کد خبر: 39266 A

ادعای مجله فرانسوی درباره فروغ فرخزاد/ ماجرای 1000 صفحه ناخوانده و سرنوشت زن ایرانی/ طبق معمول نام ابراهیم گلستان هم وسط آمد

ادعای مجله فرانسوی درباره فروغ فرخزاد/ ماجرای 1000 صفحه ناخوانده و سرنوشت زن ایرانی/ طبق معمول نام ابراهیم گلستان هم وسط آمد

ماهنامه کایه‌دوسینما مدعی شد فروغ فرخزاد یک فیلمنامه هزار صفحه‌ای نوشته بود که قرار بود آن را بسازد.

ایران آرت: روز گذشته خبری عجیب در مورد احتمال احتمال وجود یک سناریوی‌ هزار صفحه‌ای منتسب به فروغ فرخزاد به نقل از کایه‌دوسینما، یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نشریات سینمایی جهان، منتشر شد. ظاهرا محمد حقیقت، کارشناس سینمایی که در فرانسه سکونت دارد، بعد از این‌که متوجه شده رسانه‌های ایرانی از خبر منتشرشده در شماره ویژه ژوئیه – آگوست ماهنامه کایه‌دوسینما مطلع نشده‌اند، خبری را که درباره احتمال وجود یک سناریوی ‌هزار صفحه‌ای از فروغ فرخ‌زاد منتشر شده بوده، برای یکی از سایت‌های ایرانی ارسال کرده و این رسانه‌ هم این موضوع را تیتر کرده است. اتفاقی که در صورت صحت اتفاق مهمی حداقل از نظر تاریخ سینما است.

به گزارش شهروند، خبر کایه‌دوسینما در شماره‌ای منتشر شده که به سینماگران زن جهان اختصاص داشته است. در این شماره، نیم‌صفحه‌ای هم به فروغ فرخزاد و فیلم خانه سیاه است، پرداخته شده. نویسنده گزارش به فیلم بلندی اشاره کرده که قرار بوده این شاعر و سینماگر آن را بسازد. ظاهرا فروغ در سال‌های آخر در حال کار بر روی یک فیلمنامه پروپیمان بوده که قرار بوده درباره سرنوشت زن ایرانی باشد.

خبر جدید؟

در خبر منتشرشده علاوه بر این‌که اشاره شده بود "فروغ فرخزاد این سناریو را برای اولین فیلم بلند خود نوشته بوده" به این نکته نیز اشاره شده بود که "تاکنون درباره این فیلمنامه هیچ‌گاه نه در زمان حیات این شاعر و نه در این ۵۲ سالی که از مرگ فروغ می‌گذرد، سخنی به میان نیامده" و چه نزدیکان فروغ و چه کسانی که روی او تحقیق کرده‌اند در هیچ سندی راجع به نوشتن یک سناریو ‌هزار صفحه‌ای از فروغ چیزی ننوشته‌اند.

ادعای پوران

البته پوران فرخزاد نیز در سال‌های واپسین حیاتش در پاسخ به یکی از رسانه‌ها درباره این‌که آیا "اثری مکتوب نظیر داستان کوتاه یا سلسله مقالات یا فیلمنامه و یا نقاشی بر جای مانده که عموم از آن بی‌خبر باشند" تأکید کرده بود که "داستان، فیلمنامه یا نقاشی پنهانی از فروغ فرخزاد نمانده است".

واقعیت یا دروغ

در شرایطی‌که نویسنده گزارش کایه‌دوسینما توضیح نداده منبع اطلاعاتش چه شخص یا مجموعه‌ای است، این ادعا در فضای رسانه‌ای فارسی نگرانی‌ها و تردیدهایی را به‌ وجود آورده که مبادا این خبر هم در راستای اتفاقات رخ‌داده در سال‌های اخیر باشد؟ آیا عده‌ای قصد دارند اثری ساختگی را با انتساب به فروغ ارزشمند ساخته و در بی‌شمار حراجی هنری که در سراسر دنیا وجود دارد، به فروش برسانند؟

این خبر جدیدی نیست

عباس بهارلوآن‌چه در پی می‌آید، گفت‌وگوی "شهروند" است با عباس بهارلو که علاوه بر بی‌شمار آثارش در زمینه تاریخ سینما، در‌ سال1377 کتابی به ‌نام فروغ فزخزاد و سینما نوشته است. کتابی که اول به‌ نام غلام حیدری منتشر شد، اما در سال‌های اخیر به نام عباس بهارلو تجدید چاپ شده است.

آقای بهارلوی عزیز؛ آیا از جریان سناریوی ‌هزار صفحه‌ای فروغ خبر دارید؟

دیروز آقای محمد حقیقت از پاریس تماس گرفت و برای من این خبر را فرستاد، حالا چه چیزی باید درباره‌اش بگویم؟

شما این موضوع را شنیده بودید؟

بله و به‌خاطر همین هم تعجب کردم که گفتند خبر جدیدی درباره فروغ کار شده. من اول بار ‌سال 1377 در کتاب فروغ فرخ‌زاد و سینما که در نشر علم چاپ شده، به این موضوع اشاره کردم.

یعنی شما خودتان سناریوی فروغ را دیده یا خوانده‌اید که در کتابتان بهش اشاره کرده‌اید؟

فروغ اسفند‌ سال 45 در نامه‌ای به برادرش فریدون که آن زمان در آلمان تحصیل می‌کرد، به این موضوع اشاره کرده است. در این نامه که در شماره 104 نشریه زن روز چاپ شده، فروغ اشاره کرده که یک سناریوی ‌هزار صفحه‌ای نوشته (نمی‌دانم یک سناریو چطور می‌تواند ‌هزار صفحه باشد) و می‌خواهد بر اساسش فیلم بسازد و البته در ادامه افزوده که ساخت فیلم احتمالا می‌ماند برای‌ سال یا سال‌های دیگر. جالب این‌که در این بین اشاره می‌کند به این‌که ممکن است در این فاصله من بمیرم و این کار ناتمام بماند.

درباره موضوع کار هم توضیحی نوشته؟

بله. خودش توضیح می‌دهد و می‌گوید که من در این کار سعی کرده‌ام زندگی حقیقی زن ایرانی را نشان بدهم. دلم می‌خواهد این فیلم در یکی از این خانه‌های قدیمی ایرانی فیلمبرداری شود. خانه‌هایی که اتاق‌هایش تودرتوست، من این خانه‌ها را در کاشان دیده‌ام.

شما خودتان این سناریو را ندیده‌اید؟

نه. طبیعتا آن را ندیده‌ام و گمان نمی‌کنم از هم‌دوره‌های ما کسی آن را دیده باشد.

یعنی کسی آن را به‌طور فیزیکی در دست نگرفته است؟

حالا ممکن است مثلا آقای گلستان درباره‌اش چیزی بداند و حتی آن را داشته باشد، البته مطمئن نیستم و نمی‌توانم ذهن‌خوانی کنم، ولی به‌هرحال در نقل دیگری در این مورد نشنیده‌ام که کسی آن را خوانده باشد.

از نظر اطلاع داشتن چه؟

چرا. فریدون رهنما، شاعر معروف مقاله‌ای نوشته درباره فروغ به ‌نام پایان یک تولد که در شماره 13 آرش چاپ شده، که آن‌جا می‌گوید: "طرح‌ها داشت، به‌ویژه طرحی برای یک فیلم داستانی بر پایه زندگی خودش؛ که برید! و شاید فیلمش هم به همین برش پایان می‌یافت؛ و حرکت دستی که به سویی دراز می‌شود و ناگهان به یک عکس ثابت منتهی می‌گردد." این هم اطلاعاتی است که آقای رهنما درباره فیلمنامه بیان کرده. بعد هم که فروغ مدتی بعد از دنیا می‌رود و فیلم هم ساخته نمی‌شود. اگر خانواده‌اش این سناریو را داشتند، قطعا تا الان اعلام می‌کردند.

به ‌نظرتان چرا این را به‌عنوان خبر جدید اعلام کرده‌اند؟ با توجه به این‌که شما 21‌سال پیش درباره‌اش نوشته‌اید…

دلیلش این است که کتاب‌ها خوانده نمی‌شوند.

 

فروغ فرخزاد شاعر شاعر زن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین