کد خبر: 39701 A

نویسنده زندگینامه چهره‌های معروف درگذشت

نویسنده زندگینامه چهره‌های معروف درگذشت

نویسنده‌ زندگینامه نویسندگانی چون سال بلو و دلمور شوآرتز که مجموعه‌ای از زندگینامه‌های مختلف را هم ویراستاری کرد در سن 70 سالگی از دنیا رفت.

ایران آرت: جیمز اطلس، شخصیت پیشرو محافل نیویورک‌ به عنوان ناشر، ویراستار، و نویسنده زندگینامه نویسندگانی چون سال بِلو و دلمور شوآرتز روز چهارشنبه در منهتن در 70 سالگی از دنیا رفت.

خانم دکتر آنا فِلز، همسر اطلس گفت همسرش بر اثر سرطان ریه در بستر بیماری بود و در نهایت از پا درآمد.

به گزارش ایبنا به نقل از نیویورک‌تایمز، نقطه قوت اطلس زندگینامه‌نویسی بود. اولین کتابش تحت عنوان «دلمور شوآرتز: زندگی شاعر آمریکایی» را در دهه سوم زندگی‌اش نوشت. چهل سال پس از آن علاقه خاصش به نوشتن زندگینامه را در کتاب «سایه باغ: داستان زندگینامه‌نویس» روایت کرد و در سال 2017 منتشر کرد.

سپس در همکاری با انتشارات پنگوئن و لیپر مجموعه زندگینامه‌های چندین نویسنده را نوشت. هر زندگینامه حدود 150 صفحه بود. همزمان با این کار در حال نوشتن زندگینامه سال بلو بود که 700 صفحه شد.

«بلو: یک زندگینامه» در سال 2000 وارد بازار کتاب شد. نیویورک‌تایمز هم در نقد کتاب نوشت: «پس از خواندن چند صفحه از کتاب دیگر نمی‌توان رهایش کرد؛ همان‌طور که نمی‌توان از خواندن کتاب‌های سال بلو گذشت.»

خود اطلس هم معتقد بود زندگی شاعران بیشتر از اشعارشان برایش جذابیت دارد. در دانشگاه هاروارد زیر نظر رابرت لوول و الیزابت بیشاپ درس خواند و دوست داشت شاعر شود. اما پس از دریافت مدرک کارشناسی در سال 1971 علاقه خود را به شاعر شدن از دست داد.

دوره آموزشی را هم در دانشگاه آکسفورد زیر نظر ریچارد اِلمان، بیوگرافر جیمز جویس گذراند که خیلی تحت‌تأثیرش قرار داد: «کتاب ِالمان منبع الهام من شد. با خواندن کتاب او دریافتم دوست دارم زندگینامه‌نویس شوم.»

کمی بعد شروع به نوشتن رمان کرد و داستانی تحت عنوان «متظاهر بزرگ» را در سال 1986 منتشر کرد اما نقدهای بدی درباره آن نوشته شد و ناامیدش کرد. سپس فیلیپ راث به او پیشنهاد نوشتن زندگینامه سال بلو کرد. خود بلو هم با اطلس همکاری کرد.

نویسنده نویسنده مشهور سال بلو جیمز اطلس دلمور شوآرتز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین