ناحیه دور افتاده، کوهستانی و منزوی در غرب آلمان با نام ایفل. داستان این رمان درباره یک معلم تاریخ اخراجی است که حالا به شغل زنبورداری مشغول شده است. او با خطر انداختن زندگی خود سعی می‌کند یهودی‌هایی را که از بمباران انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها در میان کندوهای او پنهان شده‌اند نجات دهد.

5: «منشا» نوشته ساشا استانیشیک از انتشارات لوچترهند

نویسنده این رمان در سال 2009 برای دیدار مادربزرگش راهی دهکده‌ای به نام اوسکوراوسا در کوه‌های بوسنی هرزگوین می‌شود که فقط 13 نفر ساکن آن هستند. این دیدار الهام‌بخش او برای نوشتن رمانش و ارتباطش با نسل‌های گذشته‌ می‌شود. خود نویسنده این کتاب را به سلف‌پرتره‌ای با اجدادش توصیف کرده است، هرچند که به دلیل مرگ مادربزرگش از آن به سلف‌پرتره‌ای ناموفق یاد می‌کند.

6: «برادران» نوشته جکی تومی از انتشارات هانسر برلین

این رمان داستان زندگی دو برادر را روایت می‌کند که نمی‌دانند با هم برادر و حتی دوقلو هستند. یکی از آن‌ها ساکن لایپزیک و دیگر در برلین زندگی می‌کند. تنها چیزی که موجب پیوند این دو برادر می‌شود رنگ پوست تیره‌‌شان است. نویسنده که خود نیز رنگین‌پوست است در این رمان به اهمیت رنگین‌پوست بودن در تعیین هویت انسان و نقش آن در جامعه می‌پردازد.

جایزه کتاب آلمان که از معتبرترین جوایز ادبی در کشور آلمان است از سال 2005 هر سال به بهترین رمان آلمانی‌زبان و منتشر شده در کشورهای آلمان، سوئیس و اتریش که توسط ناشرین آن‌ها انتخاب و نامزد می‌شود جایزه می‌دهد.

برنده که هر سال در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت انتخاب می‌شود مبلغ 25 هزار یورو دریافت خواهد کرد؛ به اضافه این‌که کتاب معمولا به فهرست پرفروش‌های آثار هم راه می‌یابد. 5 نامزد دیگر هر کدام صاحب 2500 یورور به عنوان جایزه می‌شوند.

 سال گذشته اینگر ماریا ماله با رمان «مجمع‌الجزایر» برنده جایزه کتاب سال آلمان در سال 2018 شناخته شد.

 

کتاب جایزه ادبی جایزه کتاب آلمان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین