کد خبر: 39972 A

اولین صحبت‌های مارگارت اتوود درباره دنباله "سرگذشت ندیمه"/ به یک کمد لباس سبز احتیاج داریم!

اولین صحبت‌های مارگارت اتوود درباره دنباله "سرگذشت ندیمه"/ به یک کمد لباس سبز احتیاج داریم!

مارگارت آتوود پس از انتشار جهانی تازه‌ترین کتابش که با عنوان "وصیت‌ها" ادامه رمان مشهور "سرگذشت ندیمه" را روایت می‌کند، ‌درباره این کتاب صحبت کرده است.

ایران آرت: سه‌شنبه پیش (۱۰ سپتامبر) جدیدترین کتاب مارگارت آتوود به صورت همزمان در کشورهای مختلف راهی کتابفروشی‌ها شد.

وی درباره این کتاب گفته است از جهان سرکوب‌گر الهام گرفته، زیرا این جهان سرکوب‌گر است که به درون او بازگشته است.

وی گفت: به جای این که از گیلاد دور شویم، دوباره به سمت آن رفته‌ایم، به ویژه در آمریکا.

آتوود در نشستی که هم زمان با انتشار کتابش در لندن برگزار شد و اولین اظهارات عمومی او درباره انتشار «وصیت‌ها» بود این سخنان را به زبان آورد.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، داستان «وصیت‌ها» ۱۵ سال پس از «سرگذشت ندیمه» اتفاق می‌افتد و با زمانی که سریال تحسین شده‌ای که بر مبنای این رمان ساخته شد، فاصله زیادی دارد.

در حالی که کتاب اول در سه فصل راهی تلویزیون شد، گفته شده مترو گلدوین مایر و هولو قصد دارند تا «وصیت‌ها» را نیز برای تلویزیون بسازند.

راوی کتاب جدید دیگر «آفرید» شخصیتی که نقشش را الیزابت ماس در سریال ایفا کرد، ‌نیست؛ اما به جای آن سه زن راوی داستان هستند که یکی از آنها عمه لیدیا است.

آتوود در این باره به جمع کوچکی از روزنامه‌نگاران که در لندن گرد آمده بودند، گفت: گرچه نمی‌توانستم داستان را از زبان «آفْرید» روایت کنم، اما آن را از زبان افراد دیگری بیان کردم و توانستم داستان را از ابتدا تا انتها تعریف کنم، زیرا ما از کتاب «سرگذشت ندیمه» می‌دانیم که گیلاد نابود می‌شود.

وی افزود: چگونه از بین رفت؟ چگونه چنین رژیم‌هایی ناپدید می‌شوند؟... برایم کشفش جالب است.

البته اگر قرار باشد «وصیت‌ها» هم راهی تلویزیون شود، به نظر می‌رسد یک کمد لباس جدید لازم باشد زیرا جلد کتاب جدید نشان می‌دهد که به جای رنگ قرمز، شخصیت‌ها لباس سبز برتن دارند.

این نویسنده کانادایی در این باره گفت: در این کتاب انتخاب‌های جدید برای لباس صورت گرفته است. وی افزود: انسان در طول زمان عاشق لباس‌هایی شد که نشان می‌دهند چگونه آدمی هستی، مثل تیم‌های فوتبال و چیزهای مثل این. بنابر این، بله ما لباس‌های جدیدی در این کتاب داریم.  

این نویسنده یادآوری کرد که در ساخت سریال از کتاب اصلی با میلر سازنده آن در ارتباط بود و گرچه قدرت کامل برای تغییر نداشت اما توصیه‌هایی به آنها می کرد.

«وصیت‌ها» ۳۴ سال پس از کتاب اصلی منتشر شده است و علاقه‌مندان به خواندن آن از نیمه شب در کتاب‌فروشی‌ها صف بستند تا زودتر کتاب دوم را بخرند.

آتوود در این نشست در رویدادی که بلیت‌هایش از پیش کاملا به فروش رفته بود، در تئاتر ملی لندن شرکت کرد و با سمیر احمد روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی و نیویورک تایمز به مصاحبه ‌ نشست و درباره آثارش، طیف متنوع کتاب‌هایش و این که چرا این داستان را پس از ۳۴ سال ادامه داد، سخن گفت.

وی گفت از نسخه اقتباسی «داستان ندیمه» تحت تاثیر قرار گرفت و این که لباس‌های شخصیت‌های آن به عنوان نمادهایی از مقاومت در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند، هیجان‌زده شده است.

وی گفت: این یک تاکتیک اعتراضی عالی است، زیرا شما مزاحمتی ایجاد نمی‌کنید. شما هیچ نمی‌گویید. شما خیلی ساکت و بی صدا نشسته‌اید و لباستان هم کاملا پوشیده است. وی افزود: این یک تصویر اعتراضی فوق‌العاده است.

آتوود سال پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که نوشتن «سرگذشت ندیمه» را از سال ۱۹۸۴ و زمانی که آلمان هنوز بین دو کشور تقسیم شده بود و بسیاری از کشورهای اروپای شرقی زیر سیطره اتحاد جماهیر شوروی بودند نوشته است. وی افزود: قانون من برای آن کتاب این بود که هیچ چیز که در زندگی واقعی وجود نداشته باشد ننویسم؛ حالا در هر جا و هر زمانی.   

این کتاب با توجه به سریال پرمخاطب آن، به یک پدیده بدل شده است.

در این نشست لیلی جیمز بازیگر مشهور بریتانیایی بخش‌هایی از کتاب را روخوانی ‌کرد و سالی هاوکینز و آن دوود که در نقش عمه لیدیا در سریال بازی کرده، نیز در صحنه او را همراهی کردند.

قرار است این نشست در ۱۳۰۰سالن سینمای آمریکا، بریتانیا، کانادا، ‌استرالیا و نیوزیلند پخش شود و بلیت‌های آن در حال فروش است.

آتوود به زودی در تور معرفی کتاب در بریتانیا و ایرلند نیز شرکت می‌کند که شامل سخنرانی در  ۶ شهر از ۲۶ اکتبر تا ۲ نوامبر(۴ تا ۱۱ آبان) می‌شود.

 

مارگارت اتوود سرگذشت ندیمه رمان وصیت ها وصیت ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین